Gå til innhold

Erfaringer med Næringsakademiet?

crapgame

Anbefalte innlegg

vurderer denne utdannelsen der. noen som har erfaring eller utdannet seg til noe lignende?

År 1:IT-Prosjekt http://www.na.no/SubjectInfo.asp?c=2&id=12502

År 2:Nettverksadministrator, del 1 og 2 http://www.na.no/SubjectInfo.asp?c=2&id=12563

År 3: Del 3, fordypning Nettverksdesigner og muligens Diplomkandidat NA

http://www.na.no/SubjectInfo.asp?c=2&id=12563

noen ting med disse studiene som er viktig å vite? er det en bra utdannelse for å jobbe innen for It-bransjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss se hva du sitter igjen med av sertifiseringer etter de forskjellige årene:

1år:

CompTIA A+, Fin innføring i maskinvare

CompTIA Security+, Fin innføring i sikkerhet

MCDST (Destktop Support Technician), .. hvem har lyst til å utdanne seg innen support. bortkastet

2år:

MCSA, Entry level sertifisering fra Microsoft men egentlig bare en fin plass å stå på mens du går mot MCSE.

CompTIA Network+, Overflødig ettersom CCNA er et valg. CCNA er Network+ og mer til.

CompTIA Linux+, Innføring i Linux.

CCNA, Innføring i nettverk og Cisco. Gir deg fine påbyggingsmuligheter.

3år:

MCSE, "Toppsertifiseringen" til Microsoft innen drift. Meget kjekt å ha lært seg stoffet, men ingen kommer til å bli imponert over at du har den. Totalt antall personer som har denne sertifiseringen ligger på rundt 350,000-400,000.

Merk: Du kan kun velge 3 valgfag i året, hvert valgfag er på 30 timer per semester. Noen av sertifiseringsveiene er gjennom valgfag (er derfor ikke sikkert du kan ta alle jeg har listet). Tiden du får bruke på å lære deg stoffet (på skolen) er derfor begrenset. Har utelatt EUCIP sertifiseringen ettersom den rett og slett er møkk, ikke noe annet enn en plassfyller på websiden.

Selv har jeg kjørt følgende løp (innen privat sektor):

1 år: Cisco Kandidat, IT-Akademiet.

2 år: Forskjellige kurs(Bla. CCNP, CEH, CCSA, div Microsoft osv), Harper Training

3 år: CCIE Security, ITX Academy (Siste halvår nå).

Her er en liste over hva jeg har tatt i løpet av disse årene: Liste

Med andre ord har jeg ikke selv noen personlig erfaring med NA, men IT-Akademiet kjører omtrent det samme løpet. Det kan vel oppsummeres med veldig få undervisningstimer og shabby lærere som ble hentet inn en uke eller to før skolestart (lite forberedt med andre ord). Første halvåret var utrolig dårlig, andre halvår tok seg opp en del pga en flink lærer og artigere stoff (CCNA).

Jeg har derimot gått på skole et år aqmed noen som kom fra Noroff og NA, kan vel si det slik at det kom ikke mye lovord fra den kanten.

Problemet etter disse tre årene er at du sitter igjen med en hovedsertifisering (MCSE) og 2 mindre sertifiseringer (CCNA og Security+) som er har en viss verdi. Resten kan man nesten bare kaste ut vinduet. Ingen av disse vil gjøre deg attraktiv hos den gjennomsnittlige arbeidsgiver. MCSE er riktignok noe "alle" vil ha, men de forventer mer, mye mer.

Her er en mail jeg har fått fra en mulig arbeidsgiver:

Jeg ser for meg at ********* trenger folk med :

1) MCSE er grunnleggende

2) CCIE Security/RS

3) Noe kompetanse på smarte Linux løsninger

4) Blade server løsninger fra HP BL serien (Egne kurs) /Altiris

5) SAN Datalagringsløsninger (HP)

6) IP Telefoni

MCSE er med andre noe som er ettertraktet, men kun som en grunnmur.

En annen ting som er verdt å merke seg er at man bruker totalt 3 år på å oppnå MCSE som tyder på et _meget_ slapt studieløp. Til sammenligning bruker klassen her 1 år på det samme, og det som et førsteår.

Skal du ha noe håp (etter min mening) bør du ivertfall ha MCSE og CCNP (Sertifiseringen over CCNA, 5 ganger så mye pensum) men selv da er du bare middelmålig. CCIE RS og CCIE Security er fine mål, men de forskjellige CCIE løpene passer ikke for alle (Se her for struktur). I dag er det totalt 46 CCIE i norge, hvorav kanskje 4-6 er CCIE Security. Veier med andre ord tungt, men det er en grunn til at så få har stått på eksamen. Du kan jo ta en titt på noen av de bøkene jeg har kjøpt inn til studiet hittil dette studieåret: Pulten

Er mange andre fine mål bortsett fra CCIE og, nøkkelen er å ta noe som ikke alle andre har. Det aller meste finner du ikke hos vanlige skoler, så eneste løsningen for mange er å ta det som selvstudie ettersom kursing som regel er meget meget dyrt.

Lenke til kommentar

Ja, der var det vel grit oppsummert. NA og ITA alene er veldig lite verdt. Det høres veldig fancy ut med alle disse sertifiseringene, men faktum er at de bare representerer en grunnplatform. Jeg mener man vil få mye mer ut av å ta denne grunnpllatformen som en bachelor-grad på en offentlig høgskole.

