Dan Hansen Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Er det mulig å hente en webside inn i en annen uten å bruke frames? Skal ha ut en webside med ca 100 undersider og ønsker ikke å tukle med menyen på samtlige sider. Lenke til kommentar
EC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Dette gjør du lett vha. PHP: PHP: <?php include ("meny.php")?> dette setter du inn der menyen skal være på samtlige sider, så kommer den med. Husk å kalle sidene for filnav.php - endelsen ".php" forteller serveren at det finnes PHP - script i fila. Dette er en meget enkel måte å gjøre det på, men det finnes mer avanserte metoder. Tror allikevel dette er en grei start. _________________ Project SU http://hinux.hin.no/~vidarf/ Skribent for overklokking.no Moderator [ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-06-23 21:49 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Yepp... SSI - Server Side Include. tutorial. Du kan også benytte PHP, hvis du har mulighet til det. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 øhhh....javel?? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 For å avklare litt; har du mulighet til å benytte php? Hvor ligger hjemmesiden din? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 Akkurat nå ligger den ingensteder. Normalt ligger den hos DataGuard i Bergen. Dersom PHP eller noe annet er en betingelse har jeg ingen skrupler med å flytte den. Normalt ville jeg benyttet frames siden jeg kjenner teknikken, men det var det med søkbarhet da. Samtidig føler jeg for å kontinuerlig utvikle menyen på sidene, men etterhver som siden vokser blir vel dette litt tungvint. Har ellers lest litt om css, men må innrømme at det ligger litt utenfor mitt kunnskapsområde. Kanskje jeg simpelthen bare må bite i det sure eplet og lære det? Eller kanskje noen har lyst til å tjene noen kroner på å lage en mal jeg selv kan videreutvikle? (fiske fiske) Lenke til kommentar
EC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Du vet ikke hva SSI er? Server Side Include. Som navnet tilsier, er dette en teknikk der serveren tar en side og slår den sammen med en annen. Eventuelt setter inn en fil inn i en annen. Dersom du kikker på websiden min (link i signatur), ser du et resultat av SSI. Siden består av: - en "topp" der faste elementer som kommer før menyen ligger. - en meny som puttes inn like før innholdet - diverse sider med innhold - en "bunn" med faste elementer som kommer etter innholdet. Dette gjøres vha. SSI og PHP. Den kodesnutten jeg refererte til skal du putte inn i HTML - kilden til de filene der du skal ha inn en annen fil. for eksempel: meny.html: består av: <a href="index.php">startsiden</a><br> <a href="side1.php">side 1</a><br> <a href="side2.php">side 2</a><br> index.php, side1.php og side2.php er slik: .... <body...> <?php include ("meny.php")?> blablablablablabla... Når du så klikker på "side 2" i menyen, henter serveren side2.php, putter inn menyen på riktig plass og spytter ut HTML - koden som skaper siden. Dette kan du ikke se på hjemme dersom du ikke har installert en webserver og PHP på din maskin. Dersom sidene dine ligger på en webserver med støtte for php (noe de fleste burde gjøre), kan du laste opp filene dit, så skal det funke. Hva bruker du for å lage websider? Frontpage eller noe annet? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 Akkurat nå bruker jeg FrontPage (norsk enda!! huttetu) Skjønner vel at html-toget er gått for min del :sad: Lenke til kommentar
EC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Det er aldri for sent å lære en gammel hund nye tricks. =) Prøv det jeg har vist deg; kikk på html - kilden (du kan evt. åpne websiden i notepad). Lag noen sider slik jeg har vist og last hele greia opp i en testkatalog / testmappe på serveren din. Ta så en titt på sakene, så ser du om det funker. Hvis ikke, send filene til meg på mail, så skal jeg gjerne se på det. :wink: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 Yummy Jeg har nettopp sendt deg en privat melding om dette. Lenke til kommentar
christt Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Den 2002-06-23 21:47, yummy skrev:Husk å kalle sidene for filnav.php - endelsen ".php" forteller serveren at det finnes PHP - script i fila. Hvorfor i all verden skal han kalle alle sidene php? De sidene som ikke inneholder php kan han jo kalle hva han vil. Ville nok brukt SSI i steden fordi du da slipper å kjøre all ren html gjennom php. Noe som er unødvendig, da den ikke inneholder php kode. Lenke til kommentar
EC Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Han skal kalle alle sider med php - innhold for etelleranna.php. Vanlige sider kan kalles html. PHP er for øvrig glimrende til SSI. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Angåande SSI: Det ein gjer ved hjelp av PHP går ikkje under SSI. Les dette. Eg trur det berre er spesielle servrar som har støtte for dette. Det er svært lett å lære seg SSI, dersom servaren din støtter det. mvh., Vegard Lenke til kommentar
Gjest_ Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Du kan dra designet inn i en låst-tabell. Ellers er det vel det som står over her. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2002 Skjønner fortsatt ikke noe som helst jeg da. Må vel igang og lese på et eller annet tidspunkt. Lenke til kommentar
Slegge Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Quote: kilogram skrev (2002-06-24 18:58):Angåande SSI: Det ein gjer ved hjelp av PHP går ikkje under SSI. SSI kjører enten et script og legger in outputen fra dette, eller legger inholded i fra en annen fil in der hvor ssi tagen er. Dette er ikke PHP, og er mye gamlere. Jeg brukte det får å få output fra cgi (perl) file in på sider, el. for å hente en generisk meny fra en txt fil. PHP er et script språk, og du trenger ikke å bruke andre script måter i tilleg siden php kan gjøre alt. De serverne jeg har sett med PHP har stort sett SSI også. Trur også at SSI er raskere en PHP bare for å inkludere en txt fil. SSI er ihvertfall enklere å lære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå