Gå til innhold

Haster: HD2 borte vekk etter formatering av HD1

DevN

Anbefalte innlegg

Har to harddisker, C: som var på 120GB og E: som var på 250GB.

C: er Windows-disken, mens E: er backup-disken.

Etter jeg formaterte og installerte Windows XP Pro på nytt, forsvant E:.

Windows finner E: som hardware altså, men den vises ikke i "My Computer".

I forkant hadde jeg problemer med Norton GoBack, noen drivere manglet, kunne ikke deaktivere det for å gjennopprette Windows fra et "image" med Ghost. Prøvde jeg å avinstallere GoBack, kom det melding om at jeg måtte deaktivere det først. Fant ut at det der var helt håpløst, så tenkte å formatere, legge inn Windows på nytt, installere Ghost og gjennopprette fra "imaget".

Siden jeg ikke har Ghost på CD (ligger på E: sammen med "imaget") kan jeg ikke gjennopprette.

Så nå sitter jeg her med hjertet i halsen og lurer på hvor E: (med rundt 100GB viktig data) er. Jeg lurer på om Norton GoBack har noe med saken å gjøre? Tips? Hjelp?

Antar dette går under "Lagringsmedier"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har da aldri vært nødvendig før.

Men kan selvfølgelig prøve, men tar så ufattelig lang tid.

EDIT: Det hjalp ikke.

Kom meg inn i Partition Magic 4 med en diskett, men har ikke noe særlig peiling på harddisker og slikt. Men så vidt jeg kunne forstå, må jeg LAGE en partisjon på denne harddisken. Det vil si at den gamle er borte? Dataen óg?

I så fall, noen måtte å gjennopprette dataen på? Er utrolig ergelig å miste all musikken, alle filmene, programmene, bildene, prosjekter - som f.eks. PHP-prosjektet jeg nesten var ferdig med. Noen som føler med meg? :cry:

Jeg tror nok det er Norton GoBack som har lekt seg her. Og mister jeg all dataen, så kan Symantec vente seg en SINT mail.

Endret av DevN
Lenke til kommentar

Skal sjekke det senere i dag, 16-tiden eller noe sånt.

Må jeg gjøre noe på forhånd (før jeg prøver det programmet)? F.eks. lage en partisjon med all hd-kapasiteten, med f.eks. Partition Magic? Eller skal jeg bare boote med programmet, så gjør det nesten all jobben?

Obs. Beklager dårlig formulering, veldig trøtt. God natt. :roll:

Lenke til kommentar

Har du aller først sjekket lokal diskbehandling i Windows?

Start - Kjør - "diskmgmt.msc"

Kanskje disken bare må initialiseres. Ellers ville jeg prøvd GetDataBack eller noe.

I utgangspunktet hadde jeg aldri puttet en bootCD fra Microsoft i en maskin der en av partisjonene inneholdt viktige data. ;)

Lenke til kommentar

aurstad: Jeg har kjørt programmet nå, og ser ut til at den fant alt sammen (tok over én time). Harddisken vises ikke i "My Computer", kan ikke kopiere (trenger lisens) og har dessuten ikke kapasitet nok på den andre harddisken til alt sammen. Så hva gjør jeg?

Kan jeg stenge programmet, uten at den må "scanne" på nytt?

Angående Disk Manager, tok jeg et screenshot før jeg kjørte dette programmet. Er vel neppe nødvendig nå, men uansett: Se her!

Lenke til kommentar

I disk management må du:

1 Flytt pekeren over disken på 232.89 GB

2 Høyreklikk

3 Fra menyen velg: Change drive letter and paths

4 Trykk på add

5 Merk Asign the following drive letter og velg bokstav

6 Trykk OK

Og du burde være i boks :-)

Edit: Leif

Endret av dlilleaa
Lenke til kommentar

intelli-musa: Har lagt inn SP2, men det hjelper ikke. Har dessuten aldri vært nødvendig før, for å få harddisken til å funke.

dlilleaa: Kan ikke velge "Change drive letter and paths", det er "greyed out" (er det ikke det man sier?).

Lenke til kommentar
dlilleaa: Kan ikke velge "Change drive letter and paths", det er "greyed out" (er det ikke det man sier?).

Beklager, min feil. Var litt rask på avtrekkern.

Ser også at det står 100% free på den, og at ikke filsystemet er indikert.

Dermed trekker jeg en ny konklusjon :-), noe gikk galt og partisjonen ble slettet.

GetDataBack burde fikse det.

Vet ikke om noe gratis program som kan ordne opp.

Lenke til kommentar

Ok, hvis jeg skaffer meg en lisens, kan problemet løses, da?

Trenger jeg en stor harddisk som jeg kan kopiere all dataen til?

Jeg må vel lage en partisjon av harddisken, noe som betyr at jeg må overføre all data til en annen harddisk?

Tro hvor jeg skulle fått tak i en annen harddisk på denne størrelsen - uten å kjøpe en. :hmm:

Lenke til kommentar
Ok, hvis jeg skaffer meg en lisens, kan problemet løses, da?

Trenger jeg en stor harddisk som jeg kan kopiere all dataen til?

Jeg må vel lage en partisjon av harddisken, noe som betyr at jeg må overføre all data til en annen harddisk?

Tro hvor jeg skulle fått tak i en annen harddisk på denne størrelsen - uten å kjøpe en. :hmm:

Regner med det. Du bør ha en disk som er minst like stor som den mengde data du hadde lagret på 250 gig'en.

Lenke til kommentar

Tror dette løser seg nå, jeg holder på å kopiere til C: nå, tar nok sin tid, men det viktigste er at jeg ikke mister noe. ;)

Etter jeg har kopiert, skal jeg bare partisjonere og formatere den andre harddisken? Tung prosess faktisk, må jo kopiere alt tilbake til den andre etterpå igjen.

Lenke til kommentar

Dersom E: disken din var satt opp som en dynamisk disk før du formatterte C:, får du ikke ut noe informasjon fra den. Forsøk dette:

Høyreklikk der hvor det står Disk1, Basic osv (altså helt til venstre, IKKE der du høyreklikket i screenshot'et tidligere). Velg Importer disk.

Man bør BARE konvertere basiske disker til dynamiske dersom man virkelig har behov for det. Dynamiske disker bruker man bla. dersom man skal kjøre software-raid.

Lenke til kommentar

Dette vet jeg egentlig ikke, jeg lar de bare være slik de er så lenge de virker.

Valgene jeg får når jeg høyreklikker er:

> Convert to Dynamic Disk...

> Properties

> Help

Ikke noe "Import"-greie.

Jeg vil forøvrig la GDB jobbe seg ferdig, og funker alt etter dette, så er vel problemet egentlig løst. Satser på at det hjelper å holde seg unna Norton GoBack i framtiden.

Jeg fant forøvrig flere filer av samme fil med GDB. Hmmm ... Hvorfor?

Uff, 17% fullført i GDB-kopieringa. De kommende timene blir nok kjedelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...