Gå til innhold

Problem med å forandre tegnsett i Fedora


pjuik

Anbefalte innlegg

Da jeg installerte FC3 valgte jeg norsk som standard tegnsett, men med mulighet til å forandre til svensk senere.

Har brukt norsk hele tiden helt til i dag da jeg skulle bruke svensk til noe. Gikk defor inn på menyen der det står "Språk" , valgte svensk som jo sto som mulighet der. Selv om norsk også var installert så jeg at svensk vare var den eneste muligheten der.

Logget som det sto inn på nytt for å aktivere det nye oppsettet. Trodde i min enfoldighet at tegnsettet på tastaturet også forandret seg til svensk, men det var fortsatt på norsk. Menyene derimot var nå blitt svenske.

 

Da jeg ikke fikk norsk tegnsett, gikk jeg så tilbake til "Språk" i menyen, men der fantes ingen norsk mulighet, fortsatt var det, som jeg skrev tidligere bare svensk der!

 

Så spørsmålene er: Hvordan får jeg tegnsettet på tastaturet til å bli svensk? Er det noen lignende mulighet

som i Windows, at man bytter tegnsett på notime.

Hvordan kommer jeg meg tilbake til norsk som standardspråk i menyene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte setxbde se men fikk bare "command not found"

 

Jeg bruker Gnome

 

Edit: Jeg var nok litt for rask til å spørre etter hjelp angående tegnsettet :blush: Det var jo en mulighet for det et annet sted i menyen, og det fungerte bra, selv om det kanskje ikke skulle ha vært nødvendig å logge inn som root for å endre.

Det hadde nok vært bedre om hver enkelt bruker kunne velge sitt tegnsett. På denne maskinen er det 2 brukere, hvorav den ene er svensk.

Endrer man fra root blir således begge brukere berørt..........

 

Men å velge norsk som standardspråk i menyene er fortsatt et problem. I GUI er det kun svensk som ligger som option.

Endret av pjuik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...