petrine Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei. Jeg var ute og tok en masse bilder i dag, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at det var sneket seg inn et rusk ett eller annet sted, og alle bildene var "ødelagt".. Jeg har ikke brukt kameraet mitt så mye enda, så jeg er egentlig ikke så godt kjent med det (Er forresten et Nikon D100). Tok av objektivet og sånt i sted og tittet inni, men kunne ikke finne noe rusk.. Er litt red for å "rote" nedi der.. Prøvde å tørke litt på speilet og sånn, men det hjalp ikke særlig.. Noen som vet hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Speilet har ingenting å si når det gjelder bildekvaliteten på bildene, da det kun gjør at du ser bildet i søkeren. Når bildet tas, løftes speilet opp (det er derfor det blir svart i søkeren akkurat når bildet tas) og bildet prosjekteres heller på bildebrikken som sitter bak speilet. Det kan være at du har fått noe rusk på bildebrikken (mest sannsynlig hvis du ikke ser rusk på linsa), men vær VELDIG (!!!) forsiktig med denne. Bruk "sensor swab" til å rengjøre denne og følg instruksjonene. Eller lever kameraet til et serviceverksted for å få bildebrikken renset. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Interfoto tar ca 1000 kroner for å fjerne støv. I mange tilfeller holder det med en liten blåsebelg eller en flaske med komprimert luft. For å komme til bildebrikken så er det en egen funksjon på kameraet "Mirror Lock-Up" for å løfte speilet sånn at man kommer til. Hvis man er veldig redd for å ødelegge kameraet så er det en ide å få hjelp til jobben men det er stort sett en grei operasjon så lenge støvet ikke sitter fast. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Hei. Jeg var ute og tok en masse bilder i dag, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at det var sneket seg inn et rusk ett eller annet sted, og alle bildene var "ødelagt"..Jeg har ikke brukt kameraet mitt så mye enda, så jeg er egentlig ikke så godt kjent med det (Er forresten et Nikon D100). Tok av objektivet og sånt i sted og tittet inni, men kunne ikke finne noe rusk.. Er litt red for å "rote" nedi der.. Prøvde å tørke litt på speilet og sånn, men det hjalp ikke særlig.. Noen som vet hva jeg bør gjøre? Du har nok fått støvkorn på sensoren/brikken. Dette er ikke farlig. For å få det vekk bruker du funksjonen for å slå opp speilet for rensing av brikken før du begynner å blåse, slik andre har forklart. Men det kan enkelte ganger skje at det ikke holder med blåsing, fordi støvet sitter fast på overflaten. Hvis det er tilfelle, ta en helt ren Q-tips, og løft støvet forsiktig ut. Begynn ikke å gni; bare press Q-tipsen lett mot støvkornet eller -kornene, så fester støvet seg på bomullen, og så er det gjort. For å være helt nøyaktig: Det er ikke selve bildebrikken du ser, men anti-aliasing filteret som sitter foran denne, og som du da rengjør. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 I all verden, jeg ville ikke rørt sensoren med hva som helst En Q-tips er alt for støvete til at jeg ville prøvd meg på dette. Personlig har jeg god erfaring med "copperhill" metoden. http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning Sendingen ble levert på 4 virkedager. Ved å kjøpe bare CCD rensesettet slipper du moms da prisen er under kr 200,-. Rensevæsken må kjøpes andre steder da det ikke kan sendes som brev (Brannfarlig). Veiledningen er meget detaljert skrevet, og resultatet ble overraskende bra på første forsøk. Gikk fra 50+ flekker til 2-3 på første forsøk, og da snakker vi om 2-3 flekker som må "provoseres" frem for å se. Støv på sensor oppdages enkelt med å kjøre minimal blender (f/32?), fokus på uendelig, og ta bilde av en blå himmel. (Eventuelt et hvit ark). OBS! Når du først blir oppmerksom på disse flekkene, får du nærmest tvangstanker om å fjerne dem. Heldigvis fungerer overnevnte metode utmerket _________ Bård Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) I all verden, jeg ville ikke rørt sensoren med hva som helst En Q-tips er alt for støvete til at jeg ville prøvd meg på dette. Spissen på en Q-tips er ren bomull, og inneholder ikke et eneste korn med støv. Bruker en rensevæsker skal man i alle fall være forsiktig, og bruke veldig lite. Får man en slik væske inn mellom AA-filteret og bildebrikken, har man gjort det store. Endret 23. februar 2005 av Teleskopos Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 I all verden, jeg ville ikke rørt sensoren med hva som helst En Q-tips er alt for støvete til at jeg ville prøvd meg på dette. Og med "Copperhill-metoden" rører man ikke brikken? Har selv ved flere anledninger brukt en ren Q-tips for å fjerne støvdotter. Er man som Teleskopos sier forsiktig skal det mye til før man ødelegger (riper) brikka med en Q-tips. Til storrengjøring er det kjekt å bruke enten en Swab eller "Copperhill-metoden" (som jo egentlig er det samme) for å få det helt rent. Trykkluft på boks (til objektiver, speil, søker mm.) og Co2 patroner m/pistol til brikka fungerer som regel helt flott for min del. Holder som regel med dette, men enkelte ganger må man inn på brikka med Swabs/Q-tips. Har også disse blåseballene fra apoteket (en liten for øre/neseskylling og en større for setting av klystér) men det er ikke rare trykket man klarer å få til med dem (i tillegg til at man lett kommer borti brikka med tuten når man driver og pumper luft). Lenke til kommentar
petrine Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Hei. Jeg var ute og tok en masse bilder i dag, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at det var sneket seg inn et rusk ett eller annet sted, og alle bildene var "ødelagt"..Jeg har ikke brukt kameraet mitt så mye enda, så jeg er egentlig ikke så godt kjent med det (Er forresten et Nikon D100). Tok av objektivet og sånt i sted og tittet inni, men kunne ikke finne noe rusk.. Er litt red for å "rote" nedi der.. Prøvde å tørke litt på speilet og sånn, men det hjalp ikke særlig.. Noen som vet hva jeg bør gjøre? Du har nok fått støvkorn på sensoren/brikken. Dette er ikke farlig. For å få det vekk bruker du funksjonen for å slå opp speilet for rensing av brikken før du begynner å blåse, slik andre har forklart. Men det kan enkelte ganger skje at det ikke holder med blåsing, fordi støvet sitter fast på overflaten. Hvis det er tilfelle, ta en helt ren Q-tips, og løft støvet forsiktig ut. Begynn ikke å gni; bare press Q-tipsen lett mot støvkornet eller -kornene, så fester støvet seg på bomullen, og så er det gjort. For å være helt nøyaktig: Det er ikke selve bildebrikken du ser, men anti-aliasing filteret som sitter foran denne, og som du da rengjør. Prøve med både blåsebelg, q-tips og litt diverse i går, men jeg får rett og slett ikke bort flekken, æsj! Har ikke råd til noen dyr rens hos fotobutikk heller.. Blæ! Problemet er at flekken er ganske stor.. Ser ut som en svart og avlang sædcelle.. Utrolig irriterende.. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Problemet er at flekken er ganske stor.. Ser ut som en svart og avlang sædcelle.. Utrolig irriterende.. Da er det litt vanskeligere. Uten å ha sett flekken og uten å vite hva det er som har avsatt den, er det umulig for oss andre å gi noen definitive råd. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 I all verden, jeg ville ikke rørt sensoren med hva som helst En Q-tips er alt for støvete til at jeg ville prøvd meg på dette. Og med "Copperhill-metoden" rører man ikke brikken? Har selv ved flere anledninger brukt en ren Q-tips for å fjerne støvdotter. Er man som Teleskopos sier forsiktig skal det mye til før man ødelegger (riper) brikka med en Q-tips. Til storrengjøring er det kjekt å bruke enten en Swab eller "Copperhill-metoden" (som jo egentlig er det samme) for å få det helt rent. Jeg vil påstå at det er temmelig stor forskjell på Q-tips og Pec-pad som er det som benyttes i ved "copperhill metoden". Pec-pads er tross alt produsert og pakket i støvfrie omgivelser og leveres i forseglet pakke, samtidig som det i utgangspunktet produseres for slike oppgaver som dette. Jeg tviler meget sterkt på at dette er tilfelle med vanlige Q-tips. Sensoren er tross alt den dyreste komponenten å bytte i kameraet, og slettes ikke noe jeg vil berøre med noe