Zalooz Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Heisann. Jeg har bestemt meg for å kjøpe Canon Powershot G6, og må selvfølgelig ha en god del minne til det kameraet. Jeg har fått med meg at det stadig vekk er Sandisk og Lexar som anbefales, men er det egentlig så nøye? Hva med f.eks. Kingston, er det greie kort? Det kortet det eventuelt er snakk om heter "Kingston 1024 CompactFlash Elite PRO" Noen som har noe erfaring med dette? Endret 22. februar 2005 av Zalooz Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Kingston er ikke av de verste. Men ville heller gått for Lexar eller Sandisk. De er litt dyrere, men da bevarer du dine dyrebare bilder på aller beste og tryggeste måte frem til du overfører til datamaskin. En billig forsikring, spør du meg. Billigere kort har større feilrate, og du kan risikere å miste bilder fra for eksempel tidenes ferietur eller en kjempefest. Lenke til kommentar
Mr. Candyman Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Men hvor mye har det å si med hastigheten på kortet. Jeg lurer på ixus 40 (eller kanskje ixus 500, går sikkert for 40). Ser noen billige som har lagringshastighet 1.5/5....er dette for treigt? Har det noe å si? Fant et som var 7/7... vil det være merkbar forskjell på dette med ett 4-5 megap kamera. Ixus 40 er jo et utrolig rask kamera, så er litt i stuss her... Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Anbefaler at du holder deg unna TwinMos, Sandisk og Lexar er nok som Afseth sier det de fleste vil anbefale deg. Her kan du også lese litt mer om CF kort Per Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg kjøpte nylig et Kingston Elite Pro 1GB til min Canon S1IS. Fra før hadde jeg et Sandisk UltraII 512MB. Jeg merker ingen forskjell på de to kortene. Begge er raske og jeg har ikke hatt noen problemer med noen av dem. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Jeg kjøpte nylig et Kingston Elite Pro 1GB til min Canon S1IS. Fra før hadde jeg et Sandisk UltraII 512MB. Jeg merker ingen forskjell på de to kortene. Begge er raske og jeg har ikke hatt noen problemer med noen av dem. Nok en gang... det at du ikke har hatt problemer med ditt kort, behøver ikke bety at feilraten er lik null på dette kortet. De kan være like raske også, selv om de ikke er like stabile av den grunn. Når det er sagt, er ikke Kingston av de verste, men ville allikevel spandert de ekstra kronene det koster for et Sandisk eller Lexar. Det synes jeg bildene mine er verdt, og vil ikke risikere å miste en masse bilder bare fordi jeg var gnien på en femtilapp eller to. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Jeg kjøpte nylig et Kingston Elite Pro 1GB til min Canon S1IS. Fra før hadde jeg et Sandisk UltraII 512MB. Jeg merker ingen forskjell på de to kortene. Begge er raske og jeg har ikke hatt noen problemer med noen av dem. Nok en gang... det at du ikke har hatt problemer med ditt kort, behøver ikke bety at feilraten er lik null på dette kortet. De kan være like raske også, selv om de ikke er like stabile av den grunn. Når det er sagt, er ikke Kingston av de verste, men ville allikevel spandert de ekstra kronene det koster for et Sandisk eller Lexar. Det synes jeg bildene mine er verdt, og vil ikke risikere å miste en masse bilder bare fordi jeg var gnien på en femtilapp eller to. Bare for å klarne opp i etpar ting: Det man klarer å få ut av et kræsja Sandisk eller Lexar-kort er 99.99% sikkert akkurat det samme som det man ville fått ut av et Kingston, TwinMos, Apasher el.l. At det blant noen av de kortene som blir solgt av Sandisk/Lexar følger med et program for å hente opp filer på et kræsja kort er jo fint (de må ta høyde for slikt de også), men slike programmer er det flust av på nettet og mange av dem funker akkurat like bra (om ikke bedre). På mine TwinMos 70x kort har jeg 10 års garanti og på Kingston Elite Pro 2Gb er det livstidsgaranti, så om de skulle finne på å begynne å tulle er det bare å bytte dem Lenke til kommentar
F828 Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Det jeg hører igjen og igjen, er at Lexar og Sandisk er bra kort. Aldri hørt om noen som er missfornøyd med dem. Andre kort derimot er det stadig noen som forbanner. Har selv 1 x 1GB lexar 80x og 1 x 2GB microdrive fra Hitachi + 2 x 256MB memory Stick Pro fra Sony og har ikke hatt tull med noen av dem. Det hjelper lite med 10 års garanti, eller livstidsgaranti om du kommer hjem fra bangladesh og bildene er ulesbare. Dumt å gnikke på et par hundrelapper for å kjøpe billige kort når man har brukt 15.000,- på kamera og optikk.... skjønner ikke logikken.... F828 Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Det man klarer å få ut av et kræsja Sandisk eller Lexar-kort er 99.99% sikkert akkurat det samme som det man ville fått ut av et Kingston, TwinMos, Apasher el.l. På mine TwinMos 70x kort har jeg 10 års garanti og på Kingston Elite Pro 2Gb er det livstidsgaranti, så om de skulle finne på å begynne å tulle er det bare å bytte dem Jeg er enig med deg på dette. Jeg har erfaring (jobbmessig) med TwinMos minne (da spesielt usbpinne) som har hatt en feilprosent på ca. 50. Vi har returnert/kastet de (ca.12stk) og fått nye usb pinner igjen, så ikke noe problem med det. Men man blir jo litt lei av dette. Det er jo også kjedelig å miste den informasjonen som er lagret, selv om du har bacup eller kan hente det igjen, f.eks. på reise. Derimot har Kingston, lexar, Sandisk og Billionton fungert bra. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Nok en gang... det at du ikke har hatt problemer med ditt kort, behøver ikke bety at feilraten er lik null på dette kortet. De kan være like raske også, selv om de ikke er like stabile av den grunn. Når det er sagt, er ikke Kingston av de verste, men ville allikevel spandert de ekstra kronene det koster for et Sandisk eller Lexar. Det synes jeg bildene mine er verdt, og vil ikke risikere å miste en masse bilder bare fordi jeg var gnien på en femtilapp eller to. Jeg svarte på OP sitt spørsmål om erfaringer med Kingston kortet, og har ikke påstått at feilraten er null. Før jeg kjøpte det leste jeg omtrent alt jeg fant om kortet veg å google på nettet. Det jeg fant var at det er et av de bedre kortene på markedet. Jeg så derfor ingen grunn til å bruke en hundrelapp mer på Sandisk når det ikke er nødvendig. Så vidt jeg kan se er det Samsung som lager innmaten i de fleste Kingston kortene, og de er i verdenstoppen når det gjelder minneteknologi. Hvis du påstår at sjansen for å miste bilder er større med Kingston ElitePro enn med Sandisk eller Lexar hadde det vært fint om du kunne vise til noen tall som underbygger påstanden så jeg ikke kjøper feil kort neste gang. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Eg har Sandisk og det har funka fett i 2 år :-D edit brikka er 128 mb CompactFlash Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Det jeg hører igjen og igjen, er at Lexar og Sandisk er bra kort. Aldri hørt om noen som er missfornøyd med dem. Andre kort derimot er det stadig noen som forbanner. Har selv 1 x 1GB lexar 80x og 1 x 2GB microdrive fra Hitachi + 2 x 256MB memory Stick Pro fra Sony og har ikke hatt tull med noen av dem.Det hjelper lite med 10 års garanti, eller livstidsgaranti om du kommer hjem fra bangladesh og bildene er ulesbare. Dumt å gnikke på et par hundrelapper for å kjøpe billige kort når man har brukt 15.000,- på kamera og optikk.... skjønner ikke logikken.... F828 Er man redd for bildene sine er ivertfall ikke en microdrive det tryggeste du kan bruke Mist den i gulvet og du risikerer at den er herpa. (det er jo en liten harddisk med bevegelige deler) Har i det siste drevet og søkt endel etter hvilke CF-kort som utmerker seg med mye feil. Mitt problem er at i de søkene jeg har tatt er det overvekt av Sandisk og Lexar folk klager på at har kræsja...... Kan jo hende at dette er fordi at folk som kjøper disse kortene blir så forb..... når de klikker (de skal jo ifølge enkelte være sååååå mye bedre en alt annet) at de skriver om det på div. forum. Folk som da har andre kort regner kanskje med at det skal være slik at de kræsjer og gidder ikke skrive noe om det Neppe.............. Jeg har etterlyst det tidligere og gjør det igjen: Få tall på bordet om hvor ofte de forskjellige kortene (merkene) kræsjer. At Interfoto og Nikon sammen gikk ut og sa at Nikons kamera kun skal spise Sandisk og Lexar-mat er kanskje et problem for noen Nikonbrukere, men har ikke sett slikt fra andre produsenter. Får kanskje få med også at Ridata er et populært merke blant mange oppegående fotografer. Tviler sterkt på at eks: Bjørn Rørslett eller Carsten Arnholm er spesielt interresert i å miste bilder............ PS: TwinMos blir produsert av Toshiba som er verdens 3.største produsent av flashminne. Blir man såpass stor innen dette markedet tviler ivertfall jeg på at det nytter å selge søppel til folk Lenke til kommentar
