Gå til innhold

Defragmentering erlik restart

e1nar

Anbefalte innlegg

Bra at du har begynt å funnet ut av problemet.

Hvilket fil system benytter du? NFST eller FAT32?

Anbefaler i de fleste tilfeller å benytte seg av den første pga det er lettere å komme i gang etter slike feil som du beskriver.

Prøv å bruke scandisk til den er ferdig, eventuelt bare la den stå på over kvelden, har aldri opplevd at den ikke greier å gjøre jobben ferdig men kan se om jeg kan finne et annet program som kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NFST, lot chkdsk stå på i over 19 timer! fra klokka ellve igår kveld til nå snart klokka 20. Gjett hva!? den sto fremdeles på samma prosenten!

Men seagate testen skrev at en sektor var sarva, så det er sikkert det som er problemet, men fikk ikke fiksa det, så lurte på om det er noen andre programmer enn windows sine som fikser slike problemer?!?

For av en eller annen grunn virker jo ikke windows sine, det er jo verdt å prøve. Jeg har også googla mye med den feilkoden, der jeg har lest mye rart og forskjellig, men ingenting har virka(eller passet mitt tilfelle).

Endret av e1nar
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg mener.

Høyreklikk på "Min datamaskin" > klikk så på "Egenskaper" > Velg så "Enhetsbehandling". Der går du nedover til du finner noe som heter (eller ligner) "IDE ATA/ATAPI kontroller". Høyreklikk på den som heter Primary IDE kontroller" - velg "Egenskaper", og velg fanen som heter "Avanserte egenskaper" - da ser du om DMA eler ULTRA DMA er aktivert.

Lenke til kommentar

Ta å gjør det samme på din "Secondary IDE Controller" - så får jeg høre hva som står der.

Har du kanskje SATA disk(er)?

PIO er overføringsmodus for CD- og DVD- enheter vanligvis. Men hvis harddisken din står i PIO modus, så er det sannsynligvis dette som er årsaken til problemene dine.

Lenke til kommentar

Norton Systemworks mener jeg inneholder et annet scandisk program enn det som kommer i windows, har ikke prøvd det da jeg ikke har hatt behov for det.

Prøv det som Rayline beskriver, kan være det hjelper.

Beklager at jeg ikke har kunnet vært mer til hjelp, de fleste programmene på nettet er dessverre kjøpsprogrammer og det hjelper deg ikke noe særlig, men hvis du har kunskap så finner du fort ut hvordan du kan "teste" de 1 gang for å prøve å fikse problemet ditt.

Lenke til kommentar

Skal få testet ut de programmene i morra! :thumbup: som dere sikkert ser på post tiden er det litt seint nå, så gidder ikke å teste nå :p Ser de innstillingene bra ut elr Rayline? PS! forandret ikke noe på innstillingene til den Primære IDE, skjønnte ikke helt kosn jeg skal gjøre det.

post-62-1109385169_thumb.jpg

Endret av e1nar
Lenke til kommentar

Ultra DMA2 modus er korrekt når dette gjelder dine optiske drev (CD, DVD osv.) - så de skal stå slik på Secondary IDE Controller.

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt om det er IDE (PATA)- disker du har, eller om det er SATA disker.

Jeg kan ikke si hvorvidt det er en feil der før du forteller meg det.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Du har nok SATA disker ja, men allikevel forbauser det meg at du ikke får opp Ultra DMA 4, 5 eller 6 på ditt første vedlagte bilde her. Prøv å regulere litt på de instillingene.

Jeg har jo SATA disk selv, men der kommer det jo allikevel hvilken overføringsmodus disken har. Jeg er nesten sikker på at dette er problemet ditt.

Har du installert de siste driverne til brikkesettet ditt?

Lenke til kommentar

jeg har her installert det jeg har visst om av drivere, (regner med at noe er installert fra før av(pakkepc))men viss jeg skal oppdatere driverne til brikkesettet mitt, hvordan gjør jeg det da? Windows Update? Har ihvertfall oppdatert alt some er der ifra

Lenke til kommentar
RAID er hvis du kopler flere disker sammen i et spesielt oppsett. Dette kan du se hvis du går inn i BIOS og ser hvordan diskene er satt opp.

Eller hvis du har et eget kontrollerkort som du har koplet diskene dine til.

Jo, Rayline har du noen idèer om hvordan jeg skal få fiksa IDE på harddisken. Jeg har TriGem motherboard(regner med at det er hovedkort). Har sett etter drivere men finner ikke noe. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...