jeg ikke føler meg trygg på at er egent til dette formålet. Av alt jeg har lest rundt om kring når det kommer til sensorrensing, er copperhill metoden den metoden jeg har størst tiltro til. Tatt i betraktning den lave kostnaden på dette renseutstyret sammenlignet med resten av kamerautstyret, syns jeg det er galskap å prøve seg meg andre løsninger som f.eks. Q-tips. Andre må selvsagt benytte de metodene de føler seg trygge på, bare de holder seg borte fra mitt kamerautstyr. For kr 160,- får du levert SensorSwipe og Pec-Pads nok til å rense kameraet 100 ganger, jeg ser ikke noen som helst grunn til å risikere riper i sensoren for å spare disse kronene. Dette anser jeg som noen av de best brukte pengene av alt kamerautstyret! Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg vil påstå at det er temmelig stor forskjell på Q-tips og Pec-pad som er det som benyttes i ved "copperhill metoden". Pec-pads er tross alt produsert og pakket i støvfrie omgivelser og leveres i forseglet pakke, samtidig som det i utgangspunktet produseres for slike oppgaver som dette. Jeg tviler meget sterkt på at dette er tilfelle med vanlige Q-tips. Sensoren er tross alt den dyreste komponenten å bytte i kameraet, og slettes ikke noe jeg vil berøre med noe jeg ikke føler meg trygg på at er egent til dette formålet. Av alt jeg har lest rundt om kring når det kommer til sensorrensing, er copperhill metoden den metoden jeg har størst tiltro til. Tatt i betraktning den lave kostnaden på dette renseutstyret sammenlignet med resten av kamerautstyret, syns jeg det er galskap å prøve seg meg andre løsninger som f.eks. Q-tips. Andre må selvsagt benytte de metodene de føler seg trygge på, bare de holder seg borte fra mitt kamerautstyr. For kr 160,- får du levert SensorSwipe og Pec-Pads nok til å rense kameraet 100 ganger, jeg ser ikke noen som helst grunn til å risikere riper i sensoren for å spare disse kronene. Dette anser jeg som noen av de best brukte pengene av alt kamerautstyret! Ja, det er stor forskjell på Q-tips og de rensesettene du henviser til. Men ikke fordi Q-tips er galskap eller en fare for sensoren. Bruk av Q-tips representerer ingen risiko og bomullen inneholder fremfor alt ikke støv. Til fjerning av ett og ett støvkorn vil jeg si at Q-tips er helt greie og risikofrie når de brukes slik som beskrevet. Andre og mer forseggjorte rensesett er nok uten tvil riktigere medisin når brikken (dvs. AA-filteret foran den) har større mengder forurensninger og gjerne mer hardnakkete ting på seg. I slike tilfeller egner ikke runde bomullsballer som Q-tips seg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Ikke bruk komprimert luft... enkelte ganger kan disse gi fra seg en ørliten sprut væske, og det er definitivt ikke spesielt bra. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Ikke bruk komprimert luft... enkelte ganger kan disse gi fra seg en ørliten sprut væske, og det er definitivt ikke spesielt bra. Alle andre metoder er også farlige om ikke farligere hvis de ikke blir brukt korrekt. Det er foreksempel en person på forumet som har rapportert at han har ripet filteret med Q-tips mens andre bruker komprimert luft hver gang de bytter objektiv uten problemer. Hvis man ikke er sikker på hvordan luftflaska oppfører seg så burde man ikke bruke den før man har lært seg karakteristikken. Helt fulle flasker kan være skumle og hvis man tipper på dem. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Ikke bruk komprimert luft... enkelte ganger kan disse gi fra seg en ørliten sprut væske, og det er definitivt ikke spesielt bra. Løsningen på det er: - hold flasken oppreist, dvs unngå å holde den skeivt når du blåser - unngå å riste flaska - blås litt ut i lufta først for å se om det kommer damp. hvis det kommer damp/fuktighet venter du til det har gitt seg før du bruker flaska på kameraet. Dette fungerer utmerket, men som du ser er det altså et par punkter man bør passe på. Med Q-tips og andre rensemetoder er det enda mer å passe på, men hvis man har litt peiling kan det nok gå fint slik også. Endret 13. mars 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå