Gå til innhold

Gentoo stage tarball valg

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å prøve meg på gentoo for å lære mer av de grunnleggende tingene i linux systemet. Saken er at jeg er litt usikker på hvilken stage tarball jeg skal velge. Jeg skal installere på en AMD k6 450 Mhz. Stemmer det da at jeg må velge stage 3? Her er det forutsatt at jeg laster ned den største iso'en på 100 mbyte. På Forhånd takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på en K6 450mhz kan det nok lønne seg og laste ned Stage 3 tarballen/iso'en, ja. laster du ned stage-1, så kompileres _alt_ fra source, noe som på den maskinen kan ta litt tid.. stage-2 er en "inbetween" mellom stage1 og stage3. det hele spørs rett og slett på hvor tålmodig du her :smile:

forøvrig så er det kun ved stage1 bruk at du kan optimisere _alt_ fra starten av. forøvrig, så er GCC 3.1 versjoner på vei også (1.3a/b er testversjoner, et komplett system bygd med gcc 3.1 optimaliseringer).

Lenke til kommentar

bør og bør.. 1.3b test tarballen fungerer for det meste helt bra, ifølge det som blir sagt på gentoo's kanal, der developerne henger selv (#gentoo, irc.openprojects.net, har du spørsmål, får du alltid svar).

ikke noe gale med og bruke GCC 2.95.3 heller (default), forutom at du får optimisert systemet litt mer ved bruk av GCC 3.1, så det blir _litt_ raskere.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 20:28, bidz skrev:

ikke noe gale med og bruke GCC 2.95.3 heller (default), forutom at du får optimisert systemet litt mer ved bruk av GCC 3.1, så det blir _litt_ raskere.

Noen anelse om hvilken release av GCC 3.1 som er mest "sikker"? Merget akkurat 3.1r6, og satt optimiseringer til march=athlon-tbird. Får se om det hjelper noe...

Lenke til kommentar

aner ikke, har ikke testet gcc 3.1 selv - har ett "perfekt" 1.2 stage1 setup her, og orker ikke og starte fra scratch igjen før en offisiell gcc 3.1 iso stage1 release er ute.

#gentoo på OPN (irc.openprojects.net) er din venn.

Lenke til kommentar

OK,

Det er ikke bare stage1 hårballen som kan rekompileres med de ulike kompilatorflaggene i /etc/make.conf - det er ingenting som hindrer deg i å gjøre det samme med stage3 f.eks.

Og: Hvis jeg ikke tar helt feil, kan du ikke benytte stage3 hårball på en K6, ettersom stage3 er bygd for i686. For å være *helt* sikker på at dette funker, skaff deg heller stage1 for ix86 og kompiler alt fra starten av. Greit nok, du bruker kanskje en dag - men da vet du iallefall hvordan det funker :wink:

PS: Sørg for å bruke riktige kompilatorflagg i /etc/make.conf - Det står eksempler i selve filen

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 11:53, bidz skrev:

aner ikke, har ikke testet gcc 3.1 selv - har ett "perfekt" 1.2 stage1 setup her, og orker ikke og starte fra scratch igjen før en offisiell gcc 3.1 iso stage1 release er ute.

#gentoo på OPN (irc.openprojects.net) er din venn.

Har ikke helt fått med meg akkurat hva bootstrapprosedyren gjør, men går det ikke an å oppgradere gcc vha merge?

Lenke til kommentar

jo - men hele poenget er jo og få kompilert hele systemet med gcc 3.1 - altså, dersom du merger gcc 3.1 i ettertid, og for og få utnyttet optimaliseringene/etc som gcc 3.1 tilbyr, så må du recompile _alt_ på nytt igjen, med nye USE flags/etc (make.conf).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 17:44, bidz skrev:

jo - men hele poenget er jo og få kompilert hele systemet med gcc 3.1 - altså, dersom du merger gcc 3.1 i ettertid, og for og få utnyttet optimaliseringene/etc som gcc 3.1 tilbyr, så må du recompile _alt_ på nytt igjen, med nye USE flags/etc (make.conf).

Det har jeg jo fått med meg, jeg oppdaterer jo system og world (vanlige programmer) i ettertid, med passende use flagg. Så vidt jeg kan se bygger bootstrap kompileringsmiljøet? Det går kanskje an å kjøre bootstrap på nytt etter å ha installert Gentoo og merget 3.1 (som i mitt tilfelle)?

Lenke til kommentar

Da fant jeg ut hvordan jeg skulle gå fram i alle fall. Bygde hele kompileringsmiljøet på nytt, med hell. Så skulle jeg rekompilere systemet, og da slapp partisjonen (5 gig) opp for plass. Flaks... Kan være at noen av optimisasjonene (funroll-loops) tok for mye plass, hvem vet :razz:

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-06-26 17:19 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...