Gå til innhold

Datasikkerhet som jobb?


bLoOdFiSh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk med en rådgiver på skolen din :p

Bachelor grad i f.eks datasystemer kan kanskje passe.

Trenger ikke gå noen spesiell linje for å få en slik jobb igrunn. Hvis du kan bevise at du er rett mann til jobben, så spiller det nesten ingen rolle hvilken linje du har gått. Selvsagt et stort pluss, men ikke en "nødvendighet".

Du vil jobbe som IT-Sikkerhets sjef?

Som f.eks en som utvikler brannmurer og annet snacks?

Lenke til kommentar
Utvikling og vedlikehold av moderne programsystemer er noen av de vanligste oppgavene til en dataingeniør. Målet er å løse tekniske, økonomiske og administrative problemer i bedrifter, og å styre kommunikasjonen mellom datamaskiner i nettverk.

Du kan jobbe i bedrifter innen bank, forsikring, samferdsel og offentlig forvaltning, eller i konsulent-selskaper som selger IT-kompetanse. Du kan også jobbe i IT-bedrifter som selger programvare og gir brukerstøtte.

Studiet baserer seg på praktiske øvelser i programutvikling og bruk av moderne dataverktøy.

Tatt ifra velgriktig.no :p

 

Blir vel noe under det tenker jeg. Har du Bachelor grad som dataingeniør kan du nok få en slik jobb vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Ingeniørstudie er "vanskelig" hvis du ikke liker matte, fysikk og slike algoritmiske (sp?) utregninger.

Det er jobben som sikkerhetsansvarlig også ;)

 

Skal du bekjempe hackere må du tenke som hackere. Møter du først en som vil inn i systemet ditt hjelper programvareløsninger deg lite. Det eneste som kan redde deg da er inngående kjennskap til alle krinker og kroker av systemet ditt samt en god dose programmerigsferdigheter.

Lenke til kommentar

jepp, og de STORE firmaene ansetter såkalte whitehat hackere får å ta seg av hackerdelen av sikkerhetsspekteret. Så programmeringskunnskaper og usosiale antenner er viktige!!!

 

(For dere som ikke vet, så har vi tre typer hackere (som egentlig heter crackere men den diskusjonen kan vi ta et annet sted). Vi har blackhat hackere som hacker med hensikt å skade/stjele/manipulere data ulovlig. Greyhat hackers er de "glemte". Jeg vil nesten påstå at alle hackere har vært greyhat en gang i tiden. Greyhat hacker er i midten av blackhat og whitehat. De kan f.eks finne feil i systemer, utnytte det og evnt. si ifra til whitehat hackers ang. feilen. Greyhat er rett og slett tvilsomme! Whitehat hackere er de som har en "inside view" i hackermiljøet og jobber mot blackhat. Whitehat hackers har stor innsikt i hackermåten og har derfor kunnskap til å hindre hacking. Whitehack hackere kan også bli ansatt for å teste ut nye sikkerhetssystemer ved å prøve å hacke seg innpå systemet og gi tilbakemeldinger på hva som er bra og ikke )

 

 

Sikkerhetsansvarlig er ord som kan tolkes på mange måter og sikkerhetsaspektet til et firma er mange. IT-sikkerhet kan innebære alt fra servervedlikehold, vedlikhold av enkelte terminaler osv.

 

 

Bloodfish, å jobbe i politiets IT avdeling tror jeg er en VELDIG spennende jobb. Dra på razzia, sjekke harddisker, fengsle pedofile fucks, overvåke datalinjer (ahh, Ethereal + AirSnare..nothing beats it!)

 

 

*****

EDIT: til Jalmars fortvilelse, tok jeg med Greyhat hackers ;)

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar

jeg ville da tro at noen fra IT avdelingen hos politiet ville joine på razzia fordi vanlige politifolk ville kanskje ikke ha kunnskap om håndtering av datautstyr..

 

men On Topic:

 

Bloodfish, man trenger IKKE å gå på politiskolen for å jobbe i politiets IT-avdeling, noe mange tror. Eneste gunner vi geeks kommer til å bruke finnes i CS :p

Lenke til kommentar

Tenker å prøve å jobbe meg opp mot en lignende karriære (må søke samordna opptakk innen tirsdag :hmm:), mamma er kjenner en av de fremste datasikkerhet ekspertene i landene og spurte han hva som ville lønne seg.

 

For a ta et eksempel har selskapet han er sjef for tiden en ledig stilling, det er 300 søkere og 5 kommer til intervju. Av disse er en av de som virket mest interessante en som har en eller annen form for data ingeniør + atferd psykologi. Det som er viktig er å velge bredde, Tromsø og en del høyskoler har bachelors i datasikkerhet, noe som vil gi et godt grunnlag, men veldig spesifikt. Det som vil være viktigst er å være et helt menneske.

 

Kunne tenke meg å jobbe hos FFI (Forsvarets forskningsinstitutt) eller et annet spennende sted, gjerne med krypto...

 

Det som også er verdt å se på er Hærens Ingeniør skole, de har en bachelor innenfor IKT og kommunikasjon (+ da slipper man studie lån, men er bundet til dem for 2 år)

Lenke til kommentar
Tenker å prøve å jobbe meg opp mot en lignende karriære (må søke samordna opptakk innen tirsdag :hmm:), mamma er kjenner en av de fremste datasikkerhet ekspertene i landene og spurte han hva som ville lønne seg.

 

For a ta et eksempel har selskapet han er sjef for tiden en ledig stilling, det er 300 søkere og 5 kommer til intervju. Av disse er en av de som virket mest interessante en som har en eller annen form for data ingeniør + atferd psykologi. Det som er viktig er å velge bredde, Tromsø og en del høyskoler har bachelors i datasikkerhet, noe som vil gi et godt grunnlag, men veldig spesifikt. Det som vil være viktigst er å være et helt menneske.

 

Kunne tenke meg å jobbe hos FFI (Forsvarets forskningsinstitutt) eller et annet spennende sted, gjerne med krypto...

Tror du bør avgrense deg litt. Hva innen sikkerhet er det som appelerer for deg? Sikkehet er en kategori fag på linje med språk hvor de fleste innser sine begrensninger og prioriterer kunnskap innenfor maks to/tre felter. Krypto er ikke noe fagfelt du er utlært i etter et semester, og f.eks må du ha minst mastergrad/hovedfag/siv.ing for å jobbe hos FFI. Bachelorgrad gir deg ikke noe nevneverdig dybdeerfaring i noe som helst, har du tenkt til å utmerke deg innenfor et fagfelt bør du ha noe mer å slå i bordet med. Har du interesse for kryptografi bør du være glad i matte.

Lenke til kommentar

Er fullt klar over kravene for å jobbe hos FFI satt sist nå på lørdag og leste en stillings annonse for å se hva de krever / legger vekt på. Skal søke på en del data relatert siveng. studier noen bach. og årsenhet, så kan jeg heler om prioritere etterhvert. Tenker det er mest sannsynlig at jeg ender opp med siveng på NTNU...

 

Matte er uten tvil favoritt faget mitt, selv etter å ha skrevet noe tilsvarenede særemmne (bare i valgfritt fag). Det ble en 3000 ord om Hausdorff dimensioner og box-counting dimension til fraktaler...

 

For tiden jobber vi med "Analyse and Approximations" dvs Simspons rule, Trapizium rule, Taylor series, Newton–Raphson method Fixed Point Itteration og convergence and divergence of series... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...