Gå til innhold

Lydkort med Digital Out

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går med tanker om å bygge meg en HTPC. Lurer på hva slags lydkort jeg trenger. Har i dag en vanlig stand-alone DVD-spiller, koblet til forsterkeren som gir meg Dolby Digital AC3. Kan jeg få dette med et lydkort, har sett litt på M-Audio Revolution 5.1. Hva med DTS? Har det noe å si om kortet er 5.1 eller 7.1 når jeg kun bruker digital ut, eller er dette kun opp til forsterkeren?

Hadde vært fint om noen hadde litt "forklarende" svar på dette, evt linker til guider o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om kortet har 5.1 eller 7.1 analoge utganger har ingenting å si for digitalutgangen. Det eneste som har noe å si for antall kanaler på digitalutgangen er lydkilden du bruker. Uansett om du ser en DVD med lyd i DD 5.1, DD 6.1, DTS osv, vil lyden sendes til lydkortets digitalutgang og videre til receiveren, så lenge du har konfigurert DVD-spilleren og mikseren til lydkortet for dette.

Etter det jeg har hørt er det best å gå for et lydkort fra enten Terratec eller M-Audio om du vil ha best mulig lyd for pengene, enten du skal overføre lyden analogt eller digitalt.

Forøvrig tror jeg du vil finne mer info her: http://www4.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=59

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt. Har virret litt rundt på nettet og funnet litt infor der også. Jeg har fra før et Soundblaster Live 5.1 kort med SPDIF tilkobling. Kan jeg bruke dette kortet, og hva slags kabel må jeg bruke for å koble til forsterkeren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...