Gå til innhold

Overklokka CPU, eller viser BIOS feil?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har i de to siste dagene eksperimentert litt med min AMD Athlon T-Bird 1.3 GHz og Abit NF-7 V2.0 hovedkort.

Det hele begynte med at jeg fant en guide om hvordan jeg overklokka en Athlon Thunderbird på Overklokking.no. Der sto det hvordan man kunne låse opp en AMD Athlon prossesorer. Og jeg har tenkt til å kjøpe en ny prossesor, så jeg tenkte at det ikke gjorde noen ting å overklokke min CPU, for å sjekke hvor mye den holder.

Så jeg fulgte den guiden på overklokking.no, og låste opp CPU'en (får vi håpe).

Deretter gikk jeg inn på BIOS, valgte prossesor som "User define", ettersom det var den eneste måten jeg kunne stille opp multiplier og MHz på.

Så satte jeg multiplieren fra 10.5x til 14.5x, og FSB fra 133 MHz til 160 MHz.

Og jeg slo på dataen, og begynte å spille litt BF1942. Jeg merka ikke noe forskjell, så jeg gikk inn på BIOS og stilte opp multiplier og FSB litt til, og prøvde maskinen igjen da.

Og det har endt opp med at jeg har satt prossosoren på 1.85 Volt, 22x multiplier, og 280 MHz FSB. Jeg kjenner LITT forskjell, men det er ikke allverden.

Derfor lurer jeg på, har jeg overklokka noe i det hele tatt? Eller er det bare min fantasi at det går fortere?

For i NVIDIA System Utility står det:

Front side bus: 200.454 (DDR) MHz

Memory bus: 400.910 (DDR) MHz

AGP bus: 82.0 MHz

CPU Multiplier: 13.0x

CPU Speed: 1302.951 MHz

Det jeg også ser rart her, er at jeg ikke har rørt Memory bus, eller Front side bus. Og derfor synes jeg det er rart det plutselig har skrudd seg ned/opp til 200 og 400 MHz.

Jeg har selv skrudd opp AGP bus til max (som er 82 MHz)

Er det BIOS og jeg som ser/leser feil, eller er det NVIDIA System Utility og programmet CPU-Z som leser feil?

Det er første gangen jeg overklokker noe som helst, så jeg beklager meg at jeg ikke kan så mye. Jeg har prøvd å beskrive problemet så godt jeg kan.

Takker hjertlig for svar.

Mvh pavlion.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey.

For det første. Få ned den AGP frekvensen med den gang! Det ødelegger skjermkortet!

For det andre. Du kunne aldri klart å boote på 22x280 ettersom dette er 6.1 Ghz!

For det tredje. Du har nok ikke klart å åpne multiplier'n, siden det vises at den står på 13x.

For det fjerde. Minnet ditt har du ikke stillt på heller. Det klokkes sync med CPU'n. Og vis du kjører CPU'n på 200 FSB som det programmet viste, så kjører minnet på 400Mhz effektivt. DDR minne = Double Data Rate.

CPU-Z har nok rett du.

Prøv med en ny BIOS.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "prøv med ny BIOS"?

BIOSen min er oppdatert til siste versjon, ihvertfall en sen versjon.

Hvordan kan jeg få overklokka da? Er ikke CPU'en min låst opp? Eller hva er galt?

Hvordan åpner jeg eventuelt multiplieren?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "prøv med ny BIOS"?

BIOSen min er oppdatert til siste versjon, ihvertfall en sen versjon.

Hvordan kan jeg få overklokka da? Er ikke CPU'en min låst opp? Eller hva er galt?

Hvordan åpner jeg eventuelt multiplieren?

Takker for svar.

Okey da er det ikke BIOS.

Hvordan du åpner multiplier kan du se her (nesten 11 mb.)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har fullført blyant trikset, og gjort akkurat som de guidene sa i HW.no og overklokking.no!

Kan det ha noe med at prossesoren er kjøpt sammen med en HP Pavilion PC?

Jeg har gjort det blyanttrikset mange ganger, og jeg har sett med forstørrelsesglass, og det skal funke. Men likevel er noe, galt, det funker ikke.

Temperaturen på CPUen går ikke engang opp, det ligger på 32*C hele tida! Det burde da vel å være litt mer ettersom jeg har skrudd opp volten til 1.85 V?

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg har lagt merke til at temperaturen stiger når jeg skrur opp frekvensen på CPUen, så derfor lurte jeg på om jeg overklokker?

Dessuten legger jeg merke til at det går fortere, men ikke så fort som det kanskje burde å gjøre (jeg har satt opp frekvensen til 160 MHz).

Har jeg overklokka nå, eller er det bare noe jeg innbiller meg igjen?

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...