so-vall Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei, alle digitalkjennere! Jeg er på vei til å bytte ut mitt gamle dv-kamera. Jeg lurer på om noen vet om et lite kamera(les: hendig) med bra opppløsning! Pris spiller ingen rolle. Her er det størrelse, oppløsning og bildekvalitet som teller....!! Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) vil anbefale SONY og da gjerne med 3ccd brikker men dette koster en del over 10000 for de fleste #EDIT av moderator - Fjernet noe da det som ble besvart er slettet# Endret 26. februar 2005 av Afseth Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Flyttet denne posten til korrekt kategori. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Hei, alle digitalkjennere!Jeg er på vei til å bytte ut mitt gamle dv-kamera. Jeg lurer på om noen vet om et lite kamera(les: hendig) med bra opppløsning! Pris spiller ingen rolle. Her er det størrelse, oppløsning og bildekvalitet som teller....!! Oppløsning? Med tanke på video er oppløsning uinteressant da ett videobilde kun har 0,41 megapixlers oppløsning (720x576 pixler). Stillbilder blir, uansett antall megapixler, ikke optimalt med et videokamera. Hvis du ikke tenker på HDV da, men de kameraene koster vel en 30.000 for det billigste. Men ville vel anbefalt ett Panasonic NV-GS400... koster vel opp mot 15.000. Alternativt Panasonic NV-GS200 til rundt 10.000? Har ikke prisene i hodet akkurat nå. Disse har 3CCD som virkelig booster bildekvalitet, spesielt utendørs. De har også stor lyssterk (Leica) optikk og god bildebrikke. Ellers har Sony ett HC-1000 (tror jeg det heter) som også virker meget bra. Skal du dra på litt, har Canon ett XM-2 til ca. 20.000. Har prøvd dette litt, og det er rett og slett rått. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hmm. Har gått og tenkt mye på å kjøpe meg kamera, og siklet på et Canon XM2. Vet du hvor man kan få prøvd/kjent på et sånt et? Hvordan er det i 16:9-modus? Gir det "ekte" widescreen-oppløsning, eller bare beskjærer det 4:3-bildet? Hvordan er lyden? På forhånd takk, Afseth! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Vi hadde XM2 som lagervare før, men nå har vi det kun på bestilling. Vet ikke hvilke andre steder som har det utstilt. Det gikk for lite av den typen kamera til at det kunne forsvares å ha det som hyllevarmer. Vet ikke helt hvorfor, men det har vært en dårlig periode for videokamerasalg en liten periode nå. Det ser ut som den trenden er i ferd med å snu igjen (heldigvis), men om vi tar inn XM2 avhenger av etterspørsel. Har heller ikke data ang. widescreen på det kameraet tilgjengelig akkurat nå. Du finner sikkert mer info på Canon sine hjemmesider (www.canon.no eller www.canon.com) Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Takk for svar. Jeg har sjekket litt på Canon sin hjemmeside, og i følge brosjyren er widescreen modus av typen "vertical stretching". Får prøve å finne ut hva det betyr. Høres ikke bra ut. I følge test hos bladet Fotografi var lyden helt utmerket. De sammenligner med et Sony TRV 950, og de mener XM-2 er bedre med en hårsbredd. Synd at de ikke nevner widescreen-funkjsonen med et ord. Såvidt jeg vet gir Sony TRV 950 "ekte" widescreen-opptak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå