Black Star Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Vi hjelper kunder med å få tilbake tapte bilder. I mange tilfeller er det tapt mye informasjon på kortet, og enkelte ganger får man bare frem små versjoner av bildet (type 100x100 pixels og rundt der). Andre ganger er man heldige, men kort som krasjer totalt, låser seg ofte også totalt og skal man få tilbake bildene da kreves det litt ekstra kunnskap enn de fleste kunder sitter med, og litt mer tid for oss enn det kunden er villig til å betale for. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 -Og det er også kjedelig når en er litt langt borte fra en fotobutikk og minnekortet klikker. Ivertfall om en har bare ett kort. Det skjedde med meg. Det eneste CF-kortet den vesle kiosken på toppen av fjellet i syden hadde, var et 32MB-kort til en mangedobbel pris av på nettet her hjemme. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Vi hjelper kunder med å få tilbake tapte bilder. I mange tilfeller er det tapt mye informasjon på kortet, og enkelte ganger får man bare frem små versjoner av bildet (type 100x100 pixels og rundt der). Andre ganger er man heldige, men kort som krasjer totalt, låser seg ofte også totalt og skal man få tilbake bildene da kreves det litt ekstra kunnskap enn de fleste kunder sitter med, og litt mer tid for oss enn det kunden er villig til å betale for. Mange brukere av digitalkamera har fått det for seg at det å drive på med å slette bilder uten å formatere kortet er bra. Nope Om dere som selger slikt utstyr og hadde tatt en liten opplæring på det at et minnekort bør (selv jobber jeg etter algotrimen SKAL) formateres mellom hver gang man har fylt det for å minimisere at problemer oppstår, har jeg er ørliten mistanke om at antallet kort dere får inn fra fortvilte fotografer demper seg noe. Er jeg veldig langt ut på jordet om jeg kommer med påstanden om at det ikke er de dyreste/raskeste kortene fra andre produsenter enn Sandisk/Lexar som det renner inn mest av? Kanskje de billige som følger med endel kamera? Men nå skal jeg gi meg med denne diskusjonen. Hvilket minne man bruker betyr ikke så mye, bare man husker å ta bilder da Endret 24. februar 2005 av Åkken Bom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Mange brukere av digitalkamera har fått det for seg at det å drive på med å slette bilder uten å formatere kortet er bra. Nope Om dere som selger slikt utstyr og hadde tatt en liten opplæring på det at et minnekort bør (selv jobber jeg etter algotrimen SKAL) formateres mellom hver gang man har fylt det for å minimisere at problemer oppstår, har jeg er ørliten mistanke om at antallet kort dere får inn fra fortvilte fotografer demper seg noe. Som sagt får vi inn VELDIG lite av de kortene vi selger selv (Lexar og tidligere Sandisk)... Det at man bør formatere kortet fremfor å slette enkeltbilder er noe vi pleier å si til kunden. Jeg viser også som oftest hvordan man skal formatere kortet. Problemet er at vi ikke har noen makt over hva andre butikker sier til sine kunder, og da vil det problemet være der uansett. Men det er nå uansett mer kort fra billigere produsenter enn Sandisk og Lexar det kommer mest av... Det hører også med til historien, at vi for noen år siden solgte et billigkort (husker ikke merket... det var helt i begynnelsen jeg jobbet der), og det fikk vi inn mye reklamasjoner på... på tross av at vi da også sa til kunden at det lønner seg å formatere kortet. Etter noen år i bransjen så fortstår jeg hvorfor f.eks Twinmos er så mye billigere enn mange andre merkekort. Er jeg veldig langt ut på jordet om jeg kommer med påstanden om at det ikke er de dyreste/raskeste kortene fra andre produsenter enn Sandisk/Lexar som det renner inn mest av? Kanskje de billige som følger med endel kamera? Det kommer stort sett inn veldig lite av de små kortene som følger med kamera, da folk som oftest heller bruker større kort de kjøper i tillegg til disse. Men nå skal jeg gi meg med denne diskusjonen. Hvilket minne man bruker betyr ikke så mye, bare man husker å ta bilder da Men det hjelper om man samtidig vet at bildene ligger tryggest mulig Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Med mine Kingston, TwinMos, Apasher, Lexar og Sandisk CF-kort + PD7X CompactDrive ligger de så trygt at Har såpass med Gb i CF-kort at jeg om nødvendig kan ha kopi både på kortet + på PD7X'n. Er det bilder som det er livet om å gjøre at ikke mistes kan jeg i tillegg legge dem på x-driven. Er jeg ikke sikret da så vet ikke jeg 1 backup kan fort feile, 2 backuper kan i visse tilfeller feile, men med 3 backuper tror jeg at jeg skal være maximalt uheldig om jeg mister noen bilder. Får jeg et kræsj på et kort er jeg som sagt i en post over 99.99% sikker på at jeg vil klare å gjenskape alt. Det er ikke bare dere som har tilgang på det ypperste av slik software Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 1 backup kan fort feile, 2 backuper kan i visse tilfeller feile, men med 3 backuper tror jeg at jeg skal være maximalt uheldig om jeg mister noen bilder. Bra å høre at det er flere enn meg som sverger til mer enn èn backup av viktige ting. Alle bildene mine har jeg på datamaskinen, samt kopier på høykvalitets CD'er i en skuff ved siden av datamaskinen, samt en kopi på høykvalitets CD'er som ligger hos foreldrene mine Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Nå må ikke dere ryke i hverandre Jeg sendte en mail til komplett angående dette for å høre om hvor mange kort dem fikk i retur. Dem hadde ikke noen eksakte data men ifølge det svaret jeg fikk så fikk dem omentrent like mye retur av kort av alle merker, men minst av de kortene som er i den øvre prisklassen. Sendte også en mail til Netshop for å høre på demmers statisikk. Dem har fått 2 stk minnebrikker i retur av totalt flere hundre, og dem kan derfor ikke si hvilke produsenter som har høy feilrate. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Får jeg et kræsj på et kort er jeg som sagt i en post over 99.99% sikker på at jeg vil klare å gjenskape alt. Det er ikke bare dere som har tilgang på det ypperste av slik software Hei Åkken Bom Har du noe program å anbefale? Per Lenke til kommentar
Jove Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Får jeg et kræsj på et kort er jeg som sagt i en post over 99.99% sikker på at jeg vil klare å gjenskape alt. Om dette er fakta vil jeg tro du kan gjøre "big bisnis" Det er mange som fortvilet ikke får tilbake alle bildene sine. Selv fikk jeg frem mesteparten av bildene mine, men ikke alle. mvh JO Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Får jeg et kræsj på et kort er jeg som sagt i en post over 99.99% sikker på at jeg vil klare å gjenskape alt. Det er ikke bare dere som har tilgang på det ypperste av slik software Hei Åkken Bom Har du noe program å anbefale? Per Fått kræsj Per? På jobb har vi flere slike programmer (er hjemme nå og husker ikke navnet på dem). Vi har berget data fra både CF-kort, microdriver og harddisker med disse. Noe vi har opplevd (flere ganger) er at ofte klarer ikke et program å finne all data, men om man kombinerer 2-3 slike programmer er vår erfaring at vi klarer å finne stort sett alt. Vi har bla.a. hentet ut over 4 timer med DV-film fra en harddisk som kræsjet og eieren savnet ikke så mye som en liten snutt Er ikke sikker på om det er akkurat disse vi bruker (vet at jeg har vært borti ivertfall etpar av disse her), men her er noen linker til slik software: http://www.millican.info/cfrecover.htm http://www.panterasoft.com/file-recovery/ http://www.eprovided.com/digital-image-recovery.html http://www.flashcardfix.com/compact_flash_recovery.html http://www.datastoragesearch.com/qry/free+...+software/p-10/ http://www.datarecoveryaid.com/digital_photo_recovery.htm Til å klare å finne all data på den disken med video brukte vi et program som jeg ikke husker hva heter akkurat nå, men dette er et dyrt program og Pc'n sto vel i etpar døgn og surret før den fant alt. Vi måtte bruke et annet program for å finne alle jpeg-filene som var der, men alt dukket opp. Som jeg har nevnt etpar ganger allerede kan man ved å bruke flere av disse programmene finne det meste som er borte. Så mener man at man ikke har funnet alt ved bruk av én software, så prøver man en annen (eller 2, eller 3....) Får til slutt få med at Stoner's innlegg jo langt på vei bekreftet mine mistanker om hva slags kort som kommer i retur med feil (andre merker enn Sandisk og Lexar har jo også sine "toppmodeller" som koster mer enn de "vanlige"). Uansett er nok feilraten på CF-kort alvorlig mye hypet opp men slik blir det jo fort med slikt. De som roper høyest blir best hørt, selv om de kanskje bare vrævler svada Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Per Fått kræsj Per? Nei, men skulle jeg få det kan det være fint å ha SW tilgjengelig. Takk Per Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Får jeg et kræsj på et kort er jeg som sagt i en post over 99.99% sikker på at jeg vil klare å gjenskape alt. Om dette er fakta vil jeg tro du kan gjøre "big bisnis" Det er mange som fortvilet ikke får tilbake alle bildene sine. Selv fikk jeg frem mesteparten av bildene mine, men ikke alle. mvh JO For at man skal kunne lage en regel må man ha et unntak som bekrefter den...er det ikke så? Selvfølgelig får man iblant så store kræsj på både CF-kort, harddisker mm. at man ikke klarer å finne all data, men dette er heldigvis unntakene. Noen ganger dunker man borti noe med bilen, men i de fleste tilfeller kan man få det reparert. I noen tilfeller smeller det så kraftig at bilen blir vrak og ikke kan fikses. I de aller fleste tilfeller er det heldigvis småskader som er resultatet, akkurat som med harddisker, CF-kort mm. Kan nok hende at jeg tok litt kraftig i med 99.99%, men 90% er nok ikke å ta i. At veldig mange ikke klarer å finne tilbake bildene sine kommer nok av flere faktorer. For det første bør man ha tilgang på flere programmer som gjør slikt, for det andre må man kunne bruke programmene og for det tredje er det kjekt å ha kontakter som innehar programvare som er for dyr for "vanlige" folk å kjøpe. Som en siste utvei kan man sende disken, CF-kortet el.l. inn til et firma som har spesialisert seg på slikt, men dette er dyrt, fryktelig dyrt.......... Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Får til slutt få med at Stoner's innlegg jo langt på vei bekreftet mine mistanker om hva slags kort som kommer i retur med feil (andre merker enn Sandisk og Lexar har jo også sine "toppmodeller" som koster mer enn de "vanlige").Uansett er nok feilraten på CF-kort alvorlig mye hypet opp men slik blir det jo fort med slikt. De som roper høyest blir best hørt, selv om de kanskje bare vrævler svada Ja jeg tror CF kort er mer stabile enn f.eks. usb-pinner. Jeg ingen problemer med å kjøpe andre merker, det er først og fremst lommeboka som bestemmer, har selv (privat) kun 2 kort, ett lexar 80x og ett helt ukjent merke som jeg kjøpte med kameraet(i syden), begge 512mb. og det holder foreløpig selv om jeg fotograferer i raw. Per Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Får til slutt få med at Stoner's innlegg jo langt på vei bekreftet mine mistanker om hva slags kort som kommer i retur med feil (andre merker enn Sandisk og Lexar har jo også sine "toppmodeller" som koster mer enn de "vanlige").Uansett er nok feilraten på CF-kort alvorlig mye hypet opp men slik blir det jo fort med slikt. De som roper høyest blir best hørt, selv om de kanskje bare vrævler svada Stoners sitt innlegg (Komplett sin statistikk) sier egentlig ingen ting om de merkene vi snakker om. De fører ikke Lexar og Sandisk. Men SÅ kommer det interessante. Han sier også at Netshop har fått tilbake bare ett par minnekort av flere hundre solgte. Og hvilke merker er det de selger? Jo, det er Lexar, Sandisk og Kingston... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå