ok2k Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hmm... mulig det der med Febdoc... aldri hørt om det men Men du kan i allefall være helt trygg om du bruker en 13 A-sikring, så vidt jeg forstod var det vel ikke store overforbruket som var på kursen? Når det gjelder temperaturen er de satt til 30 grader som standard, som oftest har du jo også lavere temperatur enn dette i rommet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Febdoc er et program elektrikerfirma bruker til å beregne kabler, værn og alt det andre rundt elektriske anlegg. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Kabel med en diameter på 1,5mm. er det 10A som er riktig å bruke, du kan dog gå opp til 13A automatsikring på en kurs med 1,5mm kabel men da tror jeg sikringen må være av en kvikk type. 16A kurser krever derimot 2,5mm. tverrsnitt og kan skape brann hvis noe går galt med en 1,5mm. kabel. Riktig, husk oså at dette må gjøres av en autorisert peson og at om du går utenom dette ikke lenger har gjyldig forsikring på huset, i tillegg vil du bli bøtelagt om dette oppdages ved feks en skade eller en kontroll. Strøm leker en ikke med Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Enda ikke blitt klok på det her.... Er konklusjonen at det varierer litt fra elektriker til elektriker???? Har ingen planerom å ha 15-16A på den... er eventuelt snakk om 13A.. Skal jeg bare få elektrikeren til å komme og se på det og om han sier 13A er greit så er det greit? Hadde tenkte det slik at om dere sa at det ikke gikk så hadde jeg ikke orka å få elektriker til å komme.. koster jo litt bare for å komme en tujr. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Er jo bare å ringe og høre hva dem sier, vet at det var lov å bruke 13A, men om det er det fortsatt er jeg ikke sikker på. Men det kan de svare på over tlf. Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) I sikringskapet hos meg har vi 13A automatsikring, kategori B, 1.5mm2, til kjøkkenet. Skjult anlegg. Men det kan jo være fordi det begynner å bli en del år siden det ble lagt opp? Endret 27. februar 2005 av Gozarpz Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) 10A- 1,5mm2 skjult anlegg13A- 1,5mm2 åpent anlegg (forlagt utenpå vegg) 16A- 2,5mm2 skjult anlegg 16A- 2,5mm2 åpent anlegg Vær så snill å ikke villed folk med teorier, spesielt ikke når det kan føre til brann!!!! Verdier er tatt ut av "Elektrikkerens montørhåndbok" som er en forkortet verson av "NEK 400" som er en samling av forskrifter som er godkjent av forsikringsselskapene. (utarbeidet av NORSK ELEKTROTEKNISK KOMITE) PS: ikke begynn å rote i sikringsskapet, det kan være farlig + at det kan gå ut over forsikringen din hvis du ikke er autorisert elektrikker (antar at du ikke er det når du spør om slikt her) mvh: student på VK1 Elektro Viss du ser i Tabell 52A-1 i NEK elle FEL-Montørhåndboka, vil du finne ut ganske fort at det går fint å sikre 1,5 mm2, åpen installasjon (forleggingsmåte C) med en 16A-sikring!!! Hvis du da ser på nasjonale normer (tror jeg det heter) skal ikke en 1,5mm belastes med mer enn 13A. Læreren sa at det var fordi at det var så kjølig klima her i Norge at når vi først bruker strøm, så bruker vi den gjerne et par måneder. Dette gjelder da ved oppvarming og vi belaster da kabelen mer over lengre tid. Endret 27. februar 2005 av vi er lost Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Enda ikke blitt klok på det her.... Er konklusjonen at det varierer litt fra elektriker til elektriker???? Har ingen planerom å ha 15-16A på den... er eventuelt snakk om 13A.. Skal jeg bare få elektrikeren til å komme og se på det og om han sier 13A er greit så er det greit? Hadde tenkte det slik at om dere sa at det ikke gikk så hadde jeg ikke orka å få elektriker til å komme.. koster jo litt bare for å komme en tujr. Ja, det varierer fra elektriker til elektriker. Så lenge det er to elektrikere, så er det to løsninger. NEK og Montørhåndboken gir en pekepinn på hva som er riktig i forhold til forskriftene, mens noen elektrikere mener det bare er en veiledning, og finner da på sine egne løsninger. Som det kommer fram fra diskusjonen her, virker det ikke så lurt å skifte til 13A. En del av forlegningsmåten din er skjult, og slik som jeg har forstått det, skal en alltid beregne etter den forlegningsmåten som gir kabelen dårligst strømføringsemne. Hvis sikringen din går hele tiden, blir den tydeligvis belastet mye. Vil du da sitte i en 13A, slik at du kan øke belastningen uten at sikringen ryker? Husk at sikringens hovedoppgave er å beskytte kablene/lederne, så hvis jeg var deg, ville jeg sett etter andre løsninger enn å skifte sikringen. Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Det varierer IKKE fra elektriker til elektriker. Vi har forskrifter vi må følge. Og NORMER vi skal bruke som veiledning. Forskriftene er noe vi ikke kan gjøre noe med. En 1.5mm2 skal sikres med MAKS 13A ved åpen forlegning. Ellers er det 10 som gjelder. "ved tversnitt til og med 4mm2 og pvc isolasjon er det gitt spesifikke krav til maksimale vernstørrelser i avsnitt 533.2" Der står det MAKS 13A på kabel forlagt åpent. Dere glemmer en ting når dere leser det som står i neken, det er farlig å begynne å legge ut sånt på et forum med kun litt gk/vk1 kompetanse. Du skal ta hensyn til varme, nærføring, etc etc. Amperen som står i tabell 52A1 er før alt sånn er trukket fra. En 2.5mm2 tåler jo i følge tabellen 27A. Men har du noen gang sett en 2.5 sikra med mer enn 16? NEI. Så legg denne død, det fører bare til mer rot enn løsning. Nå er det forresten heller ikke lov til å bruke høyere sikring enn 10A, til kurser som må kobles i et takpunkt (over en lampe) på grunn av varmeutvikling. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Det varierer IKKE fra elektriker til elektriker. Vi har forskrifter vi må følge. Og NORMER vi skal bruke som veiledning. Forskriftene er noe vi ikke kan gjøre noe med. I teorien skal det være slik som du sier. Men som trådstarter sa en gang, han hadde vært i kontakt med en elektriker som mente at det gikk helt fint å bruke en 13A. Jeg skulle også ønske at det var slik, at alle elektrikere faktisk fulgte normene, men i virkeligheten er det ikke slik. Selvfølgelig, disse elektrikerne er jo dog useriøse, men alt for kunden.. Og tro meg, dette er ikke et forsøk på å forsvare kreative elektrikere, jeg har samme mening som deg ang forskrifter og regler, men jeg vil påstå at det ikke er slik i det virkelig liv. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Tusen takk til Lord Hassan som fant paragrafen. Jeg viste jeg hadde sett det men husket ikke eksakt hvor. Under har jeg scanna paragrafen for de som vil lese det selv. Endret 28. februar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Og dermed burde vel denne tråden være ferdig diskutert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå