AndGus Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Har prøvd å laste ned dvd::rip med apt-get, men får bare beskjed om ødelagte pakker. Derfor lastet jeg ned DVDshrink for windows, og prøvde å kjøre med wine, noe som i og for seg fungerte, men problemet er at programmet ikke finner DVD- rom, ettersom den bare leter i wines egne virituelle harddisker. Jeg er helt ny i Linux, og en totalt noob når det gjelder alt! Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
ratix Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 for å lage en rip av en dvd: dd if=/dev/cdrom of=dvdrip.iso conv=noerror Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Sliter du med å konfigurere WINE, så kan du laste ned winesetuptk via apt. Jeg tror det skal ligge blant de "offisielle" pakkene i unstable. Let iallfall med apt-cache search winesetup. Uansett så burde du ikke håpe på for mye. At den ikke fant DVD-brenneren din kan like så godt skyldes at programmet ikke finner Windows' ASPI drivere Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Du kan jo prøve K3B. Det programmet leser DVD-filer. Dessuten er det et rent linux/unix program, så slipper du å kjøre det gjennom Wine. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Du vil neppe klare å rippe DVD med eit Windows-program i GNU/Linux. Lenke til kommentar
AndGus Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Men er det noen som kan anbefale et program som kan rippe, og som kan dele filmen så den får plass på to DVD- plater? DVD X COPY gjorde jo dette i samme operasjon i windows, men jeg klarer meg så lenge jeg får delt filmen mellom to plater. Hadde enda ikke 8,3 gb platene vært så dyre så hadde problemet vært løst. Lenke til kommentar
kjartt Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 For å ta backup av dvd-filmer kan en bruke programmene dvdbackup og dvdshrink. DvdShrink er et Windows program så dette må kjøres med Wine. Noe som går forholdsvis greit hvis en ser bort ifra måten en må hente filene på. Innstaller programmene (i debian) $ sudo apt-get install dvdbackup $ wine dvdshrinksetup.exe (lastes ned fra www.dvdshrink.org ) Rip filene på dvd over til harddisken på en backup-location etter eget valg. Feks /home/temp dvdbackup -M -i [dvd-device] -o [backup-location] feks. dvdbackup -M -i /dev/hde -o /home/temp Åpne DvdShrink wine dvdshrink.exe (denne filen ligger under /home/.wine/fake_windows/Program_files/Dvd Shrink) Flytt så filene under temp-dir til /home/.wine/fake_windows/ Bruk funksjonen Re-Author i dvdshrink og velg c: for deretter å velge hoveddelen av filen ut fra listen en får opp og trekk denne over i vinduet til venstre Velg så skilleark Compression og velg bort eventuelt uønskede audio-tracks eller subtitles Velg Backup og velg en katalog der du ønsker at filmen skal legges Programmet vil nå komprimere filmen Flytt deretter filene tilbake til /home/temp Start dvd-brenner programmet ditt feks. k3b og velg DVD-VIDEO prosjekt. Legg alle filene under VIDEO_TS i VIDEO_TS på dvd-prosjektet. Burn. Slett alle temp-filer. Dvdshrink krasjer gjerne etter analyse, men det er bare å starte det opp igjen og fortsette. Ikke optimalt men jeg har brukt det til et par hundre filmer Håper dette kan hjelpe Håper dette kan hjelpe Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Kvifor gjer de det så vanskeleg? Eg brukte k3b til å brenne ein DVD, - så såg eg på kva for nokon programmer den brukte (makeisofs growisofs osb) og køyrde dei i ein loop i kommandolinja. Som sagt. Kvifor bruker du ikkje k3b? -- Å, dele platen. Hm, aner ikkje korleis ein gjer dèt. Når dobbeltplatene blir meir vanlege går nok prisen ned får me håpe :] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå