Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ett skritt mot en definisjon på bredbånd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å se at noen der på stortinget tenker litt rundt dette (bryter litt med min oppfattning av de forslagstillerne da :!: )

Tror en god definisjon er den som blir brukt i dokumentet, altså at en har linje til telefon, TV signaler og tilsrekkelig hastighet igjen til å surfe/laste ned.

Det jeg synes mangler er jo en definisjon av hva som trengs av uthastighet, det som er vanlig fra ISPer er vel ca 10% av innhastighet.

Med hadde vært fint om en fikk klare regler rundt dette, så ikke en hver ISP kan markedføre 64/64 kbs og kalle det bredbånd.

Lenke til kommentar

Endelig noen som viser tanker om dette, og muligens ser hva problemet med at bredbånd fortsetter å være udefinert.

Får man en klar definisjon av dette, vil det kunne stoppe "bredbånd"-leverandørene fra å reklamere for noe dem kalle bredbånd, men som bare enkelt er fast internettforbindelse.

Og man vil se at norge egentli ikke har så mye bredbånd tilgjengelig til vettige priser for vanlige private personer.

Lenke til kommentar
Bredbånd = Dedikert linje til datatrafikk

Bare et forslag. Siden bare analogt modem og singel isdn defineres som smalbånd.

hmm da vil jo i teorien et 56k modem kunne være bredbånd? Det du beskriver her er dedikerte linjer (leased line), som kan være hva som helst, så lenge det ikke brukes til noe annet enn datatrafikk.

Jeg er enig i det som stod i skrivet der, med 2mbit synkront som minste krav til noe som kan kalles bredbånd.

Hvis man for eksempel kaller en Telenor ADSL linje for bredbånd så vil man jo også kunne kalle en dobbel ISDN linje for bredbånd, fordi begge to har en maksimal hastighet på 128kbit/s ut.

Lenke til kommentar

I følge caplex.no så er betegnelsen bredbånd 2mbit both ways

bredbånd,  populær og upresis betegnelse på ulike teknologier som muliggjør stor dataoverføringskapasitet (vanligvis minst 2 Mbps) både til og fra en bruker; se → høykapasitetsaksess og → bredbåndsteknologi.
Lenke til kommentar
Interesant å høre synspunkter.

Og hva er poenget og definere dette?

2Mbit/s vil jo om relativt kort tid være latterlig så skal man heletiden vedta nye "definisjoner"?

Var dette jeg tenkte selv.

Er litt vanskelig å definere bredbånd om man ikke 'super' ut senere med f.eks nye termer som superbredbånd eller ultrabånd :D .

Tror likevel ikke at det skader å ha en fastsatt definisjon på hva bredbånd er, da er ikke markedsføringen fritt fram. Og mulig det vil ha en innvirkning på en raskere overgang til ADSL2.

Regjeringen burde i allefall få opp øynene for hvor viktig det er å henge med i utviklingen, tross alt så befinner vi oss nå i Informasjonsalderen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

definisjonen på bredbånd er lenge vært alt over 2mbit begge veier. At de kaller adsl bredbånd er bare tull, men dette er jo egentlig gammelt nytt!

det flyr ikke masse rare greier rundt tenna mine som renser dem når jeg pusser med colgate total heller, ikke sier det pling når jeg smiler heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...