bluesman Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg har radiatoren ute og har selvfølgelig borret 3.stk huller i veggen. Har ca. 20% frostvestke i kjølevannet, så det fryser ikke før -20*c. Legger med et bilde av slange gjennomføringene. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Nå sitter du vel bare og venter på at det skal bli kaldere ute? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Nå sitter du vel bare og venter på at det skal bli kaldere ute? Så han får tatt livet av maskinen med kondens? Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg har radiatoren ute og har selvfølgelig borret 3.stk huller i veggen. Har ca. 20% frostvestke i kjølevannet, så det fryser ikke før -20*c. Legger med et bilde av slange gjennomføringene. Hva er det du regulerer med den "Fuji regulatoren"? Viftene på utsiden? Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 dette var en utrolig k00lt prosjekt. har vurdert å gjøre noe ligende selv, bare at jeg skulle brukt et lite sånt coca-cola kjøleskap. noen som vet hvor dette selges ? Epz. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg har radiatoren ute og har selvfølgelig borret 3.stk huller i veggen. Har ca. 20% frostvestke i kjølevannet, så det fryser ikke før -20*c. Legger med et bilde av slange gjennomføringene. Hva er det du regulerer med den "Fuji regulatoren"? Viftene på utsiden? Ja. regulerer 3.stk 120mm, 230volt vifter på radiator. Måler vanntemp med et PT100 element inn til "Fuji regulatoren" i et T-stykke, på vannet som kommer inn. Fuji regulatoren er meget hendig, den har stilbar hysterese, pluss en masse setinger som jeg ikke skjønner, noe av. Du har vel ikke greie på setingene til Fuji regulatoren?? Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg har radiatoren ute og har selvfølgelig borret 3.stk huller i veggen. Har ca. 20% frostvestke i kjølevannet, så det fryser ikke før -20*c. Legger med et bilde av slange gjennomføringene. Hva er det du regulerer med den "Fuji regulatoren"? Viftene på utsiden? Du har vel ikke greie på setingene til Fuji regulatoren?? Jeg kan bare litt om: P (proporsjonal), I (integral) og D (deriverende) regulering.. Du kan sikkert det allerede? Hvis ikke kan jeg sikkert bla opp reguleringsteknikk-boka, og prøve å forklare det? Jeg går forresten VK1 automatisering Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Jeg har radiatoren ute og har selvfølgelig borret 3.stk huller i veggen. Har ca. 20% frostvestke i kjølevannet, så det fryser ikke før -20*c. Legger med et bilde av slange gjennomføringene. Hva er det du regulerer med den "Fuji regulatoren"? Viftene på utsiden? Du har vel ikke greie på setingene til Fuji regulatoren?? Jeg kan bare litt om: P (proporsjonal), I (integral) og D (deriverende) regulering.. Du kan sikkert det allerede? Hvis ikke kan jeg sikkert bla opp reguleringsteknikk-boka, og prøve å forklare det? Jeg går forresten VK1 automatisering Ja, se det, du kan jo mer enn meg. Jeg har funnet ut hvordan du stiller inn at du har et PT100 element. Har følgende parameter på Fuji regulatoren som ikke jeg skjønner, med følgende innstillinger. P=1.1 ?? d=0 ?? AL=30 ?? AH=30 ?? 7C=30 ?? Hys=0,5*c hysterese, den er grei Srr=0 ?? A7=0 ?? Loc=0 Dette er vel for og låse releet for programmering?? Kandkje du har noen tips om disse parameterene?? Endret 23. februar 2005 av bluesman Lenke til kommentar
pback Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg har en radiator med en 120mm deltavifte ute i kulden, men selv når ytetempen er 5 grader så får jeg kondens på slanger og kjøleblokker etter en stund. Tror ikke den tabellen til Bluesman fungerer helt i praksis... Har og en BlackIce ExtremeII inne i kabinettet som blåser kald luft. Vurderer å montere en 226w peltier jeg har liggende for å prøve å øke vanntempen litt, og selvfølgelig forbedre kjølingen. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg har en radiator med en 120mm deltavifte ute i kulden, men selv når ytetempen er 5 grader så får jeg kondens på slanger og kjøleblokker etter en stund.Tror ikke den tabellen til Bluesman fungerer helt i praksis... Jeg tillater meg å grave denne posten frem fra arkivet: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=332830&hl= Lenke til kommentar
pback Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg har en radiator med en 120mm deltavifte ute i kulden, men selv når ytetempen er 5 grader så får jeg kondens på slanger og kjøleblokker etter en stund.Tror ikke den tabellen til Bluesman fungerer helt i praksis... Jeg tillater meg å grave denne posten frem fra arkivet: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=332830&hl= forstår ikke heilt poenget med den siste posten din. Jeg er fullt klar over hvorfor kondens oppstår, og hvor det oppstår. Det jeg refererte til var de tallene i tabellen til bluesman, som viser at det ikke skal bli kondens hos meg før vanntempen når 1.9grader. Jeg har rundt 20grader på datarommet, ute er det ca 5 grader, allerede da blir det kondens på slanger og blokker etter en stund. Så hvis ikke luftfuktigheten hos meg er rundt 50%, så stemmer ikke den tabellen helt. Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 ûber alles. jeg mesunner din vanntemp opp i det blå. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) forstår ikke heilt poenget med den siste posten din. Jeg er fullt klar over hvorfor kondens oppstår, og hvor det oppstår. Det jeg refererte til var de tallene i tabellen til bluesman, som viser at det ikke skal bli kondens hos meg før vanntempen når 1.9grader. Jeg har rundt 20grader på datarommet, ute er det ca 5 grader, allerede da blir det kondens på slanger og blokker etter en stund. Så hvis ikke luftfuktigheten hos meg er rundt 50%, så stemmer ikke den tabellen helt. Vel, hvis du leser litt mer enn overskriften, så ser du at jeg har lagt ved et hx-diagram for fuktig luft. Hvis du tar utgangspunkt i 20 grader innetemp og 50% luftfuktighet, så kan man lese rett ut av diagrammet at kondens vil oppstå fra 9,5 grader celcius og nedover. Det er forøvrig helt i tråd med tabellen over. 30% er en ganske lav relativ fuktighet, men ikke uvanlig lav nå på vinteren. Hvis dataen f.eks står på et soverom er nok denne verdien en del høyere, spesielt hvis du har en såpass lav temperatur som 20 grader. Endret 24. februar 2005 av abraxa Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Ja, se det, du kan jo mer enn meg. Jeg har funnet ut hvordan du stiller inn at du har et PT100 element. Har følgende parameter på Fuji regulatoren som ikke jeg skjønner, med følgende innstillinger. P=1.1 ?? d=0 ?? AL=30 ?? AH=30 ?? 7C=30 ?? Hys=0,5*c hysterese, den er grei Srr=0 ?? A7=0 ?? Loc=0 Dette er vel for og låse releet for programmering?? Kandkje du har noen tips om disse parameterene?? P=1.1 ?? Det er jeg ganske sikker på er proporsjonal-båndet. Hva benevningen er, vet jeg ikke helt.. Kanskje 1 er 100%, og 1.1 er 110%. Dette har med forsterkningen på reguleringen å gjøre. d=0 ?? Det er derivasjonstiden. Den kan være på 0 hvis man ikke skal bruke den. AL=30 ?? Dette er instilling av alarm. Tipper at AL står for Alarm Low. AH=30 ?? Antakligvis samme som ovenfor, bare dette er Alarm High. 7C=30 ?? ? Srr=0 ?? ? A7=0 ?? Det er kanskje AT du mener? Det er i hvertfall autotuning. Det kan være litt vanskelig å tyde "skriften" i displayet. Loc=0 Dette er vel for og låse releet for programmering?? Det tror jeg også. Er ikke 100% sikker på alt, men håper det hjelper lit i hvertfall! Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Og med floppy disketter i vinudet.. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Ja, se det, du kan jo mer enn meg. Jeg har funnet ut hvordan du stiller inn at du har et PT100 element. Har følgende parameter på Fuji regulatoren som ikke jeg skjønner, med følgende innstillinger. P=1.1 ?? d=0 ?? AL=30 ?? AH=30 ?? 7C=30 ?? Hys=0,5*c hysterese, den er grei Srr=0 ?? A7=0 ?? Loc=0 Dette er vel for og låse releet for programmering?? Kandkje du har noen tips om disse parameterene?? P=1.1 ?? Det er jeg ganske sikker på er proporsjonal-båndet. Hva benevningen er, vet jeg ikke helt.. Kanskje 1 er 100%, og 1.1 er 110%. Dette har med forsterkningen på reguleringen å gjøre. d=0 ?? Det er derivasjonstiden. Den kan være på 0 hvis man ikke skal bruke den. AL=30 ?? Dette er instilling av alarm. Tipper at AL står for Alarm Low. AH=30 ?? Antakligvis samme som ovenfor, bare dette er Alarm High. 7C=30 ?? ? Srr=0 ?? ? A7=0 ?? Det er kanskje AT du mener? Det er i hvertfall autotuning. Det kan være litt vanskelig å tyde "skriften" i displayet. Loc=0 Dette er vel for og låse releet for programmering?? Det tror jeg også. Er ikke 100% sikker på alt, men håper det hjelper lit i hvertfall! Kazaa: Takk for alle svar. Dette hjalp jo litt, jeg skal nå prøve meg litt fram med forskjellige settinger. Her er et bilde av hvordan temp. reguleringa blir målt, CPU Temp logget i Speed Fan. Dette er 100% CPU Load, Vann Temp Set Punkt 15*c. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Har nevnt det i andre tråder,men kan si det her også. Jeg har rad i kjellern og da har jeg ca 8 grader på vann ca 15-16 på cpu og ca 23 grader i rommet der pcen står,har aldri hatt kondens. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) REKORD LAV VANNTEMP. PÅ -2.4c Her kommer rekorden min på lav vann temp. Dette bilde er tatt den 1. Mars da det var -12c ute. Da var jeg farlig nære kondens, kun 1c og gå på. edit: Kabinett tempen var 13c, de som står på bildet viser litt feil. Endret 7. mars 2005 av bluesman Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Du må vel bruke en slags form for kjøleveske...Hvorfor skulle det være farlig å bruke isopropanol i et vannkjølingssystem? Man bruker det jo i radiatorer i biler osv som kjøleveske. Man må jo bruke noe for å hindre at vannet fryser. Viss det er -5C ute så fryser normalt vann. Når man har i kjøleveske, synker frysepunktet, kokepunktet forandres og det samme gjør kondensgrensen. Frostvæske (som brukes i biler og evt i vannkjøling til PC) inneholder IKKE Isopropanol! Det stoffet som senker frysepunktet i frostvæske er Glykol! Isopropanol ødelegger, som sagt, plast og gummi. Frostvæske får du kjøpt på bensinstasjoner, byggevareforretninger osv. Og det med kondens. Hvorfor skal det som er inni kjølesystemet ha noe med kondens å gjøre? Vet du hva kondens er? Kondens er f.eks når du sitter med den kalde colaen eller pilsen din i sommervarmen, så blir det dugg/vann på UTSIDEN av glasset/flaska. Dette er kondens og det har ingenting å si hva du har inni kjølesystemet ditt... Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 REKORD LAV VANNTEMP. PÅ -2.4c Her kommer rekorden min på lav vann temp. Dette bilde er tatt den 1. Mars da det var -12c ute. Da var jeg farlig nære kondens, kun 1c og gå på. edit: Kabinett tempen var 13c, de som står på bildet viser litt feil. Ja! Hva er din CPU temp da mann?!?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå