Rattus Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Er det mulig å få wlan til å funke på en avstand av ca 500 meter? I såfall hva slags utstyr trenger man? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Går kjapt igjennom et par tiltak som kan for å få best mulig signal; - AP i hver ende som jobber i "bridged mode" opp mot hverandre. APer har sterkere sendestyrke enn "vanlige" trådløse nettverkskort - Retningsstyrte eksterne antenner. Du kan enten lage disse selv, eller kjøpe dem på nettet. Dog de bra på nettet er ganske så dyre :/ Du finner mange guider til å bygge en slik antenne, deriblant "Guide til hvordan bygge en Biquad antenne (WLAN) - Forsterkere til wLan. Disse kan forsterke signal ut/inn på gj.snittlig 500mW (altså, APer har normalt en sendestyrke på 100-200mW ) - Men disse er ulovlige å bruke i Norge såvidt jeg vet. Du kan også få sterkere forsterkere, men de koster skjorta, og jeg tror ikke du trenger noe så kjempekraftig til å få det til. Jeg klarte tross alt å få inn det trådløse nettverket på en statoil-stasjon ca 1km-2km~ unna (bilene ser ut som bittebittesmå maur herifra hvertfall :E ) med en lusen antenne som fulgte med nettverkskortet. Så skal ikke mye til før det blir opimalt. Endret 22. februar 2005 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Rattus Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Har du en link hvor jeg kan lese (event. kjøpe) mer om disse forsterkerne? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Jeg har ikke noen fast butikk eller noe, aldri kjøpt en slik en selv. Et google søk på "wlan amplifier buy" (eller bytte ut buy med order) hjelper nok et stykke på veien. Selv ville jeg først og fremst prøvd med ei kraftigere antenne, da dette er en billigere løsning, som regel er nok og man slipper tull med toll. Edit: slenger med en relevant URL fra digi.no http://www.digi.no/php/art.php?id=104551 Så må passe på, ellers kan naboen bli sur Edit2: Kan forøvrig nevne at forumbrukeren ArticOC har etter det jeg veit klart å oppnå gode signaler over større avstander med sin gedigne antenne, men usikker på om han bruker noen forsterker eller ikke. Har i hvertfall ikke fått inntrykk av det. Endret 22. februar 2005 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Rattus Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Ok. Så du mener at standard AP med ekstra antenne takler denne avstanden. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Uten at jeg er noen guru på trådløse nettverk selv, vil jeg påstå at det skal virke med et standard AP (og en retningsstyrt antenne på klient(er)) - Det er fri sikt og ingen trær/hus i veien. - At AP ikke står i rom med (armert) betong. Det skal altså være så lite som mulig av fysiske hindringer mellom de to punktene. Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Denne beregningen på utstyr er kanskje en pekepinn? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Har sjølv eit nettverk som er fordelt på fleire lokasjoner ved hjelp av eit bridga nettverk, rundt 750m. mellom antennene.. Me har nokre SMC-bridger som koster littt meir enn nødvendig, samt to retningsbestemte antenner, som er kobla opp til bridgene.. Fungerer bra når antennene er stillt inn skikkeleg, og det ikkje bles for jævlig (litt svake fester).. Kjøp to billige AP'er med bridge-moglegheit, og bygg to antenner, oppskrift finn du nok på forumet eller ved hjelp av Google... Billige APer med bridge-funksjon finn du i prisguiden til hw.no... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå