faaeri Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Kompaktkamera med Foveon-sensor Polaroid har endelig lansert sitt lenge etterlengtede 4,5 megapikslers x530 kompaktkamera. Det som gjør det etterlengtet er at det for åtte måneder siden ble annonsert at det ville bli det første kompaktkameraet med Foveon-sensor. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Kikket på noen reviews av andre Foveon-chip kamera: Sigma SD-10 har fått mange dårlige reviews for å være et generelt middelmådig til dårlig kamera, bortsett fra på ett punkt: bildekvaliteten holder faktisk det Foveon lover. De testbildene fra SD10 jeg har sett minner i skarphet og detaljrikdom om det du får ved å skalere bilder fra tradisjonelle sensorer ned 50%. Hvis Polaroids kamera holder samme standard og forhold vil jeg gjette på at dette kan sammenlignes med 8-9 megapixels! Og hvis resten av kameraet klarer å styre unna feilskjærene til Sigma, så lover dette veldig bra... Eller er det andre skjær i sjøen jeg ikke vet om? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Nå ser jeg Polaroids kamera fikk en veldig lignende omtale her på Akam som det Sigma SD-10 fikk. Er det noen som har en ide om hvorfor ikke "seriøse" produsenter bruker Foveon-brikken for det den er verdt? Er den ekstremt dyr sånn at innsparingene må gjøres på resten av kameraet? Dårlig strategi av alle parter, Foveon kunne feks sponse litt for å etablere brikken i markedet... Endret 29. mars 2005 av Onkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg