DargarWhiteFang Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Går å leker litt med en idee som jeg har til mitt neste store prosjekt.. Kanskje for stort.. Derimot så er det et prosjekt som -kanskje- kan ha noe for seg som produkt for salg, så jeg tenkte å høre med folk her om det overhode finns noen innteresse for et slikt produkt. Nøkkel-ord ideer/tanker rundt mitt prosjekt: * Kan ta en hvilken som helst P-ATA HDD og via Switch/router og min elektronikk og programvare fungere som ftp-server. * Automatisk Sleep mode av HDD * Firmware og innstillinger via USB * Knapp for "force on", "Force sleep" og "On/Off" * Strømforsyning via enten molex fra data maskin eller batteri-eliminator * 2 modeller, en med plass for HDD og en uten (slik at man kan ha HDD'en der man vil..) * 100mbit nettverks-tilkobling --- Forventede problemer: * Er ikke helt sikker, men misstenker at det kan bli vannskelig for meg å få til super-rask interface mot HDD'en, så klarer nok ikke komme opp i max dataoverføringshastigheten til en vanlig HDD.. m.a.o. så kan du sette Raptor'en en annen plass! * Har alldrig laget min egen ftp-server før * Har bare jobbet litt med ATA standarden (embedded) * Har bare jobbet litt med embedded ip/web-server --- "kvalifisert" gjettning på kost-pris (ved kjøp av komponenter for 100 enheter) PCB 30,- "CPU" 80,- "power-modul/komponenter" 100,- kontakter + "kring-komponenter" 100,- USB komponenter 40,- Ethernet komponenter 50,- Boks/Chassi 100,- SUM: 500,- (før arbeid og fortjeneste) ..siden jeg tenkte å gjøre dette "for fun" så ser jeg for meg å kunne selge dette for kanskje en hundring eller to over kost-pris.. --- Så, dersom vi anntar at boksen ser fin ut (liker ikke de gamle stygge pc-chassisene jeg heller...), at produktet fungerer med de fleste P-ATA hardisker av nyere dato (muligens med untak av disker over 100GB?) og at overføringshastigheten ikke er helt ræva.... er det noen som i det heletatt skulle vurdert en slik harddisk-modul? Har ikke helt sett på eksterne hdd løsninger i det siste, men med untak av visse kombinerte router/hdd'er så er det vel ingen som tilbyr noe slikt? -eller det er det sikkert, men hva koster de? Dersom innteressen er kjempestor, så har man jo litt ekstra motivasjon, dersom innteressen er 0 så kommer jeg sikkert til å gjøre det allikevel for "self-educational reasons". Feedback takk! Lenke til kommentar
Kanetheheatsink Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 bra forklaring! Synd det ikke er noen som har svart Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det finnes allerede tilsvarende, en nettverksharddisk altså. LaCie er vel en av de som har slikt. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301976&cks=PRL og denne https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20342 gjør vel mye av det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå