Gå til innhold

Kaffeguide for kaffeelskere og koffeinvrak


Cannon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OBS! Eva Cafe Solo fikk beste karakter hos Mark Prince på hans kaffenerd-side Coffeegeek

 

For å få den ferskeste kaffen overhodet kan du brenne/røste den selv! Slett ikke vanskelig, og ganske morro.

 

Jeg skal nå prøve å gi dere en liten innføring i kafferøsting slik jeg gjør det, jeg bruker en Princess Popcorn popper modifisert slik som dette:

 

popper.jpg

 

Popcornpopperen koster ca 250 kr, i tillegg må du ha en tom illyboks eller en boks i lignende størrelse. Fjern bunnen på boksen og teip den fast (helst med noe varmebestandig teip) oppå popperen.

 

Du kan bruke 70-90 gram kaffe for hver røsting. Når du røster kaffen blir det dannet masse "chaff", ett slags skall utenpå kaffebønnene. Dette spyr popperen ut siden det veier lite (OBS! Chaffet er høyst brennbart) så det blir ganske mye søl av det. Du kan løse dette ved å sette popperen i vinduskarmen og la det gå ut vinduet, eller du kan sette ett stort brett under popperen som samler det opp, da bare børster du vekk chaffet (ut vinduet eller i vasken). Merk at det kan bli en del lukt av å røste kaffe (kjøkkenviftene kan være fine å ha), men lukten av nybrent kaffe er det lite som slår.

 

Når kaffen er ferdig røstet slik som du vil ha den (lett røstet, mye røstet, kullsvart) alt ettersom, er det viktig at kaffen kjøles ned fort! Da kan du bruke to dørslag som du hiver kaffen mellom, eller du kan montere en kjølevifte som blåser på ett dørslag. Selv har jeg ett dørslag som jeg rører i en gaffel med mens jeg henger ut vinduet (slitsomt).

 

Røstetiden tar ca 4-7 minutter, avhengig av hvor mye kaffe du har i popperen og brenningsgraden.

 

Første popping og andre popping: Når kaffen varmes opp vil jo vannet i bønnene koke, etterhvert vil dette vannet "sprenge" seg ut og du hører en popping. Etterhvert som du brenner videre vil denne avta, siden kommer en ny poppelyd, denne har ofte en svakere lyd og ilag med den vil bittesmå kaffebiter bli blåst ut av popperen. Du bør helst ikke gå for langt inn i andre popping for her brenner du bønnene istedetfor å røste dem og du får dårlig smak. Røstingen gjør at bønnene karamelliseres og for høy temperatur ødelegger dette.

 

Brenningsgrader:

1.popp (kalles "crack")

Litt etter første crack ligger det vi kaller vanlig norsk brenningsgrad

Rett før andre crack har du fransk brent kaffe

2.popping: Litt ut i andre crack ligger vanligvis espressobrent kaffe

 

Kanskje ikke verdens beste guide dette, men det er bare å spørre viss noe er uklart.

 

Det fins flere andre metoder enn dette, som å brenne i ovnen, bruke varmepistol, bruke de nye popcornpopperene som varmer popcornet på plate og rører det rundt med en arm og selvfølgelig kommersielle kaffebrennere som koster fra 800,- til 7000,-.

 

Nettsteder du kan kjøpe rå kaffe:

Kaffebrenneriet (Stavanger)

Tea & Coffee Shop (Kristiansand)

Skien Kaffebrenneri

Endret av pebbe
Lenke til kommentar
Trådstarter: Har du smakt "Blå Java" kaffe? Hvis du har, hva synes du?

Visst har jeg det, jeg drikker blå java as I type. :thumbup:

 

Jeg liker blå java godt, men den blir liksom litt for gjennomsnitts. God å drikke, men favoritten må ha mer karakter, liksom. Men for å si det sånn - alle kaffesorter man får kjøpt på dedikerte kaffebutikker er bedre enn alt man finner på Rimi (imho).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
pebbe: Hvorfor har du den illy boksen teipet fast på toppen av popperen? skjønte ikke helt hvorfor...

Det lurte jeg på og.. Hadde vel vært like greit å helle det rett oppi.

Vis det ikke hjelper til med å minske spredningen av "chaffet"

Illy-boksen er der fordi popperen er så kraftig at den vil blåse en del av bønnene ut. I tillegg sørger den for at popperen holder bedre på varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...