Gå til innhold

Hva er egentlig Zoom Macro

Anbefalte innlegg

Hei !

Sitter å studerer litt rundt macro fotografering ettersom det er så mange flotte bilder medlemmene på forumet her har tatt (f.eks. åkken her.. utrolig stilig).

Jeg er en rimelig nybegynner, så jeg prøver å lese mye først før jeg evt. tør å kjøpe utstyr til macrofotografering.

Har diverse objektiver fra før (50mm, 17-24mm m.m). Har også et tamron 24-300 "zoom macro". Dette mener jeg å huske at skal ha fokus ned til 49mm fra objektet, men etter hva jeg forstår skal macro objektiver gå mye nærmere.

På photo.net sier forfatteren ganske klart under learn/macro :

"Macro Zoom Lenses

Macro zoom lenses are not macro lenses. They don't allow significantly greater magnification than a 50mm normal lens and they deliver low quality. "

Hvorfor kaller de det da Zoom Macro? Er det like dumt som å skrive turbo på datamaskinen, eller har det en betyning (som ikke skal forvekses med "ekte macro")?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

zoom betyr at linsa ikke har fast brennvidde. 50mm linsa di er ikke en zoom-linse, og 17-24mm linsa di er en zoom.

Macro-begrepet har blitt litt utvannet. Istedet for å sette krav om forstørrelse, betyr gjerne macro at objektivet har liten grense for nærfokus. Jeg har en Canon 100mm macro som gir et bilde som er ca 1:1 forstørrelse (såvidt jeg husker) ved minimums fokusavstand. Noen mener at for at en linse skal være EKTE macro, så må den gi forstørrelse som er større enn 1:1. Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo er et eksempel på et macro objektiv som gir opp til fem ganger forstørrelse.