TigerBlack Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 300D (ja vet noen kommer til å spørre hvorfor gidde det når 350 er runt hjørnet. men jeg har mine grunner.. anyways) Jeg sitter å leser igjennom manualen her og ser det kan justeres "opptaks parametere" på fargebehandling,skarphet og ett par andre pungter. Er det noen som har justert dette selv og evt hva slags setting lønner seg når en vil ha mest mulig "ferdig" bilde ut av kameraet, og evt om det er andre tips jeg kan ta med på veien settes dette stor pris på S A Lenke til kommentar
foton Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Ved "ferdig bilde ut av kameraet" kan kontrollenen settes høyt opp for skarphet, kontrast osv. Hvor høyt er en smakssak, så der må du bare prøve deg frem. Ved seriøs etterbehandling av bilde i f.eks. photoshop bør man generelt sette instillingene slik at minst mulig gjøres med bildet og spesielt skarphet settes så lavt som mulig. Hvis man fotograferer med raw bildeformat, så settes disse parametrene i konverteringsprogrammet, så da spiller det ikke valgene så stor rolle. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Det er også veldig individuelt hva folk liker. Noen vil ha veldig kraftige farver mens andre vil ha nøytrale farver. Ta et bilde og juster det i en bildebehandlingsprogram og se om du er fornøyd med standardinstillingene eller ikke. Husk på at hvis du gjør instillinger på kameraet fordi monitoren eller printeren er dårlig så vil du føle deg ganske dum om noen år når du finner ut at alle bildene er feiljustert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå