Gå til innhold

TV-antenne på AIW og TV-tuner software

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt meg en koslig antenne til å koble på mitt Radeon 9600Pro AIW.

På den måten skulle jeg forehåpentligvis få inn tv-signaler, ihvertfall noen, uten å bruke kabel-TV-nettverket.

Jeg kobler opp å trykker autoscan, men ingen kanaler.

Leser på NRK sine sider at deres frekvenser er slik:

Kanal: Frekvens/Kanal: Sendernavn: Effekt: ERP H/V:

NRK1   175.24 / 5           Furuset         10       70 / -

NRK1   655.23 / 44         Maridalen      1         6 / 0

NRK1   182.25 / 6           Oslo           10 000    100 000 / 0

Da tenker jeg at jeg må velge en av disse frekvensene (175.24/655.23/182.25). Der er det jo ikke mye til TV. Så tenker jeg som så at det kanskje må stilles inn flere instillinger. Det er jo mye annen informasjon der.

•  

• Men finnes det noen andre programmer enn ATI Media Center som man kan bruke til å se TV med, kanskje da også stille inn mer innstillinger?

• ELLER, er det noen som vet hvorfor jeg ikke får inn noe TV?
    Dårlig dekning er jo selvsagt en mulighet. Men jeg sitter jo midt i Oslo. Er vel dekning der.

Antenna:

325639_X_2004-06-30_154904.jpg

Innendørsantenne med innebygd forsterker for kanal 5-12 og 21-69. Under gunstige forhold rekker denne antenne for fullgod mottakning. Leveres med 90 cm antennekabel for tilkobling til TV. Drives med 230V. Kan også drives med 12 V via 2,1 mm DC-plugg med pluss i midten.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde fått inn NRK1 på kanal 6 og sansynligvis NRK2 (kanal 40) og TV2 (kanal 30).

Senderene på Furuset og i Maridalen er svake og mottas kun i nærområdene.

Det spørs hvor du er, men du burde vel fått noe signal. Hvis du befinner deg i første etasje uten yttervegg i et stort betongbygg i Oslo sentrum, så kan det resultere i null signal. Prøv da å sette antennen nærmest yttervegg og så høyt som mulig - kanskje det hjelper.

Og for sikkerhets skyld: Du har husket å koble strøm på antennen....?

Lenke til kommentar

Liten update:

Jeg har fikla å ordna en del nå og det har gitt resultater.

Vi får inn NRK1, NRK, TV2 og TV Norge. Alt sammen i relativt dårlig kvalitet og uten lyd. Men vi får bilde. Så jeg lurer nå på om noen har forslag til hvordan vi kan få lyd på herligheten og om noen har tips til hvordan vi kan få enda bedre signal?

Lenke til kommentar

Hvor bra bilder du får med en bordantenne, varierer veldig etter hvor du befinner deg.

Prøv å flytte på antennen. Eller kjøp en større takantenne. Har du tilgang på kabel-TV, så bruk det.

Ang. lyd: TV-standard skal være PAL B/G.

Kjenner ikke ditt kort (sjekk manualen), men de fleste TV-kortene krever en lite kabel (følger med) fra lydutgangen på kortet til line in på lydkort. Og så må inngang og styrke justeres i lydinnstillingene i Windows / lydkortdrivere.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Angående lyd. ATI AIW kort skal kobles til lydkortet enten eksternt ved å plugge inn den korte lydkabelen fra grafikkkortet med hannplugg inn i line-in på lydkortet, eller så kan det kobles internt med en vanlig kabel som før ble strukket mellom cdrom og hovedkort.

(PS Audigy2 ex kan ikke kobles internt da det ikke har tilkoblingsmuligheter på selve kortet.

Se forklaring hos ATI (configuring sound for ATI multimedia products)

Lenke til kommentar
Angående lyd. ATI AIW kort skal kobles til lydkortet enten eksternt ved å plugge inn den korte lydkabelen fra grafikkkortet med hannplugg inn i line-in på lydkortet...]

Jepp, ganske vanlig på mange tv-kort det.

Har forresten samme kortet som trådstarter og bruker det i en stue-pc med Media-Portal.

Hvis trådstarter etterhvert greier å få til hardware-enconding på tv-opptak med dette kortet kan han sende meg en PM. Jeg har rett og slett problemer med dette, og følgelig får jeg ikke timeshift-funksjonen til å virke heller.

Ellers virker kortet ok det, men bildekvaliteten jeg får på tv fra tuneren er dårligere enn når jeg kjører antenna rett i tv.

Lenke til kommentar

aiwuser: Jeg referer til mitt tidligere innlegg:

Jeg har kabel-TV og har brukt det på kortet i et år nå. Lyden fungerer fint der.

Altså har jeg den kabelen, kobla riktig osv.

Muffinman: Nå vet jeg ikke hva du mener med hardware-encoding, men hvis du tenker på opptak av det som vises på TV så funker det helt fint. Jeg kan også trykke Pause og begynne å spole osv.

Jeg skal eksprimentere litt videre i nær framtid og kommer tilbake med mer info da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...