Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke tilgang til andre PCer i nettverket

Anbefalte innlegg

Hei, har ett lite problem ( nok en gang :blush: ). Har lyst å hente noen filer fra min PC i stuen, men kan ikke.

Jeg trykker "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen", og får opp to ikoner. Det ene ikonet er min egen PC, og den andre er den i stua (som jeg vil hente filer fra). Når jeg trykker ikonet til PCen i stua, får jeg feilmeldingen "\\Stue er ikke tilgjengelig. Du har kansje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Ingen tilgang." Prøvde også omvendt (å koble til min egen PC fra stuen), men fikk samme feilmelding. Noen som vet hva som er galt?

Er koblet til via D-Link DI-614+ Router. På min PC har jeg D-Link DWL-520+ Wireless, og på PCen i stue (som er koblet til i routeren med ledning) bruker jeg "vanlig nettverskort" (vet ikke navnet på det). Litt rotete skrevet, menmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er viktig at begge maskinene har satt på samme nettverksgruppe.

MSHOME er vel standard. Om det ikke er tilfellet, vil det bli masse rot.

Ut i fra det trådstarter skriver, høres det ut som om maskinene er i samme arbeidsgruppe.

Til trådstarter:

Har du delt filer? Har du enablet f.eks en guestaccount eller en annen acount du kan bruke for å komme deg inn på maskinene? Har du brannmur på?

Lenke til kommentar

Begge datamaskinene er i samme nettverksgruppe.

Har du delt filer?

Ja, har delt ett par mapper.

Har du enablet f.eks en guestaccount eller en annen acount du kan bruke for å komme deg inn på maskinene?

Mener du slik account man bruker for å logge seg på PCen? Hvis det; ja.

Har du brannmur på?

Nei.

Lenke til kommentar

har ikke noe med vorvidt man er i samme arbeidsgruppe... man kan fortsatt connecte til hverandre.

Noe som derimot er viktig er om begge maskinene har faste eller ikke-faste ip-nummer. har du en hub må du gi faste ip-nummer til begge maskinene, mens hvis du har switch setter du begge til motta automatisk.

Prøv dette: åpne "mine nettverkssteder", for så å klikke på "view network connections".

Så dobbeltklikker du på din aktive "connection", klikker deg videre til høyre blant de to øverste blankettene til "support", der står ip nummer.

Videre skriver du etterpå "\\ditt_ip_nummer" inn i "adress" i "mine nettverkssteder", og du skal komme deg inn.

Hvis det fortsatt ikke funker, er det mest sannsynlig at du ikke har delt mapper helt og fullt (dvs brukere kan endre/modifisere på filene).

MvH Daniel

EDIT: for å si det sånn, slik er oppsettet mitt, og jeg har ingen andre accounter enn min egen.

EDIT2: skriveleif??

Endret av colakork
Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem før, og som jeg kan huske tror jeg det enten var noe med instillingene i sp2 eller northon internet security som hindret andre datamaskiner tilgang. :hmm:

Var mye rot og styr før jeg endelig fikk fikset det etter litt søking her på forumet og på google :w00t:;)

Lenke til kommentar

Dette er velig enkelt. Sørg for at du legger deg inn med samme brukernavn og passord på begge maskiner. (Win2k og XP) Bruk da det brukernavnet du bruker til daglig og samme passord. Og fyfy bruker du blankt passord, så endre det til et ordentlig passord på begge maskiner. Det skal holde at du er tilordnet rettigheter som vanlig "bruker" på den andre maskinen.

Lokale brukere finner du under Control panel> Administrative Tools>Computer Management>Local users and groups.

Hvilken sp du har skal ikke spille noen rolle bare brannmuren er riktig satt opp.

Siden du finner maskinene så er ip probelmatikken i orden.

Sørg for å åpne for nettverket i brannmuren. I Norton kan du legge inn et område som tilsvarer ip-rangen du har i dhcp serveren. Kjører du fast ip legger du inn maskinenes enkelte ipadresser i tur og orden. Hvordan du gjør dette i XP innebygget brannmur får jeg ikke sjekket da jeg selv kjører Norton....

For å teste om det er brannmuren som "tetter" kan du slå av denne på begge maskiner og teste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...