Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISP - Trenger vi det?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Dette er sikkert et skikkelig dumt spørsmål, men jeg bare lurer på om vi virkelig trenger nettleverandørene? Går det ikke ann å drive et verdensomspennende nettverk uten dem?

Maskinen min er nærmest gratis i drift. Jeg bruker "bare" freeware programmer osv, men internetten koster jo selvfølgelig.

 

Så jeg bare lurer på om det hadde vært mulig å drive internett uten ISP'ene? Finnes det noen teknologi som kunne gjort dette?

 

Takker alle svar som ikke bare driter meg ut for at jeg kan stille et kanskje så dumt spørsmål. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, har ofte lurt på slike ting selv. Internett er jo en mesh av forbindelser, så en eller annen plass må det jo gå an å plugge inn en fiber-kabel, og bare utvide nettet litt..

Noen må reise kapitalen for og investere i infrastruktur, noen må tjene penger skal verden utvikle seg.

Lenke til kommentar
¨jeg vil si det er mulig. hvis alle hadde en trådløs router/repeater og tillot hvem som helst å koble seg på. ville nok blitt ganske tregt og uforutsigbart da.

Vel, kanskje i byer og andre tettbebygde steder.

 

England ville f.eks. være helt uten kontakt med omverdenen, da jeg ikke tror det finnes en vanlig trådløs router/repeater som er sterk nok til å føre trafikk frem og tilbake over den Engelske kanal, selv med modding. (uten at den utgjør en meget stor fare for alle levende vesner som beveger seg innenfor det områden den sender i)

 

Til trådstarter. Selv om du hopper over Nextgentel, Telenor etc som ISP, så vil du bare hoppe et skritt videre opp i ISP kjeden. Det finnes ikke et gratis fibernettverk som går over hele verden du kan koble deg opp mot, men et meget segmentert nettverk eid av mange forskjellige ISPer som vedelikeholder og bygger det ut.

 

Så med mindre du mener at hver person som har en datamaskin skal kjøpe seg en switch og en kabel lang nok til at du når neste person med datamaskin for på denne måten knytte alle sammen i ett nettverk så er svaret nei. Og selv denne løsningen har en haug med problemer (bl.a. ip konfigurering siden alle enter er i LAN med hverandre, eller noen må investere store penger i utstyr for å segmentere dette, og på den måten bli en ISP for andre).....

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Så med mindre du mener at hver person som har en datamaskin skal kjøpe seg en switch og en kabel lang nok til at du når neste person med datamaskin for på denne måten knytte alle sammen i ett nettverk så er svaret nei. Og selv denne løsningen har en haug med problemer (bl.a. ip konfigurering siden alle enter er i LAN med hverandre, eller noen må investere store penger i utstyr for å segmentere dette, og på den måten bli en ISP for andre).....

Jeg mener ingenting; jeg bare lurte på om det i det hele tatt var mulig å gjennomføre dette, men det er det visst ikke. Noen flere synspunkter på saken?

Lenke til kommentar
NorwayWireless er et initiativ som ønsker å bygge et alternativt bredbåndsnett med tilknytningspunkter over hele landet. Ideén er å bygge opp et nett, av og for brukerene! - Her er ingen begrensninger i hva slags utstyr som tilkobles nettet eller hvilke tjenester som benyttes, og best av alt; ingen månedlig avgift.

 

Dette er altså et CommunityNetwork hvor alle er velkommen til å delta. Kort sagt er idéen å gjøre sitt trådløse nettverk tilgjengelig for andre, slik at man kan dele filer, internett, ha online radiokanaler, osv. Tanken er at det etterhvert vil bli noder over hele landet. Da kan reisende kikke på siden før de drar, for å se om de kan "låne" tilgang til nettet hos noen.

 

(...)

 

CommunityNetwork, eller SamfunnsNettverk om du vil, er et nettverk som er basert på brukerens prinsipper. Her er det ingen begrensninger på hva slags utstyr du bruker, hva slags servere du kunne tenke deg å sette opp eller hvilke applikasjoner du ønsker å kjøre over nettet. Og best av alt; du betaler ikke en krone i månedsavgift!

 

Nettverket blir bygget opp fullt og holdent av brukerene av nettverket. Det kan være alt fra å borre en kabel gjennom veggen til naboen til å bruke trådløst nettverk for å tilknytte deg til noen flere kilometer unna.

 

NorwayWireless.net

Lenke til kommentar
NorwayWireless er et initiativ som ønsker å bygge et alternativt bredbåndsnett med tilknytningspunkter over hele landet. Ideén er å bygge opp et nett, av og for brukerene! - Her er ingen begrensninger i hva slags utstyr som tilkobles nettet eller hvilke tjenester som benyttes, og best av alt; ingen månedlig avgift.

 

Dette er altså et CommunityNetwork hvor alle er velkommen til å delta. Kort sagt er idéen å gjøre sitt trådløse nettverk tilgjengelig for andre, slik at man kan dele filer, internett, ha online radiokanaler, osv. Tanken er at det etterhvert vil bli noder over hele landet. Da kan reisende kikke på siden før de drar, for å se om de kan "låne" tilgang til nettet hos noen.

 

(...)

