nan Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei. Lurte på om noen hadde erfaring med at røntgenstråler fra gjennomlysningsmaskiner har skadet filmer som blir sendt pr.post fra utlandet f.eks? Jeg har noen filmer,som jeg ikke vet om jeg skal begynne å bruke,da jeg ikke vet om de allerede er ødelagt. Kan jo selvsagt teste dem ut,men det koster jo penger,så derfor hadde det vært fint om andre kanskje hadde erfaringer? Takker for hjelp! Mvh Nan Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Denne formen for gjennomlysning, er uskadelig. Når tannlegen tar Røntgenbilder, går han/hun og "gjemmer" seg, mens tollerne (kontrollørene) jobber med dette hele dagen, hele året. Det har vært diskutert i det vide og brede i mange fora, men jeg kan ikke se at denne typen Røntgen har skadet film. Lenke til kommentar
nan Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Denne formen for gjennomlysning, er uskadelig. Når tannlegen tar Røntgenbilder, går han/hun og "gjemmer" seg, men tollerne (kontrollørene) jobber med dette hele dagen, hele året. Det har vært diskutert i det vide og brede i mange fora, men jeg kan ikke se at denne typen Røntgen har skadet film. Takk for hjelp! Da satser jeg på at de fungerer som de skal. Mvh nan Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Det er snakk om forskjellige scannere. Standard flyplass scannere er ufarlige og filmen tåler minst 10 eksponeringer uten detekterbar forandring. Noen spesielle flyplass scannere vil skade filmen betraktelig. Ting som går igjennom posten kan til tider bli desinfisert ved hjelp av stråling og det vil ødelegge filmen fullstendig, det er rapportert episoder der film har smeltet og tatt fyr. Statistisk sett så må man være uheldig for å få skadet film. Endret 26. desember 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
nan Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Det er snakk om forskjellige scanneren. Standard flyplass scannere er ufarlige og filmen tåler minst 10 eksponeringer uten detekterbar forandring. Noen spesielle flyplass scannere vil skade filmen betraktelig. Ting som går igjennom posten kan til tider bli desinfisert ved hjelp av stråling og det vil ødelegge filmen fullstendig, det er rapportert episoder der film har smeltet og tatt fyr. Statistisk sett så må man være uheldig for å få skadet film. Oj,,,,, Det var en grei oppklaring.Takk skal du ha! Skal bli spennende å se hva det blir ut av filmene mine,,,! Mvh nan Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg jobber på flyplass og de maskinene vi bruker garanterer fabrikkanten filmer opptil 1600 ASA og da tåler de flere gjennom kjøringer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg jobber på flyplass og de maskinene vi bruker garantererfabrikkanten filmer opptil 1600 ASA og da tåler de flere gjennom kjøringer. Men andre flyplasser kan ha sterkere scannere. Jeg jobber på en fotobutikk, og også en del med fremkalling på laboratoriet. Vi får ofte feriefilmer som har fått et kraftig magentastikk, samtidig som de er alt for mørke. Ettersom dette så vidt jeg kan se kun har skjedd med feriefilmer, så vil jeg tro dette er et resultat av for sterke scannere. Ta filmene med i håndbagasjen... denne blir gjerne ikke gjennomlyst så sterkt. Samtidig finnes det blyposer å få kjøpt hos gode fotoforhandlere, som man kan legge filmene i for å være sikker på at de kommer helskinnet igjennom fattige flyplassers gamle og utrangerte scannere. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg kom akkurat hjem fra usa, på flyplassen der ble jeg spurt om jeg hadde videokamera eller film i håndbagasjen. Hadde jeg hadd noen av disse tingene ville de sjekket dem manuelt. Regner med at du blir spurt på andre flyplasser også. Lenke til kommentar
modin Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 (endret) Jeg kom akkurat hjem fra usa, på flyplassen der ble jeg spurt om jeg hadde videokamera eller film i håndbagasjen.Hadde jeg hadd noen av disse tingene ville de sjekket dem manuelt. Regner med at du blir spurt på andre flyplasser også. 4580971[/snapback] Det er nok kanskje også hvis du har et bombe i kameraet. Jeg ble i hvertfall svært nøye avhørt av når jeg skulle til USA om jeg hadde gjemt noe i min mors gamle analoge Speilrefleks. Av typen: Eier du kameraet eller låner du det? Har noen andre enn deg hat tilgang på kameraet de siste 6 mnd? Har en tidligere straffedømt person lånt kameraet ditt? Har kameraet hvert reparert det siste 6 mnd? Ofte må man også ta et bilde med kameraet, eller åpne det i et mørkerom for å sjekke at man ikke har plasert en bombe inne i kameraet ditt. Stod der å hold på å le meg i hjel av vaktene som så på en gammel 70-talls speilrefleks som en potensiel bombe. Endret 25. desember 2005 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Har reist mye det siste året, på to forskjellige kontinenter. I hånden hadde jeg en bag som inneholdt en plastpose med 120-film, forskjellige typer. Den eneste gang jeg har fått sikkerhetsfolkene til å foreta manuell sjekk av filmene, var da jeg reiste fra Norge til England. Ellers nektet sikkerhetsfolkene både i London, Roma, Brussel og en afrikansk flyplass å sjekke filmene manuellt. Nå var det filmer fra 100 til 400 iso jeg hadde med, så faren for skade var marginal. Eneste jeg bekymret meg over var at de skulle gjennom flere scannere før de kom hjem igjen. Har ikke forsøkt å bruke de rullene som ikke ble brukt, og dermed var med på hele turen og hjem igjen. Er egentlig ikke så nervøs for dem, det har sikkert gått bra. Hvis det bare kan komme litt snø her på vestlandet så tar jeg dem ut av kjøleskapet igjen, så får vi se. Spørsmål til moderator: Er det ok for meg å hente opp igjen denne tråden igjen når den tid kommer, hvis resultatene blir oppsiktsvekkende? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 PMnormal: Selvsagt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå