Gå til innhold

Any P-ATA HDD m/ embedded ftp-server og IP kobling

Anbefalte innlegg

Går å leker litt med en idee som jeg har til mitt neste store prosjekt.. Kanskje for stort.. Derimot så er det et prosjekt som -kanskje- kan ha noe for seg som produkt for salg, så jeg tenkte å høre med folk her om det overhode finns noen innteresse for et slikt produkt. Nøkkel-ord ideer/tanker rundt mitt prosjekt:

* Kan ta en hvilken som helst P-ATA HDD og via Switch/router og min elektronikk og programvare fungere som ftp-server.

* Automatisk Sleep mode av HDD

* Firmware og innstillinger via USB

* Knapp for "force on", "Force sleep" og "On/Off"

* Strømforsyning via enten molex fra data maskin eller batteri-eliminator

* 2 modeller, en med plass for HDD og en uten (slik at man kan ha HDD'en der man vil..)

* 100mbit nettverks-tilkobling

---

Forventede problemer:

* Er ikke helt sikker, men misstenker at det kan bli vannskelig for meg å få til super-rask interface mot HDD'en, så klarer nok ikke komme opp i max dataoverføringshastigheten til en vanlig HDD.. m.a.o. så kan du sette Raptor'en en annen plass!

* Har alldrig laget min egen ftp-server før

* Har bare jobbet litt med ATA standarden (embedded)

* Har bare jobbet litt med embedded ip/web-server

---

"kvalifisert" gjettning på kost-pris (ved kjøp av komponenter for 100 enheter)

PCB 30,-

"CPU" 80,-

"power-modul/komponenter" 100,-

kontakter + "kring-komponenter" 100,-

USB komponenter 40,-

Ethernet komponenter 50,-

Boks/Chassi 100,-

SUM: 500,- (før arbeid og fortjeneste)

..siden jeg tenkte å gjøre dette "for fun" så ser jeg for meg å kunne selge dette for kanskje en hundring eller to over kost-pris..

---

Så, dersom vi anntar at boksen ser fin ut (liker ikke de gamle stygge pc-chassisene jeg heller...), at produktet fungerer med de fleste P-ATA hardisker av nyere dato (muligens med untak av disker over 100GB?) og at overføringshastigheten ikke er helt ræva.... er det noen som i det heletatt skulle vurdert en slik harddisk-modul?

Har ikke helt sett på eksterne hdd løsninger i det siste, men med untak av visse kombinerte router/hdd'er så er det vel ingen som tilbyr noe slikt? -eller det er det sikkert, men hva koster de?

Dersom innteressen er kjempestor, så har man jo litt ekstra motivasjon, dersom innteressen er 0 så kommer jeg sikkert til å gjøre det allikevel for "self-educational reasons". :)

Feedback takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...