adder1972 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Hei, Hvordan lagrer du dine passord? Jo mer jeg har lest om datasikkerhet og kryptering den siste tiden, desto mer paranoid blir man. Jeg startet året som den jevne bruker: ukryptert trådløst hjemme-nett og ett felles passord jeg syntes var greit (med én stor bokstav inni passordet, er man vel sikker... ). Nå har jeg iallefall fått på kryptering av nettet, sjult ID'en, og lagt inn tillatte PCen med MAC-adresse. Dermed er vel WLAN'en min circa like sikker som en LAN-kabel. Så fikk jeg bra hjelp her i forumet til å finne noen gode krypteringsprogrammer. For meg funker TrueCrypt veldig bra (og det er gratis). Jeg anbefaller at du tester det ut, hvis du har behov for brukervennlig kryptering. Denne uken begynte jeg å lure på om det fire år gamle 6 tegnspassordet (med en stor bokstav inni...) var klar for utskiftning. Fant at Password Depot er et hendig program der. I en kryptert database kan man lagre masse info rundt passordene sine, og for nettsteder ol. samarbeider programmet med nettleseren og fyller ut passordet der du har behov for det (OBS! Jeg syntes dette høres farlig ut, mer om det under). Det beste er imidlertid muligheten til randomgenerering av passord fra 1 til 99 tegn (finnes sikkert andre programmer som lager passord for deg også). Jeg velger ikke å bruke Password Depots mulighet til nettleserintegrering. I det hele tatt syntes jeg det er svært skummelt å lagre passord på PC'en. Nå har jeg endt opp med et system der jeg lagrer det aller nødvendigste, dvs det nye lange genererte passordet i Password Depot samt noen huskehint til meg selv om hva det gjelder. Databasefilen lagrer jeg i en TrueCrypt-fil som er trippelkodet og kamuflert i en stor folder med et falskt suffix, slik at det ser ut som en annen filtype. Kanskje det er like greit å lagre passordene sine i en txt-fil, og så legge den i TrueCrypt? txt-filene er vel så små også, at de ikke cashes av Windows når du laster dem (?) Å lagre dem i en passordbeskyttet word-fil er iallefall ikke noe vits. Passordet for Word virker bare i Word (Google Desktop Search indexerer passordbeskyttede Word-filer!). Noen andre paranoide der ute? S. Endret 22. februar 2005 av adder1972 Lenke til kommentar
Exeter Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 jeez take a chill pill. Har 2 stk 8 char pass med store/små og tall. Husker de hodet. Ferdig med det. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Installer SUSE linux med AES-kryptert harddisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå