--==Seb==-- Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Hei!! Vi har 2 datamaskiner i vårt hus som deler ei SDSL linje, 1.5mbit, gjennom en gammel server som kjører win98. Serveren er koblet til leverandøren sitt DSL modem, den deler internett til 2 stk pcer gjennom switch. Vi har statisk ip adresse ut til ISP og en dynamisk adresse hjemme mellom pcene (fra serveren vår). Problemet er: På speedotester mister vi 100kbit v/bruk av serverenen. Vi får raskere hastighet rett til DSL boksen. Men siden vi er to stykker som skal dele internett er vi nødt til å kjøre server. Serveren er mindre rask, helst for treg for win98, men jeg har liten tro på at det er den som har problemer å behandle hastigheter på max 180kb/sec, hører ikke at den jobber når vi downer en gang. Problem 2: Klarer ikke å kjøre FTP server (vet at FTP server programmet må konfigureres med passiv IP osv) + vi klarer ikke kjøre programmer slik som winmx, direct connect o.l i active mode. Derfor er programmene svært begrenset gjennom serveren. Spørsmålet er: Finnes det programmer som kan simulerer aktiv IP fra en pc bak en server? (uten brannmur). Sprøsmål 2. Kan eg få aktiv ip ut fra begge pcene uten server og med DSL router? SPM 3 Kan eg få alt dette om eg installerer Linux? (kan ikke så mye med linux selv men men...) Takker. --==Seb==-- http://www.detteerenfakelink.com Lenke til kommentar
Booth Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Den 2002-06-23 20:14, --==Seb==-- skrev:Hei!! Vi har 2 datamaskiner i vårt hus som deler ei SDSL linje, 1.5mbit, gjennom en gammel server som kjører win98. Serveren er koblet til leverandøren sitt DSL modem, den deler internett til 2 stk pcer gjennom switch.Vi har statisk ip adresse ut til ISP og en dynamisk adresse hjemme mellom pcene (fra serveren vår).Problemet er:På speedotester mister vi 100kbit v/bruk av serverenen. Vi får raskere hastighet rett til DSL boksen. Men siden vi er to stykker som skal dele internett er vi nødt til å kjøre server.Serveren er mindre rask, helst for treg for win98, men jeg har liten tro på at det er den som har problemer å behandle hastigheter på max 180kb/sec, hører ikke at den jobber når vi downer en gang.Problem 2:Klarer ikke å kjøre FTP server (vet at FTP server programmet må konfigureres med passiv IP osv) + vi klarer ikke kjøre programmer slik som winmx, direct connect o.l i active mode. Derfor er programmene svært begrenset gjennom serveren.Spørsmålet er:Finnes det programmer som kan simulerer aktiv IP fra en pc bak en server? (uten brannmur). Sprøsmål 2.Kan eg få aktiv ip ut fra begge pcene uten server og med DSL router?SPM 3 Kan eg få alt dette om eg installerer Linux?(kan ikke så mye med linux selv men men...) Takker.--==Seb==--http://www.detteerenfakelink.com Linux er helt klart det rette valget i dette tilfellet. Ja du kan få alt det der og litt til med linux, dele internett med en linuxburk er ikke noe hokus pokus, hvertfall ikke ved hjelp av 'nat'ing'. Post i kategorien "linux" om du finner ut du vil over på linux for å route nettet ditt, så hjelper vi deg der. Lenke til kommentar
--==Seb==-- Skrevet 25. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2002 Wow.. alt det med linux?? Genialt : ) Synd jeg ikke har holdt mer på med linux, men får en til å hjelpe meg. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Jeg vil tro at hastighetstapet blir i "serveren" eller gateway'en. Bruker du ICS for å dele linja? Bytt heller til linux ja. Fungerer utmerket. Har ikke oppdaget noe hastighetstap. Med en linuxbox kan du også bestemme fullt og helt hvilke porter som skal opnes for _hva_ o.s.v.. En bra firewall kan du også bygge opp. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 For det første, W98 ble ikke designet med tanke på nettverk. Det er heller ikke et serverOS. Hvis du installerer en Linux distribusjon som heter Smoothwall på den boksen som står koblet til SDSL'en, kan du gjøre så og si hva du vil. Den kan dele ut IP adresser til det interne nettverket, fungerer som DNS for det interne nettverket osv. Du kan laste ned et image av Smoothwall på http://www.smoothwall.org , brenne det, og vips har du en bootbar CD. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 ... eller clarkconnect, floppyfw (tar bare en diskett), eller en helt vanlig linux distro; f.eks. redhat. Lenke til kommentar
--==Seb==-- Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 takker for tipsene, Linux er tingen hører eg. Klarer eg da å sortere etter ping på f.eks Direct connect slik eg gjorde uten serveren. Smoothwall distribusjonen av linux var helsikkens dyr så det blir ikke aktuell men eg har mandrake 8.0 og Red Hat 7.0.. føler at mandraken er mye mer brukervennlig ) --==Seb==-- http://www.thisisyetanotherfakeurladress.org Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 --==Seb==-- skrev (2002-06-28 17:59): Smoothwall distribusjonen av linux var helsikkens dyr så det blir ikke aktuell men eg har mandrake 8.0 og Red Hat 7.0.. Smoothwall finnes i likhet med Red Hat og Mandrake i flere forskjellige versjoner, en gratis, og kanskje flere som koster penger. Du skal nemlig ikke ha Smoothwall Corporate Server (som jeg tipper du har sett på), men Smoothwall GPL. Du finner den her. Denne er svært enkel å sette opp, og finnes til og med med norsk språk. Selv kjører jeg denne på en 486, og det går helt fint. Edit: skrivefeil [ endret av Haaland den 2002-06-28 20:05 ] Lenke til kommentar
--==Seb==-- Skrevet 29. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2002 takker haaland.. sjekker linken din ) Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-06-28 17:59, --==Seb==-- skrev:takker for tipsene, Linux er tingen hører eg.Klarer eg da å sortere etter ping på f.eks Direct connect slik eg gjorde uten serveren.Smoothwall distribusjonen av linux var helsikkens dyr så det blir ikke aktuell men eg har mandrake 8.0 og Red Hat 7.0..føler at mandraken er mye mer brukervennlig )--==Seb==--http://www.thisisyetanotherfakeurladress.org Du menere vel at du kan kjøre i active mode? Det kan du. Du må bare åpne portene for det. Vet ikke åssen clarckconnect og disse fungerer, men regner med at de baserer seg på iptables/ipchaines. Ps. Jeg har testa at du kan kjøre i active mode med dc... Jeg bruker iptables... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå