allyse Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Jeg har en følese et program jeg har her lager en eller annen fil gjemt en plass og selv om jeg har formatert og repartsjonert finner programmet enda ut jeg har brukt det før. Hvordan får jeg en HELT, fulstendig rensking av hardisken. Slik som de er HELT blanke. ikke et spor i NOEN sektorer what so ever? Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Slett partisjonen(e) med Fdisk. Opprett nye. Du kan også forsøke "fdisk /mbr" først. Men hvis programmet (spørs hvilket?) lagrer informasjon i MBR, så ville jeg aldri i verden ha hatt det på min pc. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Men hvis programmet (spørs hvilket?) lagrer informasjon i MBR, så ville jeg aldri i verden ha hatt det på min pc. Det er 3dstudio max. Problemet er egentlig ikke å programmet, men det er veldig irriterende at du bare får installere det på 1 pc, og selv om jeg "uninstallerer" det får jeg ikke installere det igjen uten en ny kode som jeg må ringe etter, og det er jo litt kjipt å gjøre det hver eneste gang :sad: Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Du kan jo ta en lavformatering? Hvis du henter lavformaterings-programvare ifra harddisk produsentens hjemmeside, så vil det nok gå bra. Og da er det ikke noe "ekle" bytes som hjemmer seg på harddisken, eller MS signaturer i MBR. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: MvhAleksander LyseModerator---------Vær snill å vis oppførsel forumet. Ikke skriv regelstridende poster. Da vil vi moderatorer være snille med dere også --------- Du er klar over at du selv skriver en regelstridende post? Kjenner ikke til lisensreglene til 3dstudio max, men tviler på at du kan innstallere det på flere PC-er. Og en moderator da! Lenke til kommentar
allyse Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Du er klar over at du selv skriver en regelstridende post?Kjenner ikke til lisensreglene til 3dstudio max, men tviler på at du kan innstallere det på flere PC-er.Og en moderator da! Det er ikke regelstridende. Programmet skal ikke installeres på flere maskiner, og det har jeg heller ikke hensikt til å gjøre. Skal ha det på den SAMME maskinen, men det koster mye å ringe å styre for en ny kode. Tror det er noe feil med uninstall som gjør dette. Altså holder jeg meg til lisensavtalen :razz: _________________ Mvh Aleksander Lyse Moderator --------- Vær snill å vis oppførsel forumet. Ikke skriv regelstridende poster. Da vil vi moderatorer være snille med dere også :wink: --------- [ Denne Melding var redigert av: allyse på 2002-06-23 21:21 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Ok - håpet bare jeg kunne sette en moderator fast Tok utgangspunkt i ditt utsagn; "...men det er veldig irriterende at du bare får installere det på 1 pc..." noe som jeg tolket som at du skulle innstallere det på flere enn 1 pc :wink: Du får prøve mitt første forslag om Fdisk - det *skal* fungere. Men har du altså prøvd å formatere før uten å kunne innstallere på nytt? Har du da hatt f.eks. OS på c: og 3d max på d:, og formatert d:? Problemet ligger nok i at informasjon ligger i registeret. Det er kanskje en dårlig løsning, men prøv dette; * Formater eller slett med fdisk. * Reinnstaller Windows. --------------------------- * Legg inn en register-sniffer som viser deg hvor 3d max skriver verdier. Regmon ifra SysInternals tror jeg skal hjelpe deg. Det er da "lett" å fjerne de rette registerverdiene neste gang du skal reinnstallere 3d max. Eller * innstaller et dedikert program som ovevåker innstallasjoner og lager "images" før og etter en innstallasjon, slik at du lett kan gå tilbake til en tilstand uten 3d max, men samtidig alle programmer som i ettertid har blitt innstallert fortsatt fungerer. Husker ikke eksakt navnet på noen programmer nå, men tror bl.a. Symantec har laget et slikt program. --------------------------- Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Nyere versjoner av 3dsmax (ver. >= 4) bruker en ny kopibeskyttelse som lagrer informasjon i MBR. Ganske drøyt spør du meg, da det er et helt tragisk sted å legge igjen skjult informasjon. Hva om man f.eks bruker en annen bootloader som tar mer plass enn den vanlige som følger med windows, da kan det vel kanskje hende at den "kræsjer" med det jalla-kopibeskyttelse greiene. Prøvde du fdisk? Ellers så fins det vel noen diskeditor-programmer hvor du kan redigere en "rå" disk, og fjerne hele MBR'en og legge den inn på nytt med fdisk/mbr Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Partition Magic 7! Her om dagen måtte jeg slettet *alt* på en disk, ettersom jeg skulle selge den. Startet PM7, formaterte og deretter slettet partisjonene med programmet. Programmet spurte om jeg "bare" skulle slette dem, eller slette dem "skikkelig" med "Secure Erease". Valgte sistnevnte. Tok en stund (ordentlig greier tror jeg). Secure Erease fungerte sånn at den skrev over HELE disken, og så slettet alt på den. Så de gamle dataen *forsvant* helt, og disken var TOM Lenke til kommentar