F828 Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Er man redd for bildene sine er ivertfall ikke en microdrive det tryggeste du kan bruke PS: TwinMos blir produsert av Toshiba som er verdens 3.største produsent av flashminne. Blir man såpass stor innen dette markedet tviler ivertfall jeg på at det nytter å selge søppel til folk Jeg har ikke microdriven fordi den er trygg Da har jeg Lexar CF og Sony MenstckPro. Det hjelper ikke at Twinmos er 3. største eller at de blir produsert av et firma som er dobbelt så stor som nummer to i rekken. Det er like mye feil på kortene hokke som. F828 Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Er man redd for bildene sine er ivertfall ikke en microdrive det tryggeste du kan bruke PS: TwinMos blir produsert av Toshiba som er verdens 3.største produsent av flashminne. Blir man såpass stor innen dette markedet tviler ivertfall jeg på at det nytter å selge søppel til folk Jeg har ikke microdriven fordi den er trygg Da har jeg Lexar CF og Sony MenstckPro. Det hjelper ikke at Twinmos er 3. største eller at de blir produsert av et firma som er dobbelt så stor som nummer to i rekken. Det er like mye feil på kortene hokke som. F828 Så vis meg en liste el.l. hvor det kommer frem hvor stor feilprosenten er da Jeg finner som sagt ikke ut det samme. At andre minneenheter (eks: usb.minneplugger) klikker betyr ikke det samme som at CF-kortene gjør det samme. Syns det blir litt dumt når det blir slengt ut påstander som ingen kan bekrefte at holder vann............... Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Syns det blir litt dumt når det blir slengt ut påstander som ingen kan bekrefte at holder vann............... Mine erfaringer med TwinMos minnepinner gjør i vertfall at jeg holder meg unna denne produsentens produkter. Da spiller det liten rolle om det er Toshiba som ligger bak. Ellers har jeg ingen spesielle favoritter. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Syns det blir litt dumt når det blir slengt ut påstander som ingen kan bekrefte at holder vann............... Mine erfaringer med TwinMos minnepinner gjør i vertfall at jeg holder meg unna denne produsentens produkter. Da spiller det liten rolle om det er Toshiba som ligger bak. Ellers har jeg ingen spesielle favoritter. Folk må få kjøpe akkurat det de vil Jeg er ikke ute etter å få folk til å kjøpe Kingston eller TwinMos, men synes at spesielt TwinMos får litt vel mye pepper her på forumet i forhold til hva som er å finne rundt om på verdensveven's forum om dette problemet. TwinMos hadde en del problemer med de første utgavene av 36x-kortene sine. De fungerte ikke sammen med endel kamera (bla.a. D70) og hadde nok en overhyppighet på kræsj. De nyere 70x-kortene er det meldt om få kræsj, men visse serienr. (stemplet på kortet) vil ikke 1D mk II spise vet jeg. Som alle andre produsenter av ting og tang hender det at visse tidlige utgaver av produkter ikke holder mål, men slikt blir rettet på i produksjonen etter hvert som problemene blir kjent (om ikke får man jo ikke solgt produktet og går konk). Som et eksempel på et annet produkt som fikk mye pepper da det kom er den bilen jeg har. Kjøpte i begynnelsen av 2002 en Mercedes Vito og de tidlige modellene av denne bilen var heftet med mange barnesykdommer. På 2001-modellene var disse feilene rettet på, men ryktene svirrer den dag i dag. "Tør du virkelig kjøpe en bil som har et så dårlig rykte?" fikk jeg stadig spørsmål om. Grunnen til det dårlige ryktet er at de fleste av de første modellene ble kjøpt til drosjebiler. Drosjer kjører jo mye, så alt av feil som kunne dukke opp dukket fort opp. Siden en så stor andel av markedet til Mercedes er nettopp drosjebiler er det klart at de fikset alle problemer så fort de klarte. Om det hadde vært slik at de ikke hadde gjort det er det jo rart at det går såpass mange Vito'er som drosje rundt om i hele landet Kan melde om 0 problemer med vår bil Om man boikotter TwinMos sine CF-kort pga. av at samme produsent ikke får det helt til med USB-pluggene sine for tiden blir det jo som om at drosjeeiere skulle ha boikottet Mercedes pga. det hersjens Vito'en Når man ser på kamerahus er det jo stadig oppdateringer på firmware og iblant er det også modeller som blir sendt ut på markedet med slike feil at de må inn for justeringer ol. Man stiller seg vel ikke tvilende til alt de produserer selv om de kommer med et "mandagsprodukt"?. Kos dere med det minnet dere har om det er Lexar, Kingson, TwinMos, sandisk, Ridata, microdriver eller what ever Er man fornøyd med det man har er jo alt bra. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Det man klarer å få ut av et kræsja Sandisk eller Lexar-kort er 99.99% sikkert akkurat det samme som det man ville fått ut av et Kingston, TwinMos, Apasher el.l. At det blant noen av de kortene som blir solgt av Sandisk/Lexar følger med et program for å hente opp filer på et kræsja kort er jo fint (de må ta høyde for slikt de også), men slike programmer er det flust av på nettet og mange av dem funker akkurat like bra (om ikke bedre). Ja, men problemet er jo at Sandisk og Lexar kort krasjer langt sjeldnere enn de fleste andre produsenters kort. Derfor holder ikke dette argumentet vann. På mine TwinMos 70x kort har jeg 10 års garanti og på Kingston Elite Pro 2Gb er det livstidsgaranti, så om de skulle finne på å begynne å tulle er det bare å bytte dem Ja, du kan jo spørre produsenten om de kan gi deg tilbake bildene du mistet på krasjen også. Tror ikke det går så bra. Jeg har etterlyst det tidligere og gjør det igjen: Få tall på bordet om hvor ofte de forskjellige kortene (merkene) kræsjer. Som jeg har sagt før... jeg har ikke sett tall på dette, men søk litt på dette og andre forum, og se hvilke produsenter som kommer opp med mest feil. Det er haugevis av folk som klager på spesielt Twinmos rundt omkring. Jeg jobber også i en butikk som før solgte Sandisk, og som nå selger Lexar. På tross av dette kommer det inn ekstremt få reklamasjoner på disse kortene. Men til stadighet får vi henvendelser om personer som spør om vi kan redde bildene på deres Twinmos/Kingston/no-name kort. Bygger derfor dette på en, etter min mening, ganske grundig personlig erfaring og hva enkeltpersoner sier om det på dette og alle andre forum jeg har kommet over på nettet. At andre minneenheter (eks: usb.minneplugger) klikker betyr ikke det samme som at CF-kortene gjør det samme. De bruker samme teknologi, men nå snakker vi ikke om USB plugger uansett... jeg snakker utelukkende om minnekort. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Fikk selv klikk på et Apacer Photo Steno-kort. Har Canon-kamera. Endel søking på nettet viste at jeg absolutt IKKE var alene om problem med kombinasjonen Canon+Apacer... Som andre har sagt, så er det fint med lange garantier. Men ingen kan garantere at en får bildene tilbake. Mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Fikk selv klikk på et Apacer Photo Steno-kort. Har Canon-kamera. Endel søking på nettet viste at jeg absolutt IKKE var alene om problem med kombinasjonen Canon+Apacer...Som andre har sagt, så er det fint med lange garantier. Men ingen kan garantere at en får bildene tilbake. Mvh Jan Ove Med de gode recoveryprogrammene som finnes i dag er det svært sjelden at data på et CF-kort er tapt for alltid selv om det skulle kræsje og vise bare herpa filer. Finner man ikke alle bildene på kortet med én software kan man prøve en eller to til og i de aller fleste tilfeller vil man da sitte med alle bildene fra CF-kortet på harddisken på Pc'n Så sender man inn kortet og får et nytt (eller bytter i butikken). Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Om det hadde vært slik at de ikke hadde gjort det er det jo rart at det går såpass mange Vito'er som drosje rundt om i hele landet Kan melde om 0 problemer med vår bil Om man boikotter TwinMos sine CF-kort pga. av at samme produsent ikke får det helt til med USB-pluggene sine for tiden blir det jo som om at drosjeeiere skulle ha boikottet Mercedes pga. det hersjens Vito'en Når man ser på kamerahus er det jo stadig oppdateringer på firmware og iblant er det også modeller som blir sendt ut på markedet med slike feil at de må inn for justeringer ol. Man stiller seg vel ikke tvilende til alt de produserer selv om de kommer med et "mandagsprodukt"?. Er ikke så sikker på om du hadde fortsatt(du kaller det boikott) med samme produkt hva det nå enn er hvis du måtte returnere eller kaste halvparten, jeg mener på ingen måte å være ufin, men kan heller ikke anbefale folk et produkt jeg selv har erfart problemer med. mvh. Per Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå