Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGentel og dårlig routing fra Sverige


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Henviser til tråden NextGenTel Struper DC++

 

Føler at denne saken fortjener en ny tråd da den ikke bare lenger dreier seg om DC++ og problemer rundt dette, men også generellt om NextGenTel og routingproblemer.

 

Saken:

 

-> Innkommende trafikk fra Bostream (som eies av Bredbandsbolaget) i Sverige har "plutselig" blitt veldig treg for oss NextGenTel-kunder. Ved å benytte TPTest ser man kjapt at det kun er trafikk via TCP-protokollen som er treg (1/10 av full hastighet ca). Trafikk via UDP-protokollen gir omtrent full hastighet.

 

-> NextGenTel skylder på at Bostream har lagt om routingen slik at all traffikk som tidligere gikk direkte til Norge via NIX, nå går via Danmark før den ankommer Norge.

 

-> En kjapp traceroute viser at også bbb.se (Bredbandsbolaget) går via Danmark. En runde med TPTest viser at både TCP- og UDP-trafikk går som den skal (ca full hastighet).

 

-> NextGenTel har tidligere hatt problemer med routingen, både innenlands og fra Sverige (mulig også flere steder). Etter en rekke henvendelser frem og tilbake med kundeservice/teknisk hos NGT ble dette rettet opp i, og alt fungerte glimrende. I den tiden diverse ting gikk tregt, var symptomene de samme som med Bostream i dag. TCP går tregt, UDP går som den skal.

 

-> En test hos en kamerat som har Online ADSL fra Telenor viser at både Bostream og bbb.se går direkte til Norge via NIX, og samtidig gir full hastighet på TPTest

 

-> Hastighetene er testet med programmet TPTest som benytter en rekke svenske servere for å teste hastigheten på internettlinjen.

 

Hvorfor legger svenskene om routingen kun for NextGenTel sine kunder ?

 

Hvorfor skal vi sitte og være fonrøyd med at NextGenTel velger "dårligere veier" for å spare penger og skylder på andre, når dette har skjedd tidligere og da kunnet bli ordnet opp i ?

 

Mange vil kanskje ikke oppleve dette som noe stort problem. Allikevel har jeg sett mange nok reagere på dette til at det burde vært gjort noe med. Problemet gjelder ikke bare nedlastinger være det seg fra en mirror-ftp med linux-distribusjoner eller annen gratis programvare, men også ved oppkobling til svenske spill-servere for de som spiller mye på disse.

 

Hvis det er flere enn meg som har sett seg lei på dette og ønsker at noe blir gjort, test de forskjellige påstandene og informer NextGenTel om problemet. Hvis mange nok har problemer med noe, må det da bli ordnet opp i.

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

sliter med noe av det samme her , men det gjelder også fra ftp i norge får svært dårlige hastigheter fra norge også.

 

dere andre som sliter , sliter dere også med hastigheten når dere laster ned med firefox i.e osv fra vanlige steder som download.com osv ?

 

og de på kundeservice , ja hva skal vi si om dem ?

 

 

nei nå har dette vart i 4 uker og enda har ikke ngt gjort en dritt, kommer snart til å bytte isp til noen som tar kundene sine litt mer alvorlig hvis dette ikke endrer seg veldig snart .

 

hva med å samle oss , slik at vi vet om vi har de samme problemene og gå sammen og stille krav til nextgentel

 

 

mvh tomin

Lenke til kommentar

akkurat samme problemet har det vært med telenor siden medio september. har kontaktet dem ett tosifret anntall om denne saken. pingen er bra når det er typisk få folk online. fra 24-18. mens tidsperioden 18-24 er pingen elendig. dette ødelegger utrolig for folk som bruker linjene sine primært til spilling. telenor nekter jo selvfølgelig for at det er noe problem. og at det alltid har vært sånn.

Lenke til kommentar

Det er med god grunn jeg gikk bort fra NGT for så å gå over til Catch.

 

Jeg betaler selvsagt noe mer for Catch sine linjer, men det er færre problemer og "aldri" nede tid mot utland etc.

 

Det at catch ikke ville ha funnet på noe så tullete ting som NGT har gjort nå er også 99.9% sikkert.

 

Latency på linje fra Catch mot NGT sine er også natt og dag mot de fleste deler av verden.

Lenke til kommentar

På hvilken måte kan man si at disse problemene skyldes NGT ? Jeg er ingen ekspert, jeg er kun nysgjerrig.

 

Testet litt selv og så at trafikken til Bostream gikk veldig dårlig på TPC og at den gikk via Danmark.

Trafikken til BBB gikk veldig bra og den så ut til å gå direkte.

 

Testet også Chello (tptest.chello.se), der gikk trafikken bra, fikk 1.9 Mbit/s på TCP og samme på UDP, men den ser ut til å gå via Nederland ?

 

Hvem styrer hvor hvilken trafikk skal gå ?

Endret av Asak
Lenke til kommentar

NextGenTel påstår at det er svenskene (bbb.se) som har routet trafikken til Bostream via Danmark, og at det er grunnen til at Bostream går så tregt. Hvorfor er det da sånn at kun vi med NGT som havner via Danmark ?

 

En annen ting er at både bbb.se (ikke tptest men også "vanlige" bbb.se brukere) og Bostream går via Danmark, men det er kun Bostream som går tregt. BBB.se har jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar

Iså fall har vel da NGT valgt en dårlig / rimeligere upstream leverandør enn f.eks Telenor da... men uansett..

 

Både Bostream og bbb.se routes via Danmark (de stedene jeg har forsøkt laste ned noe fra), men kun Bostream går tregt... NGT skylder på at årsaken til dårlig hastighet, dvs 400 kbit/s fra Bostream mot 3600 kbit/s fra bbb.se skyldes at Bostream routes via Danmark, noe også bbb.se gjør...

 

 

| 4 | | 217.13.6.241 | 217-13-6-241.dd.nextgentel.com | ?(Norway)

| 5 | | 217.13.6.249 | 217-13-6-249.dd.nextgentel.com | ?(Norway)

| 6 | | 217.13.6.153 | 217-13-6-153.dd.nextgentel.com | ?(Norway)

| 7 | | 217.13.6.197 | 217-13-6-197.dd.nextgentel.com | ?(Norway)

| 8 | | 64.215.182.129 | so-5-0-0.ar1.OSL1.gblx.net | -

| 9 | | 67.17.65.198 | so4-0-0-2488M.ar2.CPH1.gblx.net | Copenhagen, Denmark

| 10 | | 208.49.195.58 | B2-Bredband.so-1-1-0.ar2.CPH1.gblx.net | Copenhagen, Denmark

| 11 | | 195.54.124.177 | srp9-0.cr1.mlm2.se.bredband.com | Malmoe, Sweden

| 12 | | 195.54.123.29 | pos5-0.cr2.sto2.se.bredband.com | Stockholm, Sweden

| 13 | | 195.54.123.125 | pos14-0.cr1.sto2.se.bredband.com | Stockholm, Sweden

| 14 | | 195.54.118.142 | vlan20.dr1.sto2.se.bredband.com | Stockholm, Sweden

| 15 | | 195.54.116.74 | vlan3.dr1.sto28.se.bredband.com | Stockholm, Sweden

| 16 | | 195.54.116.78 | vlan2.dr2.sto28.se.bredband.com | Stockholm, Sweden

| 17 | | 195.54.116.82 | vlan4.dr1.sto29.se.bredband.com | Stockholm, Sweden

Lenke til kommentar
Iså fall har vel da NGT valgt en dårlig / rimeligere upstream leverandør enn f.eks Telenor da... men uansett..

 

Money talks

 

 

| 7  |      | 217.13.6.197    | 217-13-6-197.dd.nextgentel.com                      | ?(Norway) 

| 8  |      | 64.215.182.129  | so-5-0-0.ar1.OSL1.gblx.net                          | -           

| 9  |      | 67.17.65.198    | so4-0-0-2488M.ar2.CPH1.gblx.net                    | Copenhagen, Denmark

| 10  |      | 208.49.195.58  | B2-Bredband.so-1-1-0.ar2.CPH1.gblx.net              | Copenhagen, Denmark

| 11  |      | 195.54.124.177  | srp9-0.cr1.mlm2.se.bredband.com                    |

 

NGT har tydeligivs kjøpt upstreamkapasitet hos en leverandør som velger å dytte trafikken til disse svenske ISP'ene gjennom Danmark. Kjipt, men jeg tviler på at høy latency i gaming er noen grunn for at NGT skal gidde å bytte.

Lenke til kommentar
min NGT linje funker helt fint på alle de testene - rundt 95%

Testet du Bostream og fikk full hastighet på nedlasting ? Hvor i Norge bor du, og har du tatt en traceroute til tptest.bostream.com for å se om du også havner via Danmark ? Om du ikke vet hvordan og har Windows XP f.eks kan du gå på start - kjør og skrive cmd og trykke enter. Deretter skriver du:

 

tracert tptest.bostream.com

 

Om du går via Danmark vil du f.eks se denne:

 

10 31 ms 33 ms 34 ms B2-Bredband.so-1-1-0.ar2.CPH1.gblx.net [208.49.15.58]

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Hei!

 

Sitter her med 8Mbit linja til NGT, og måtte jo sjekke dette jeg også.

Fyra opp TPTest programmet og som dere ser:

 

 

Tcp på bostream: 167kbit/s

Tcp på bbb.se: 1,71Mbit/s

---------------------------------------

Udp på bostream: 6.89Mbit/s

Udp på bbb.se: 6,45Mbit/s

 

 

 

Telenor linja på jobben har ikke noe tap på TCP.. hverken bbb.se eller bostream.

Og jeg som bare hadde vondt å si om Telenor.. hmm

 

 

Jeg betaler ikke for 8mbit for å "surfe raskt på vg.no" lissom.

Har lite lyst til å bytte ISP pga kun NGT leverer så rask linje her jeg bor, men jeg får jo ikke det jeg betaler for...

 

Nei vi får starte en underskriftkampanje eller noe.

Ringe og klage!

Endret av Xeronoth
Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare resultatene Xeronoth får her ?

 

TCP = Tregt på Bostream og raskt på bbb.se

UDP = "Raskt" på begge to..

 

Hvis routingen til Bostream er så utrolig dårlig (når bbb.se går samme vei), hvorfor går da UDP-trafikk "upåvirket" fra Sverige, via danskene, til Norge ?

Lenke til kommentar

Noen resultater fra min Delta 2600:

 

tptest.skanova.com 91% mottak

tptest.bostream.com 5%

tptest.bredband.net 41%

tptest.chello.se 89%

tptest.arrowhead.se 100%

tptest.telenor.se 100%

tptest.gotanet.se 100%

tptest.dataphone.se 89%

tptest.lundsstadsnat.net 100%

 

Tydelig at det er et lite problem ute å går her ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...