Kamerakjøper Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Vet ikke om dette er riktig forum for spørsmålet mitt, men tar sjansen siden jeg oppdaget dette etter å ha laget en video. Problemet er at jeg ikke får frem hele bildet på tv skjermen. Jeg redigerte en video i Pinnacle v9 og laget en dvd. Oppe i høyre hjørne la jeg inn en tittel med info om dato etc. Når jeg spiller av denne dvd'en på tv så forsvinner tittelen ut av skjermbildet. På pc er det ok. På tv'en kan jeg velge 16:9 format, da trykkes bildet sammen. Og da ser jeg tittelen og litt mer av skjermbildet. Det samme skjer når jeg ser et tv program. Det virker som om bildet er forstørret slik at ikke hele bildet kommer inn på skjermen. Jeg har prøvd dette på en ni år gammel Grundig tv og en to år gammel Phillips. Begge har dette. Er det vanlig? Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg har opplevd det samme og vil tro det er vanlig, for jeg har aldri opplevd noe annet i forhold til det. Lenke til kommentar
Kamerakjøper Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Syns det er rart at det er slik, det er en ganske stor del av bildet som forsvinner. Nå har jeg også testet det på en gammel reise tv, og der var det mulig å justere bildestørrelsen. Denne muligheten burde vel alle tv'er ha hvis det er slik at fabrikantene ikke klarer å gjøre det riktig.... Er det bare jeg som er "perfeksjonist" eller hvorfor er det ingen andre som syns dette er et problem? Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 TV'ene er så vidt jeg vet lagd slik for at man skal slippe å se forstyrrelsene i ytterkantene på analoge opptak. Derfor har også redigeringsprogrammene gjerne en markering av "safe area" i monitorvinduet slik at man kan se hva som vil komme med på TV-bildet. Jeg tror at de nye plasma- og LCD-TV'ene viser hele bildet på samme måte som en PC-skjerm Lenke til kommentar
HenrikSolberg Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Riktig Beatnik. Dette kalles for overscan hvis jeg ikke husker feil! I de fleste redigeringsprogram så har du en ramme, som jo heter TitleSafe. Navnet sier vel hva den gjør! Lenke til kommentar
Kamerakjøper Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Takk for svar! Så lærte jeg noe nytt. Antar at det er denne TitleSafe rammen som dukker opp Title Editoren i Studio v9. Men jeg klarte ikke å finne ut noe om det i manualen... Dessuten er den satt mye lenger inn i bildet enn det som faktisk vises på skjermen. Men nå vet jeg i alle fall at det ikke er noe galt med tv'en, og hva jeg har å forholde meg til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå