Gå til innhold

Defragmentering erlik restart

e1nar

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med Windows XP Home Edition SP2, og jeg merker at den trenger en defragmentasjon. Den ble kjøpt i høst 04 så jeg har ikke defragmentert den tidligere. Da jeg tok meg tid til å defragmentere restartet den seg etter 3% det var da den drev den å flyttet "system" og skjermen ble blå og det stod -Starter dumping av fysisk minne...(rakk ikke å lese mer).

Jeg har forsøkt å defragmentere flere ganger, men det samma skjer hver gang. Så jeg lurte på om noen kunne gi meg hjelp/tips som løser dette problemet. :thumbup:

(Postet samma ting på "PC-en fungerer ikke, og jeg aner ikke hvorfor", vet ikke hvilken gruppe som passer best)

Hadde også vært fint,fint om noen fortalte kort og godt hva chkdsk er. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. dette problemet kan oppstå dersom du har : feil på harddisk, har hatt mange har de omstarter, eller feil på RAM.

2. chkdisk er ett program som retter opp feil dersom du har hatt mange harde omstarter.

Start utforsker -> egenskaper på C: disk -> verktøy -> diskscanning -> kryss av for fiks feil automatisk -> start maskinen på nytt, og la programmet kjøre.

Lenke til kommentar

Det står følgende(direkte avskrift):

Det er oppdaget et problem , og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

En prosess eller tråd som er viktig for systemoperasjonen, er uventet lukket ellet avsluttet.

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

Kontroller at all ny maskinvare eller programvare er riktig installert. Hvis dette er en ny installering, ber du maskinvare- eller programvareprodusenten om windows- oppdateringer du kan trenge

Hviss problemene forsetter, deaktiverer eller fjernet du nylig installert maskinvare eller programvare. Deaktiver BIOS-minnelaternativer som bufring eller skygging. Hvis du må bruke sikkermodus til å fjerne eller deaktivere komponenter, startet du datamaskin på nytt, trykker F8 for å velge avanserte oppstartsalternativer, og velger sikkermodus

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x000000F4 (oxooooooo3, 0x86632DA0, 0x805c749a)

Starter dumping av fysisk mine.

Dumping av fysisk minne er ferdig.

Kontakt systemansvarlig eller brukerstøtteavdelingen hviss du vil ha mer hjelp.

--------

kan ikke huske å ha hatt så mange harde oppstarter. Fant ikke noe diskscanning alternativ på verktøy under egenskaper for c:

OPS! har kun en harddisk/partisjon. det er c:

Lenke til kommentar
Fant ikke noe diskscanning alternativ på verktøy under egenskaper for c:

Det heter vel feil sjekking, eller feil søk, er litt usikker da jeg har alltid hatt engelsk windows....

Her er noen linker som omhandler feilmeldingen din ihvertfall :

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dd...6b95c57.xml.asp

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/w2kmsgs/1119.asp

Ser ut som at det er flere prosesser som krasjer, du har vel virusscanner på maskinen din ?

Lenke til kommentar

Har norman virus kontroll og AVG virus kontroll. Sygate brannmur og bruker ad-aware og spy-bot og Firefox browser, så sikkerhet er vel ikke problemet. Fant disk kontrollen :thumbup: og jeg har sett på de trådene. Hva foreslår du/dere at jeg bør gjøre...? Jeg har også uten hell prøvd å defragmentere i sikkermodus....

Lenke til kommentar

Et par ting du kan prøve:

Kjør chkdsk på harddisken. Dette gjør du ved å høyreklikke på c: i utforsker, velge Properties, Tools, Error-checking (eller tilsvarende hvis du har norsk Windows). Windows vil sannsynligvis spørre om du vil "schedule a disk check at next restart" eller tilsvarende. Svar ja og restart.

Prøv med et annet diskdefragmenteringsprogram, f.eks PerfectDisk (søk på download.com)

Lenke til kommentar

ja perfectdisk funka perfekt til den var sånn ca 40%, haha latterlig spørr du meg, en halv defragmentert hard disk. kjørte sånn diskscanning, tok 1 sekund og det stod at alt var tipp topp. men tak for hjelpa folk, tror ikke vi kommer oss noe lengere i denne gåten...

Lenke til kommentar

Prøv å stoppe antivirus programmene dine og fjern dem fra oppgavebehandling ctrl + alt + delete.

Hvis jeg forstår deg rett så har du aktiv flere enn 1 antivirus, altså du kjører flere samtidlig. Det bør du absolutt ikke gjøre i og med at det senker ytelsen betraktelig.

Norton = Fy fy.

Lenke til kommentar

Jaja, fungerte ikke de tipsene heller. Da jeg kjørte chkdsk, sartet den på 5 forskjellige oppgaver, under oppgave 4 ble den stående i 4 timer på 40% så jeg avsluttet til slutt. (tviler den ville ha kommet seg lengre)Ligger feilen på hard-disken? Nå begynner jeg å bli en smule lei... :cry: Isåfall er det noe man kan gjøre for å gjennopprette dette? PC'n er en "pakkepc" så alt av utstyr burde være korrekt i forhold til hverandre...

Lenke til kommentar

Hvis feilen oppstår selv etter at du har fjernet antivirus programmene og det er Chkdsk som stopper opp så er det sannsynligvis fordi den har funnet veldig mange defekte sektorer på Hd og jobber som bare det. Avhengig av hvor mange defekte sektorer det er så kan det ta fra 1 time til evigheter.

Gå inn på sygate og last ned sygate tools eller WD sine, det har hjulpet meg i flere tilfeller å diagnostikere defekte hd.

Lenke til kommentar

Ojsann! det stod mye fornuftig etter den seagatetesten. Det er forårsaket ved for mange ukorekte avslutninger (FORBANNA SØSKEN!). hehe... Må kjøre programmer som er med OS mitt anbefalte testen. Scandisk, defrag, chkdsk eller andre error checking utilities. Men nå er jeg litt forvirra siden de programmene ikke virker som de skal. Skal sette på chkdsk i natt og la det stå på ei god stund tipper jeg. Ingen som vet av noen programmer som er gode til å sjekke og fikse hard disk? eller finnes slike bare ikke... jeje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...