Gå til innhold

Sony DSC V3.Blender stiller seg til F8, problem?

Anbefalte innlegg

Har lest at V3 lett stiller seg på F8 (Blender) utendørs i skarpt lys. Noen som vet om dette er noe stort problem? Man kan manuellt sette en større blender men....

#topic endret av moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har DSC-F828 og er veldig fornøyd med dette kameraet. Jeg fotograferer i blenderprioritet i 95% av eksponeringene mine, og resten i lukkerprioritet. jeg fotograferer aldri i automode. Liker å fotografere i blenderprioritet for å få full kontroll over dybdeskarpheten.

Når du fotograferer i auto har du ikke kontroll på noe i det hele tatt.

Det er ikke noe problem at den blender ned til F8 i sterkt lys, tvert i mot. Det reduserer vel faren for KA i bildene. Men jeg skjønner ikke hvorfor du bruker automode når du har et så bra kamera?

F828

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har selv DSC-V3. For min del er problemet du spør om uten betydning, for jeg bruker stort sett kamera i tvungen ISO verdi, og med blenderprioritet. Altså, jeg bruker sjeldent automodus.

Når det kommer til praktisk betydning for f8, så vil det kun komme frem når du forstørrer til A4. Under det, vil bildekvaliteten være god, om enn litt soft. Men som sagt, det er lett og vesentlig bedre bildemessig å ta kontrollen selv ved å benytte muligheten for blenderprioritet, og fokusmåte.

:yes:

Lenke til kommentar
Når det kommer til praktisk betydning for f8, så vil det kun komme frem når du forstørrer til A4. Under det, vil bildekvaliteten være god, om enn litt soft.

Hvor har du lært at blenderåpningen får slike innvirkninger på bildekvaliteten? (I normale tilfeller) - Så lenge brikken får riktig eksponering mener jeg... noe den normalt får i automodus.

F828

Lenke til kommentar

Da har kanskje jeg også vært litt uklar. For hva har F8 kontra F3-F4 noe med detaljskarpheten å gjøre?

Etter det jeg vet så har det noe med dybdeskarpheten å gjøre.

EDIT;

Klipp;;;;

"............skarpeste blender (rundt 8 på speilrefleks, og 4(?) på kompakt), og lukkertid som gir riktig eksponering............."

KLIPP;;;;

Har aldri hørt om dette før.... Da er det jo så visst noe i det du skriver. Lærer stadig noe nytt. Men hvor mye har dette egentlig å si? Er det stor forskjell?

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar

F828:

Du har helt rett ang hvilken funksjon blendertallet har, nemlig dybdeskarphet. Som du ser ut fra teksten du klippet inn, så har kompaktkameraer og speilrefleksobjektiver ulike egenskaper, og et kompaktkamera sliter noen ganger med å frembringe gode bilder på f8 og utover. F8 i og for seg gir gode bilder på V3, men ved godt lys skal det ikke være nødvendig å bruke mer enn feks f5.. Ut fra tester jeg har sett, så har kompaktkameraer best område bildemessig mellom f-lavest og f7-8 ca..

Tror dog du får mer positive resultater på din 828, da objektivet på den fra Carl Zeiss er ypperlig.

Lenke til kommentar

Denne testen viser "problemet" med F8 kontra F4 med V3.

Vurderer selv å kjøpe V3, men lurer på om skjermen på dette klarer å avdekke

slike uskarpheter? Skal ut å reise uten pc og er avhengig av et kamera som har bra skjerm. Har bare et par uker på å bli kjent med kameraet før jeg drar.

Lenke til kommentar

Det er helt klart et godt kjøp.

For å unngå å være usikker på det du tar opp her, så bruk de to ukene du har på å bli kjent med blenderprioritert modus. Å bruke de manuelle funksjonene vil gi deg mange flere kreative muligheter med kameraet, og morsommere å bruke.

Skjermene til Sony er overall på topp i forhold til konkurrentene. Alle skjermer har dog litt problemer ved sterkt sollys. Når det gjelder oppløsning på skjermen, er den god nok til å kunne se hvorvidt et bilde er skarpt eller ikke, ved å zoome inn.

:yes:

Lenke til kommentar

Ok, høres bra ut. Skal reise til tropiske strøk som for tiden har temperaturer opp mot 40 grader og høy luftfuktighet. Har lest at bl.a. lithium-batterier ikke liker ekstrem varme, og den sorte fargen på V3 gjør det kanskje ikke bedre.

Har ikke funnet noen informasjon om hvilke temperaturer kameraet tåler.Noen som vet om dette kan bli et problem?

Er det noe annet jeg bør tenke på? UV-filter er kanskje lurt å bruke?

Beklager at jeg er litt off-topic.

Endret av olav74
Lenke til kommentar

Kan godt være greit å bruke UV eller polafilter.

Når det gjelder varme tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for. Evnt pass på å ha kamera mest mulig i skygge eller i veske.

Om du kjøper V3, og vil ha adapterring/solskjerm for kameraet, så kan du kjøpe av meg. Vet det er problematisk å få tak i på kort tid, ikke mange osm har slike ting. Send isåfall PM..

Lenke til kommentar

Har enda ikke fått V3 , men det er på vei i posten. Grunnen til at jeg spurte om F8 var at dette var egentlig det eneste minuset som blir nevnt i diverse tester. Men kommer nok selv til å overstyre dette manuelt når jeg skal ta bilder. Og F8 gjør at man vil få et mer uskarpt bilde, noe "softere" som en her nevnte....

Takk for svar!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...