Gå til innhold

DX6490 vs Z7590/HP945/Z3/S1IS/S5500: Best value?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest meg grønn i 6 mnd på tester, og det viser seg gang på gang hvilket kamera som vil gi meg mest for pengene! Og nå skal jeg prøve å forsvare hvorfor jeg har bestilt meg en 6490 - enda det er en utgående modell:

I forhold til denne helt nye varianten Z7590 er forbedringene på dette kameraet så små at det svarer seg ikke prismessig. Faktisk så er video opptaksdelen på denne nye varianten av DX7590 dårligere enn på DX6490! DX7590'en lider ikke av dette riktignok, men koster nesten like mye. Nå skal det nevnes for ordens skyld at 6490'en har kun 320x240 i video oppløsning, men forskjellen mellom den oppløsningen og 640x480 er minimal på disse kameraene. DX7590'en vil gi meg denne 640-oppløsningen, men det har virkelig sin pris. 500 kroner ekstra, takk...

Når det gjelder DX6490 kontra HP sine PhotoSmart 850 og 945 modeller viser det seg at bildene blir ofte bedre. Men 850/945 har noe forkortede video opptaks muligheter. Da tenker jeg særlig på lengden av videosnuttene, hvilket er maks ett minutt. Dessuten har jeg hørt at det er langt flere reklamasjoner på 850 og 945, enn hva som er normalt for slike kameraer. Disse PhotoSmart kameraene føles mye mer lealøse ut. Det råder en plast-feeling over hele konstruksjonen også. Prismessig så har 945'en stupt i pris det siste året og ligger nå usedvanlig konkurransemessig til. 850'en hadde også vært en bra konkurrent men denne føres ikke lenger.

Minoltas Z-serie prøver virkelig å ta over markedet. Nå har de nylig lansert Z20, Z3 og Z5. Alle untatt Z5, med denne lille 1,5" skjermen (Z5 2", fremdeles mindre). Nå er jo Z5 overlegen iht til spesifikasjoner men denne er igjen et mye dyrere kamera (omkring 1000kr). Minolta retter sin helt nye Z20 budsjett modell rett mot DX6490'en (og selvfølgelig, kanskje mer korrekt mot DX7590 og Z7590), og ja, den leverer sikkert bedre bilder. Men her får du ikke tatt opp mer enn latterlige 11 sek videosnutter! Prisen er omtrent lik med DX'en. Dette med opptaksgrense på Z3'en er ikke tilfelle, men med den har du en pris som er gjerne over 500 kr høyere.

Så har du Canon sin kontribusjon til denne klassen, S1IS. Canon, som ikke akkurat lager de billigste kameraene, stiller følgelig svakt med S1IS'en sin mot DX6490'en. For det første vil 6490'en trolig levere bedre bilder. Og det til en atskillig lavere penge. Dessuten har den en svært liten skjerm. Eneste plusset må være dens opptaks muligheter. Designet på S1'en er forøvrig heller ikke noe minus. "The Verdict" blir: Et 3mp kamera med 1,5" skjerm i lekker utførelse for 3300kr. Værsågod.

Så har du den største konkurrenten, Fujifilm sin S5500. 5500'en leverer svært gode bilder og har gode opptaks muligheter: Rett og slett et svært bra kamera. Men igjen så har du prisen. Her ligger den omtrent 300kr over 6490'en. Også må man jo selvfølgelig ha dette XD-kortet i tillegg, som koster svært mye for en brikke med en ordentlig størrelse.

Når budsjettet ligger på 3000 kroner så er DX6490'en det åpenbare valget. Ingen tvil. Men det er over 3000 kroner hvor den hårfine grensa går. Selvfølgelig hver sin smak; hos meg er det "over-all" brukervennlighet og video opptaks muligheter som blir høyt verdsatt - og det til rett over 2500kr. Jeg har vært nære ved å bestille Z20, 945 og 5500 mange ganger men hver gang har jeg blitt i tvil. Jeg er nå overbevist om at 6490'en vil være det riktige valget. Det er jo forøvrig klart at jeg har lyst på 7590'en også. Men for å si det slik, i forhold til det beløpet som ligger i mellom den og 6490'en ville jeg nok gått for et annet merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har lest endel om kodak sine kamraer, og det som kommer fram ofte er måten kamraene kompremerer å behandler bildet før det blir lagret på minnebrikken.kamraet bruker lang tid på dette å bildekvaliteten sammenlignet med andre kamraer på samme nivå er dårligt. det vil si dårlige detaljer.

bildene blir ikke elendige, men ikke bra nok.

jeg vurderer heller konica minolta dimage z5 framfor kodak!

men uansett kan du jo legge ut noen bilder du har tatt med kamraet så du mener er bra, så kan vi jo se. :roll:

Lenke til kommentar

Hmmm,

En ganske så subjektiv vurdering/gjennomgang hvor jeg har en mistanke om at tekniske spesifikasjoner fra leverandør er utslagsgivende fremfor reelle tester.

Har selv erfaring fra Kodak og Canon kamera. Kodak gir mye for pengene ut fra tekniske spesifikasjoner, men når ikke opp mot f.eks Canon når det gjelder kvalitet i praksis. Dette skyldes ikke minst den kraftige komprimeringen og nesten unaturlig mye tilførte farger på bildene. Prøv å ta et utsnitt av et Kodak-bilde eller forstørr det opp!

Sier ikke at DX6490 er et dårlig kamera (i allefall i forhold til prisen), men ville selv vurdert kameraene ut fra reelle tester på områdene:

- bildekvalitet

- lysfølsomhet og blendervalg

- vidvinkelområde

- fokusegenskaper

Dersom DX6490 fremdeles kommer best ut mot f.eks S1IS eller S5500 som koster 300,- mer så tar jeg av meg hatten for ditt valg.

Uansett, - lykke til.

Her

Lenke til kommentar

Kigulu, de Panasonic kameraene koster simpelthen for mye. Sikkert veldig gode kameraer.

Og Vegard, den Z5'en er absolutt et flott kamera (kanskje forutenom det fancy designet - er mer konservativ av meg, hehe), men som sagt det kameraet blir for dyrt.

En ganske så subjektiv vurdering/gjennomgang hvor jeg har en mistanke om at tekniske spesifikasjoner fra leverandør er utslagsgivende fremfor reelle tester.

Det har du nok rett i, her!

Sier ikke at DX6490 er et dårlig kamera (i allefall i forhold til prisen), men ville selv vurdert kameraene ut fra reelle tester på områdene:

- bildekvalitet

- lysfølsomhet og blendervalg

- vidvinkelområde

- fokusegenskaper

Problemet er, at jeg mangler kunnskap om hva som faktisk vil gi bra stillbilder. Eneste jeg har å gå ut ifra er info fra nettet og erfaringer fra brukere av de respektive kameraene. Har fiklet litt med en 850 og en Z1, men uten at jeg fikk noe vettugt ut av det... Nå skal det sies at mine kriterier ovenfor landskapsbilder og bilder som tas i mørket er tilnærmet ikke tilstedeværende. Jeg trenger simpelthen et kamera som kan ta vanlige bilder, dvs innendørs sammenkomster o.l. Og en sjelden gang feriebilder selvfølgelig.

Dessuten koster ikke S1'en 300kr mer, men snarere 600. Og med S5500 har du noe som heter Xd-kort, hvilket er usannsynlig dyrt. Da koster ikke kameraet 300kr mer, men mer kan du si.

Lenke til kommentar

utifra det du sier er kansje ett casio kamra tingen for deg. nå kan de andre si endel er dårlig på de, men onkeln min har ett casio kamra! og det tar flotte bilder!!

casio sine kamra er jo raske på alle måter.

uansett. de bildene jeg har sett som han har tatt er fine!lite støy å fine farger :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg har hatt kodak, men det var ett billigkamra.. full av feil å mangler!dama kjøpte d samme, å hun hadde også problemer. så jeg har ikke god erfaring med kodak.

men som sagt så får du ikke knivskarpe bilder!

i a4 format er de sikkert skarp, men i full størrelse så blir d elendig i forhold til andre kamraer.

klikk deg inn på steves digicams, så sammenligner du de forskjellige kamraene.

han tar f.eks. testbilder av de samme motivene med alle de forskjellige kamraene, så da ser du lett hva som er bra å hva som er middels.

jeg vurderte å kjøpe kodak dx7590 , men så igjennom alle testene å det samme kom opp på samtlige: jpeg komprimeringen er for hard!

så skal du framkalle bilder med 30x45 elns. så vil jeg ikke anbefale kodak på grunn av dette. desværre. :no:

edit: framkalle over 30x40..

Endret av lundvegard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...