 

CommunityNetwork, eller SamfunnsNettverk om du vil, er et nettverk som er basert på brukerens prinsipper. Her er det ingen begrensninger på hva slags utstyr du bruker, hva slags servere du kunne tenke deg å sette opp eller hvilke applikasjoner du ønsker å kjøre over nettet. Og best av alt; du betaler ikke en krone i månedsavgift!

 

Nettverket blir bygget opp fullt og holdent av brukerene av nettverket. Det kan være alt fra å borre en kabel gjennom veggen til naboen til å bruke trådløst nettverk for å tilknytte deg til noen flere kilometer unna.

 

NorwayWireless.net

Åhh, skummet bare raskt igjennom, men dette høres jo skikkelig kult ut. Tenk om man kunne fått igang noe slikt. Likte spesielt godt "Ikke en krone i månedsavgift".

Lenke til kommentar

Hyggelig tanke med et nettverk av den typen. Lar seg nok ikke gjennomføre i praksis.

 

Det er jo selvfølgelig mulig å sette opp et mindre nettverk med kun lokal størrelse, uten kontakt til internet. Men det er nok mye mer en ISP gjør enn å fakturere deg. Fiberkabelene over atlanterenen og andre steder i Europa. Ikke gratis. Det er for eksempel til enhver tid spesialtilpassede båter som aldri er mer enn to dager fra hvert eneste punkt på atlanterkabelen, med utstyr og eksperter til å heise opp og skjøte kabelen om den ryker. Og det gjør den fra tid til annen. Stattelitt gir så høy forsinkelse at du ikke vil bruke det, tro meg.

 

Noen må sørge for å få et ASnummer fra RIPE. Noen må forstå hvordan det fungerer, og sørge for routing. Redundant kjærnenett. Trafikken i Norge går for det meste over til usa, så noen "jærn" av noen routere må ta den trafikken. Der snakker vi milionklassen pr boks. Og bør jo ha mer enn en iom at mesteparten av trafikken skal dit uansett. Og kraftige nok routere til å skallere når torrent holder på. Er ekstremt slemt med routerne. På en typisk hjemmerouter vil ca 1Mbit med torrent trafikk ta 50% cpu. Tenk deg da hva kjernerouterne må takle når det er snakk om 500.000 torrent brukere.

 

Tror heller man får gå sammen om å kjøpe en shdsl og dele på den med wlan eller ethernet.

Lenke til kommentar
Tror heller man får gå sammen om å kjøpe en shdsl og dele på den med wlan eller ethernet.

Var noe slikt jeg tenkte på med den luft-wlan ideen. Et par tilkoblinger til nettet, og ballongene som fungerer som gigantiske access-punkter. Kan brukes i strøk der det er få personer, og hvis det gikk sport i det kan man klarer å dekke en hel by med de, og gi et brukbart (lett web-browsing og slikt) internett-tilbud.

Lenke til kommentar

La oss ta et tanke-eksperiment her.

 

Hvis en slik luft-wlan dings klarte å dekke en kvadrat-kilometer, hvor mange kreves for å dekke sentrale delen av Bergen? La oss si at seks personer gikk sammen, og satte opp seks slike, en midt i sentrum og fem rundt den. De linket "side-nodene" til den i midten via egen wlan-tilkobling med retnings-bestemte antenner (parabol?), og (dual?) 54 mbps.

 

Hver har ip adresse 10.x.0.0/16 - teoretisk 65k ip-addresser per tilkoblings-punkt og ~250 slike punkter. Hver har en caching dns server, transparent proxy, og en internett-linje, der bare http trafikk via proxy slepper igjennom.

 

Nå, det ville vært "brukbar" internett-tilkobling for de aller fleste, men.. Hvor lang tid tar det før den første web-serveren er på nettet? Den første irc-serveren? Direct Connect serveren? Spill-serverene? Til de legger inn en .bergen zone i DNS-serverene som peker på interne sider? Hvor lang tid tar det før folk finner ut "Dette er en bra ting, vi vil og ha / vi vil ha bedre tilkobling" og går sammen kanskje en 5-10 stk for å gi området deres en tilkobling? Til de første nodene legger til flere AP'er for å takle den økende trafikken? Til en av de begynner å bli ny samlings-node, så folk enda lenger vekk kan koble seg på? Til "alle kule" bergens-ting har en web-side på det nettet? Til bedrifter begynner å sponse systemet?

 

Og vips, BergenNett, et mini internett for Bergen og omegn, er født. Realistisk hastighet kan jeg tenke meg er 1-10 mbit/s hastighet "internt", og mesteparten av Bergen og omegn er dekket. Eneste man trenger er en pc og et wlan kort.

 

 

Dette er bare et tanke-eksperiment, men det viser at det teknisk sett ikke er så vanskelig å lage et WAN. Problemet er, og har alltid vært, kostnaden på utstyr.

 

Jeg tror at når tiden er "riktig", og teknologien er kommet langt nok, så vil noe slikt skje, og jeg tror at det vil skape en ny revolusjon i samfunnet. Men om den tiden er kommet nå, tviler jeg på. Kanksje neste generasjons trådløse nettverks-dingser vil klare det?

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...