llBeOS Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Vil du være helt sikker,> "wipe" disken , med feks Gdisk, (følger med Ghost).. eller http://www.ontrack.com/dataeraser/ Ibas > http://www.ibasuk.com/erasure/index.htm Det tar tid , men hvis du kjører full verification, så veit du at disken er fri for "bad sectors". Mvh BeOS Rulez Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Hvis det faktisk stemmer at 3d max lagrer informasjon i MBR, så er det noe av det værste jeg har hørt om for å beskytte et program. :sad: Med utgangspunkt i Langbein sin opplysning, og at du Allyse ikke har dualboot, så skal "fdisk /mbr" fungere perfekt. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Det går ikke an å slette disken helt. Da må du til IBAS eller liknende. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Den 2002-06-23 22:22, C. Alshus skrev:Det går ikke an å slette disken helt. Da må du til IBAS eller liknende. Jaha? Antar du aldri har brukt et wipe-verktøy... Government-wipe burde holde for de fleste. Tar laaang tid, men det er sikkert. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Den 2002-06-23 22:22, C. Alshus skrev:Det går ikke an å slette disken helt. Da må du til IBAS eller liknende. Tenkte ikke på SÅ helt da. Har ikke noe spes. ulovlig på maskinen jeg vil beskytte. En annen grunn er også at jeg tenkte å kjøpe meg en ny hdd nå (120gb) også formatere hdd'ene slik jeg kunne begynne på se ferskt grunnlag som overhodet mulig. Jeg har noen ganger en følese windowsen ikke alltid funker 100% med "bare" lettformaterte hdd'er (altså det er liksom noe som enda ligger igjen :sad: ikke spør meg hvorfor eller hvordan ) Har heller ikke kjørt defrag på mange år (veit det er dumt gjort) men tenkte å begynne på nytt igjen slik jeg ikke trengte å defrage i åresvis... P.S Jeg har med meg den tanken at en må patisjonere veldig mange partisjoner. (fra 486 tiden med en 1GB+ HDD) Så om jeg har 1hdd på 40GB, 1 på 60GB og 1 på 120 GB er det da sikkert nok med bare 3 partisjoner (en for hver harddisk?) OG. Vil maskinen gå fortere om jeg setter 1 hdd på hver beltekabel? eller er det ikke noen merkbar forskjell OG#2 starter windows raskere på "litt" raskere hdd'er? Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Eh, hakke det nei. Men er det aktuelt for den jevne bruker på hw.no forumet? Et OT-spørsmål til deg borre; Har du en sykkel med ca. 10 cm vandring foran og bak og trenger nye hjul til sykkelen? Lenke til kommentar
llBeOS Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 OK. Hvis Langbein sin post stemmer om at det blir lagret i MBR'en (som jeg tviler på, regner med at du hadde fått noen feilmeldinger under inst. første gang, ivertfall hvis du hadde et eller annet virusprog, eller BIOS Vir. enabled. ) så kan du lage en ny mbr til en fil + kopiere HD-mbr'en og sammeligne disse. BTW, Jo det går an å slette en disk helt, selv om det er relativt.. UTEN IBAS. Mvh BeOS Rulez Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Den 2002-06-23 22:33, C. Alshus skrev:Eh, hakke det nei. Men er det aktuelt for den jevne bruker på hw.no forumet? Tvilsomt :smile: Quote: Et OT-spørsmål til deg borre; Har du en sykkel med ca. 10 cm vandring foran og bak og trenger nye hjul til sykkelen? Et like OT-svar; nei. Skal du selge? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Den 2002-06-23 22:32, allyse skrev:P.S Jeg har med meg den tanken at en må patisjonere veldig mange partisjoner. (fra 486 tiden med en 1GB+ HDD) Så om jeg har 1hdd på 40GB, 1 på 60GB og 1 på 120 GB er det da sikkert nok med bare 3 partisjoner (en for hver harddisk?) Jepp, det går bra. Vil selvsagt anbefale at du benytter NTFS som er mye sikrere enn Fat32. Quote: OG. Vil maskinen gå fortere om jeg setter 1 hdd på hver beltekabel? eller er det ikke noen merkbar forskjell Tja... i benchmark-tester vil det nok være det, men ikke i praksis. Quote: OG#2 starter windows raskere på "litt" raskere hdd'er? Gjør nok det. Det viktigste er at swapfilen ligger på den raskeste disken. Lenke til kommentar
llBeOS Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Å "wipe" kan ha mange fordeler , men det er faktisk den sikreste måten å sjekke om en HD er OK på.. OS uavhengig. (skrive til sektor 0 , lese sector 0) = eller ikke..) osv. Mvh BeOS Rulez Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Hei borre! Nei, skal ikke selge. Men jeg er endel på et sykkelforum på http://www.mailgate.org/no hvor det er en fyr som trenger hjelp... Og mailen hans er "[email protected]" . Derfor trodde heg at det var deg... Går ikke du på NTNU da? Oi, dette ble veldig OT. Sorry moderator.. [ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-06-23 22:53 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå