haguren Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg lurte på hjelp til valg av kompenter til pc. Her er noen krav: - Stillegående. Så stille som mulig uten å benytte vannavkjøling. - Rask på 2d aplikasjoner. Skal kun benyttes til surfing. - midi tower( Sett litt på Artic cooling t1) - S-ata ca 200gig harddisk som ikke bråker - 1gig ram - Bra tastatur og mus. - Stabil Dvd brenner. ( sett litt på nec ) - Prislappen må ikke overskride 6500,- Har sett litt på Hardware sin anbefaling på Pc type kontoristen. Ble litt for svak og bråker kanskje litt mye.. Takker for all hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg anbefaler deg å legge litt mer penger i det hvis du vil ha det virkelig stille. For 8000 får du det virkelig stille! Fra Komplett: NEC DVD ND-3520A IDE Black,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 549 Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM 995 Abit NF8 S754, nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,uGuru 779 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched 512MB 1349 Zalman CNPS7700B-Cu CPU-Kjøler Socket A/478/775/754/939/940 449 Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB AGP, ATI 9200SE, TV-Out 390 AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED 1050 Microsoft Optical Mouse by Starck USB, Sølv/Blå 325 Labtec Ultra Flat Keyboard, USB, PS/2 175 Totalt: 6061 I tillegg foreslår jeg at du går for dette fra Microplex.no: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATSONATA1 Antec Sonata Miditower 595 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12 Mist PSU 500W 895 Total: 1490,00 Til sammen blir dette da 7551kr. Vifteløst skjermkort, ganske så stille harddisk (noen sier det er det stilleste merket på markedet), ingen vifter på hovedkortet, en veldig stille og god kjøler til CPU, meget stilig kabinett av tykt stål som demper støy godt og en MEGET stille og god PSU. I tillegg kan du kanskje gå for et støydempende harddisk-oppheng. Da sitter du igjen med en maskin som skal plage deg pent lite på jobben! Lenke til kommentar
haguren Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Dette ser bra ut. takk for hjelpen. Hvor mange db tror du dette vil ende på? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Dette ser bra ut. takk for hjelpen. Hvor mange db tror du dette vil ende på? Skjermkortet har bare en heatsink, altså ingen vifte. Zalman viften er ultra svær og ved lavt turtall hører man den ikke. PSUen hevdes å være stille, det står bare "The sound of silence". Harddisken er nesten lydløs ved idle. Hvis du ennå ikke er tilfredestilt bør du kjøpe noen støydempingsmatter. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Hvis du ennå ikke er tilfredestilt bør du kjøpe noen støydempingsmatter. Det fins faktisk et sett med støydempingsmatter som er spesialdesignet for Antec Sonata, så det bør heller ikke være et problem. Jeg foreslår at du går for noe slikt som jeg har satt opp i første omgang, og hvis du ikke er fornøyd så kjøper du støydempende harddiskoppheng og støydempingsmatter. Lag deg en topic under "Hjelp til kjøp/salg av PC" på Hardware-forumet der du sier hva du vil ha, og limer inn oppsettet mitt som et forslag. Der er det mange som kan mye mer enn meg! Lenke til kommentar
haguren Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Tror zalman sin cpu vifte blir litt tung å bråker litt mye. Tror jeg går for silent x http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=172 Noen som vet noe om denne? Er litt skeptisk til Mist sin psu. Sound of silence er litt udefinertbart. Er det noen som veit om noen andre psu`er? Har sett litt på Silent x sin Psu http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=109 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Flyttes fra Støydemping til Hjelp til kjøp/salg av PC. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Tror zalman sin cpu vifte blir litt tung å bråker litt mye. Tror jeg går for silent x http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=172 Noen som vet noe om denne? Er litt skeptisk til Mist sin psu. Sound of silence er litt udefinertbart. Er det noen som veit om noen andre psu`er? Har sett litt på Silent x sin Psu http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=109 Mist sin PSU har en vifte som bråker 26dB på fullt. Den er 500W, og vil da aldri bli belastet 100% med ditt system. Viften er styrt etter temperatur, og jeg tror du for det meste ikke vil høre den iom at den surrer på under halv fart opp til 50% load. Dessuten koster jo en SilenX PSU mye mer, og de sier du MÅ ha meget god airflow i kabinettet for at det skal være vits i den PSUen. EDIT: Og jeg tror det er mer eller mindre ett fett om du går for SilenX eller Zalman CPU-kjøler. Kanskje SilenX er hakket bedre. Endret 23. februar 2005 av reeeeg Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Test med boxed først, bråker det for mye kan du kjøpe ny. Bygde meg en 754 PC her med Asus hovedkort, der kjører jeg CPU vifta (boxed) på 5v hele tiden, svært stillegående, og CPU holder rundt 40 grader. Anbefales å prøve dette før du bruker 500 kroner på noe du kanskje ikke trenger. Anbefaler også Aopen H600B der det følger med en god og stille PSU. Billigere løsning enn 900 kroners PSU'en fra microplex med Antec Sonata* til 600 kroner. * Har dette kabinettet selv, er greit nok, kanskje litt trangt. Noe skarpe kanter, pent utseende. Men vil heller anbefale Aopen H600B med PSU i stedet for å bruke masse penger på ting fra Microplex. Kjører Antec Sonata med Aopen H600B PSU'en i min hovedpc selv, stille og kjølig. En ting til: Hvis du ønsker 3D-ytelse, er det ikke så vanskelig å montere passiv kjøleribbe på et litt kraftigere skjermkort. Det du ser på (9200SE) duger ikke til gaming, ikke engang på et lavt nivå. Lykke til Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Jeg har Fortron Source 350W special edition i mitt kabinett. Kjører den konstant på laveste hastighet, og jeg syns den bråker for mye. Så er du ordentlig kresen tror jeg ikke PSUen i H600B er stille nok. Men så er det jo vanskelig å si akkurat hvor kresen kjøper er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå