Gå til innhold

Skarphet på et par objektiver

Anbefalte innlegg

Det kom opp spørsmå om skarphet til Sigma 70-200f2.8 i en annen tråd. For ikke å dra den andre tråden alt for off-topic, poster jeg et eksempel her. Dette er bare en crop jeg fant i et gammelt bilde, så det er ikke noen sammenligning mellom Sigma og Canon sine linser. Bare et eksempel slik at de som er nysgjerrige kan se selv om de synes det er godt NOK. (Det er jo ikke alltid slik at kun det beste er godt nok. Iallefall ikke hvis lommeboka får være med i diskusjonen... ;) )

Sigma 70-200f2.8 @ 135mm f5.6

Sigma70-200@135mm_f5.6.jpg

Som et eksempel på hvor skarpt et bilde KAN bli (og det kan sikkert bli enda skarpere) legger jeg ved et eksempel tatt med Canon 50mm f1.8II@f11

Canon50mmf1.8II@f11.jpg

Men å sammenligne disse to objektivene og forvente samme resultat av begge blir som å sammenligne hummer og kanari og forvente at begge skal smake lam... Sigmaen er en zoomlinse og Canonen er en fastlinse.

Ingen av bildene er etterbehandlet etter RAW-konvertering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne ikke prøvd å ta et bilde i det 'rapporterte' problemområdet [email protected] ? Så en test på en tsjekkisk side (kan evt. komme tilbake til lenken, er ikke hjemme akkurat nå) som var en tanke skremmende, på en annen side kan vel denne linsa vise til en score på 3.9 på photodo.com (det er vel rimelig anstendig..)

Lenke til kommentar

Hyggelig av deg, blir spennende..

Den forrige posten ble litt brått avslutta pga. en telefon - derfor er den litt knapp.

Det som er greia er at jeg (som en del før meg) driver å veier Canons 70-200 f/4 opp i mot denne linsa, da Canons 70-200 f/2.8 er en økonomisk umulighet. Nå er jo alle disse linsene både skarpe og solide og alt, men ryktet til Sigmaen er som du sikkert vet litt ullent (nå er det OFTE sånn med sigma (akkurat som med IKEA) og noe av det mistenker jeg at kan tilskrives fordommer heller enn faktisk erfaring).

Ser ellers bare et annet potensielt 'issue' med sigmaen, og det er vekt, har såvidt kikka på den i en butikk og det slo meg at den var tung som f.. Canon er både lett og skarp, men på en annen side er den lakkert i paparazzi-hvit, 'mangler' et blendersteg og koster omtrent det samme (med stativfeste i alle fall, fyameg så dyrt en sånn ring er..). Og så er det ryktet om fokusfeil...

Lenke til kommentar

Jeg hadde forøvrig en del fokusproblemer med 300Den min i begynnelsen. Oppdaget det ikke før jeg kjøpte 28mm og 50mm f1.8 objektiver, men plutselig var det HELT umulig å ta bilder i fokus på mindre enn 8 meters avstand... På 1.5 meters avstand frontfokuserte kameraet med nesten 10 cm. Mindre problem med økende avstand. Jeg kan love deg at du blir ikke særlig populær om du tar portretter med øyne ut av fokus og nydelig fokuserte porer på tuppen av nesen :p. Leverte kameraet tilbake til butikken som fikk det justert hos Canon. Mye bedre etter at jeg fikk det tilbake.

Har hørt en del historie om Sigma ja, men jammen er det ikke mange rare historier om kvalitetskontrollen hos Canon og... Eneste måten å håndtere det på er vel å kjøpe i Norge slik at det ikke er så alt for tungvindt å returnere produktet. Hvis bare alle sender inn alt som ikke er bra nok må det vel før eller siden være lønnsomt med skikkelig kvalitetskontroll og etterjustering før man sender produktene ut i butikkene??

Lenke til kommentar

Er noe der altså...

Jeg inbiller meg at det blir vanskeligere og vanskeligere for leverandørene å slippe unna med 'sloppy' kvalitetskontroll nå om dagen, for det første fordi mange fotograferer digitalt og derfor har lettere for å oppdage feil ved utstyret sitt og for det andre fordi den "aktive forbruker'n" deler sine erfaringer om utstyr, butikker, leverandører og ikke minst rettigheter i forum som dette.

Har vurdert det med kjøp fra utlandet men har kommet til at jeg antakelig ikke har mage til det, jeg har en egen evne til å få det utstyret som ikke fungerer som det skal. Dessverre syns jeg alt for ofte at jeg møter motstand når jeg leverer inn norskkjøpte produkter i butikken også.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skarphet og optiske egenskaper , kan det sikkert være feilmarginer på alle objektivprodusenter , og man kan bare ta avgjørelser utifra hva man hører og leser.

Kom forøvrig over en side der flere ting blir komentert når det gjelder kvaliteter.

Det var siste sted jeg leste før jeg tok det endelige valget på en EF 70-200mm f2,8 L/USM.

Valget stod mellom Sigma 70-200mm f2,8 EX/HSM , Canon EF 70-200mm f4 L/USM og Canon EF 70-200mm f2,8 L/USM

Men valget falt altså på et dyrere alternativ enn det jeg først hadde tenkt , men slik kan det gå når man leser og studerer for mye ;)

Se forøvrig sammenligningerher

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Ok her er et eksempel med Sigma 70-200f2.8 @70m, f2.8 som jeg tok ut vinduet igår. Jeg rakk dessverre ikke å få stilt meg opp slik at jeg tok bildet rett mot huset, dermed er det liten hensikt i å granske skarpheten i hjørnene av bildet, siden disse er utenfor fokusplanet. Jeg var på vei opp på Fløien for å fotografere og måtte rekke solnedgangen :-)

Først en krympet versjon av hele bildet:

CRW_5444%20copy%203.jpg

Så en 100% crop (ubehandlet) fra senter. Det er den loddrette søylen midt i som er i fokuspunktet

CRW_5444_center.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...