Gå til innhold

Viftestyring med hastighet-indikerende LED

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg en egen trinnløs viftestyring. I den skal det være LED's som viser (styrken på LED'en) hvor raskt viften spinner. Viftestyringen skal gå ann å skru viften fra fult til helt av, men siden jeg ikke kan noe om elektronik så vet jeg ikke helt hvilke komponenter jeg trenger og hvor store motstandene må være.

(skal ha til 4 stk. vifter)

Viften jeg skal ha, har:

Nominell spenning: 12V

Spenningsområde: (8-15V)

Strømforbruk: 1.25W

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha det slik at du stiller hastigheten selv eller? Viften vil jo gå for fullt om du ikke bruker et potmeter eller bryter til å bytte på hastigheten...

Se her på Bit Tech nummer to er laget slik at du har en bryter med 3posisjoner (full-av-halv) med LED som lyser når du har den koblet på halv eller full fart...

yes. akkurat det ejg var ute etter :) (vil helst at viftene kjører i parallell slik at hvis den ene LED'en eller vifta går så fortsetter det andre.

Mener du at du skal koble i paralell slik at du kan bruke alle viftene på engang? Forstod ikke helt det med at så fortsetter det andre?

Eller er det at viss det ene ledet begynner å lyse så begynner det andre å lyse etterpå?

Endret av icer
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Jeg skal lage meg en egen trinnløs viftestyring. I den skal det være LED's som viser (styrken på LED'en) hvor raskt viften spinner. Viftestyringen skal gå ann å skru viften fra fult til helt av, men siden jeg ikke kan noe om elektronik så vet jeg ikke helt hvilke komponenter jeg trenger og hvor store motstandene må være.

(skal ha til 4 stk. vifter)

Viften jeg skal ha, har:

Nominell spenning: 12V

Spenningsområde: (8-15V)

Strømforbruk: 1.25W

Takker på forhånd :)

hvis du ikke vet noe serlig om elektronikk, ville jeg nok ha begynt på et litt lettere prosjekt først ;)

Lenke til kommentar

hva med å sette et LED med en seriemotstand i parallell med viften, og så koble dette på en power-Transistor (power FET eller noe slikt), som igjen styres av et potmeter eller noe slikt...

det som er vanskelig her er jo å få leddet til å gi en god indikasjon på hastigheten til viften, men jeg trur dette vil virke (men gidder ikke bygge noe for å se hvor bra det virker...)

OF: fikk delene til min egen viftekontroll i helga, så nå skal jeg begynne på den, må bare få ferdig siste finpuss på kretskortet først... (deler for 600 kr til viftekontrollen)

Lenke til kommentar

var noe slikt jeg mente:

http://vingtor.kicks-ass.org/filer/forum/H...ftestyring1.jpg

her vil lysstyrken variere fordi LEDet attid har samme spenning over seg og motstanden bestemmer strømmen slik at lysstyrken varierer (forutsatt at minimumsspenningen er oppnådd da, typisk 2 volt, og ved 2 volt vil ikke viften gå a like vell så..)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Sånn bortsett fra at lysstyrken på en LED sjelden kan varieres, stort sett begynner den å lyse når den får en viss spenning, og da lyser den maks, stiller du spenningen opp ødeleggerdu den, stiller du spenningen ned lyser den ikke

hehe ;) LED'sene klarer ihvertfall å vise forskjellige styrker (det kan jeg bekrefte, fordi LED'sene sitter på min zalman viftestyring som gjør akkurat det jeg ønsker (link) og jeg har byttet de ut med de som man får på clasern :) )

Lenke til kommentar
var noe slikt jeg mente:

http://vingtor.kicks-ass.org/filer/forum/H...ftestyring1.jpg

her vil lysstyrken variere fordi LEDet attid har samme spenning over seg og motstanden bestemmer strømmen slik at lysstyrken varierer (forutsatt at minimumsspenningen er oppnådd da, typisk 2 volt, og ved 2 volt vil ikke viften gå a like vell så..)

var eksakt noe sånt jeg hadde for meg i tankene :) men hvor store blir motstandene her og hvor mange Ohm må potometeret være på her?

Lenke til kommentar

motstanden til LEDet må være det samme som om du hadde brukt 12 volt over LED+motstand:

hvis det du hadde på bildet ditt stemmer så blir motstanden som skal i serie med LEDet 290 ohm

potmeteret kan velges til hva som helst slik det står nå (vell, ikke for liten og ikke for stor da)... men det er ikke nødvensigvis det beste. kan hende det er lurt med en motstand også på oversiden av potmetere og da kommer det litt an på transistoren en skal bruke (og det kommer jo igjen an på hvilke vifter en skal ha) hvilke verdier en skal ha på potmeteret og den motstanden... dette fordi at du her vil bruke transistoren som en variabel motstand (OBS: noe som fører til at de kan bli varme, men tviler på at det er noe problem her) og en må da se på hvordan transistoren oppfører seg...

noe som kanskje blir litt vanskelig for deg å finne ut hvis du ikke har holdt på med slikt før…

men den andre linken som ble posta her så jo også veldig bra ut... kan jo hende den løsningen er billigere også, og den funker like bra, om ikke bedre…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...