De færreste vet nøyaktig hva de vil idag, og treårig høgskole er snart et minstekrav hos de aller fleste større aktørene på arbeidsmarkedet. Start med en bahelor-grad som gir deg et litt fritt valg i hva du vil fordype deg i det siste året.

Når du er ferdig har du en grei platform å stå på. Da kan du velge mellom å begynne på bunnen innen det området du er interressert i, eller å spesialisere deg vidre

Lenke til kommentar

jeg har 2 og 3mz. men vet ikke om informatikk er noe for meg virker som det det er veldig mye matte og lite praksis.

noen som vet noe om Bachelorstudium i anvendt datateknologi? kan man ev. fortsette og ta Masterstudium i nettverks- og systemadministrasjon på hio?

Lenke til kommentar

Som enden sier, arbeidsgivere krever mye av deg i dag. Helst skal du være mellom 23-25 år, ha 3-5 års utdannelse, 5 års praksis, masse sertifiseringer, ikke ha et sosialt liv, osv ;) Jeg ler like godt hver gang jeg ser en NA plakat med slagordet "Et yrke på et år", velkommen til aetat sier jeg bare. Aldri ta mindre enn 3 år utdannelse, uansett skole og retning er mitt råd.

Jeg tror hvilken retning du bør velge er veldig avhengig av hvordan du liker å jobbe og om du er sikker på hva du vil bli.

Per i dag kan privat IT utdannelse kun gi deg skikkelig kompetanse på ett felt; Nettverk. Nettverk kan være så mangt, men jeg tenker mest på Microsoft, Cisco og sikkerhet. Sikkert mange selgere som kan prøve og overbevise deg om noe annet, men som alltid så er selgere fulle av ****.

Liker du ingen av delene så er offentlig utdanning noe for deg (eller kanskje ikke IT i det hele tatt? )

Det offentlige i et nøtteskall: Du kan litt om alt.. i teorien, men har aldri prøvd utstyret som finnes. Blir du bedt om å konfigurere noe uten å se i en manual først løper du ut i gråt. Du liker: Matte, filosofi, teori

Det private i et nøtteskall: Du kan alt om et lite område, men ellers ingen ting. "Bææ" er det eneste du kan gi som svar om noen spør deg om noe som ikke inkluderer ordene "Microsoft", "Cisco" eller "sikkerhet". Du liker: Teori, praktisk erfaring, tøfler

Uansett, jeg ser 3 måter å få IT utdannelsen på:

1: Du tar bachelor, finner ut at de områdene det private kan tilby ikke er noe for deg og fortsetter heller med en mastergrad.

2: Du tar bachelor, hver gang du ser en Cisco eller Microsoft logo så rødmer du :love:, fortsetter så med 2 år på en privat skole hvor du tar MCSE og CCNP. Kan evt kombineres med CCIE på toppen, men de fleste er lei skole etter 5 år og velger heller å ta CCIE mens de jobber fulltid (et herk og en lab koster skjorta, noe som er grunnen til at så få nettopp er CCIE).

3: Guttedrømmen har alltid vært å få ta på en Cisco ruter, du tar så et år med MCSE mens hjertet hamrer for den varme Cisco boksen i et annet rom. Sjalu som du er så hopper du over og tar CCNA og CCNP på et år. Etter hvert så finner du ut at det å leke seg med kun 3-4 Cisco bokser samtidig ikke er nok og du oppfinner "sett inn ord for flerkoneri med 5+ cisco bokser samtidig her". Du tar derfor et år med CCIE R&S eller CCIE Security og lever lykkelig resten av livet. Kan evt kjøre både CCIE R&S og CCIE Security for å få 4 år på CVen.

Blant hete tips for hva som kan studeres på egenhånd for å få "det lille ekstra" er Citrix og IP telefoni. Står man på litt selv så blir du kanskje ikke en av de med "Et yrke på et år" eller "Mastergrad bestående av 5 år med fyll" som står på Nova Kinosenter og tar inn kinobilletter etter endt utdannelse.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar
noen som vet noe om Bachelorstudium i anvendt datateknologi? kan man ev. fortsette og ta Masterstudium i nettverks- og systemadministrasjon på hio?

Jeg hadde tenkt og gå 3 på HiA, Grimstad og bli Bachelor (Dataing. nettverk og sikkerhet ) der for så og ta 2 år på HiO på Mastersdudiet der....

Etter 1 år her, så ser jeg at dette er ikke noe sted og gå, lærere som dessverre ikke kan stoffe sitt og er utdatert...

Etter nå og ha gått IKT på Vgs og 1 år på Dataing. studiet ser jeg at det offentlige bare sitter igjen med folk som VAR eksperter og husker når man programmerte med hullkort osv.. men som tiden har gått for fort for...

Som et eksempel kan jeg jo si at forleseren vår sa at det var utrolig få 64bits-prossesorer på markedet, (dvs. ingen private personer hadde det). Dette stemte sikkert i 2001, men er jo helt feil i dag......

Læreren min på IKT sa at han husket når man fikk med en tykk tykk bok som var en beskrivelse av alle komponentene på HK, så hvis en røyk kunne han bare bestille en ny..... og dette savnet han...

Jeg har nå bestemmte meg for og prøve det private, koste hva det koste må!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...