Gå til innhold

Viftebegrensninger i ett kabinett?

PSV

Anbefalte innlegg

Er det begrenset hvor mange vifter man kan ha i ett kabinett ??? Skal nemlig bygge ett møbel-kabinett på 80x60x55cm og da trenger jeg god kjøling..

Raskt regnet :

80x60 = 4.800cm³

4.800x55 = 264.000cm³

264.000cm³ = 264dm³ = 0.264m³

Ikke spør om jeg har regnet riktig fordi at det har jeg!! :thumbup:

Hvor mye går temperaturen opp på f.eks 12 80x80mm vifter som tar 45m³/time ?? (19dB) Hvor høyt kan desibel gå før man virkelig legger merke til maskinen ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begrensninger er bare i hvordan du tenker ;) vifte tunell f.eks..

264.000cm³ = 264dm³ = 0.264m³ hmm.. er ikke f.eks 10dm = 1m?

(eller kansje bare matta mi ;) )

alt over 25db legger man egentlig godt merke til.. ville heller ha satsa på noen færre 120mm vifter istede for hele 80mm gjengen..

12 80mm kan du bytte ut med f.eks. 5? 120mm vifter.. billigere, bråker like mye, og blåser ner...

temp går ikke opp forde du har flere vifter ;), men den vil trolig holde seg på rom-temp.. men uansett så trenger du faktisk ikke så mye kjøling.. bare harddiskene som trenger litt utenomkjøling... bare du følger en riktig plassering så vil det gå greit med et mindre antall vifter ;)

vifte styring: kjøper du en viftekontroll vil det være "plugger" du plugger viftene inn i, eller 3pins som stikker ut av kontrollen i bakkant. kontroller med molex som henger ut bak kan du bare plugge vanlige 4pins inn i, mens vis det er en 3pin kontroll og du bare har molex vifter, så må du enten mode eller så må du kjøpe overgang mm. det er 3pin på den også ;).

du kan også gå inn på microplex som selger viftestyringer. søk litt rundt på forumet, det finnes sikkert mye stoff her.

*edit "litt endring"

Endret av AnVli..p4
Lenke til kommentar
Hva mener du med "virkelig merker det" ? Du kan vel i prinsippet lage et kabinett av vifter, det er vel bare strømforsyningen det kommer an på.

2 psuer ;)

vifter blir rimelig iriterende vis man ikke hører noe annet, eller vis du sover med den på...? personlig har jeg 4vifter jeg hører godt..

2tt vifter, en sunbeam og en spark 7+...

disse iriterer meg så mye når jeg prøver å sove at jeg drar ut sunbeam vifta, og Tt viftene (rundt 5k rpm? avhengig av temp, de selger dem hvertfall på microplex).

skal snart kjøpe meg nytt kabbis.. da skal jeg bare ha 2 120mm vifter i kabinettet (utenom vannavkjøling vis jeg kjøper deg også.)

Lenke til kommentar

Du må ikke glemme STØV filter.

Pleier å stjele en slik tynn strømpebukse fra min søster. De er perfekt.

Hindrer luftstrømen Minimalt. Bare husk å støvsuge de av og til.

Av og til spør jeg min søster også. Jeg stjeler ikke hver gang.

(PS Tar helt nye strømpebukser!!!!) :thumbup:

Lenke til kommentar

(PS Tar helt nye strømpebukser!!!!) :thumbup:

sikker på at du ikke bruker dem selv også? :thumbup:

av og til? jeg har ikke støvsugd mine på ?? ja.. aldri ;) men hva skjer vis det kommer for mye støv på HK?` lukter det svidd hår i rommet, eller er det direkte branfarlig?

Lenke til kommentar
Er det begrenset hvor mange vifter man kan ha i ett kabinett ??? Skal nemlig bygge ett møbel-kabinett på 80x60x55cm og da trenger jeg god kjøling..

Raskt regnet :

80x60 = 4.800cm³

4.800x55 = 264.000cm³

264.000cm³ = 264dm³ = 0.264m³

Ikke spør om jeg har regnet riktig fordi at det har jeg!! :thumbup:

Hvor mye går temperaturen opp på f.eks 12 80x80mm vifter som tar 45m³/time ?? (19dB) Hvor høyt kan desibel gå før man virkelig legger merke til maskinen ??

temperaturen er det vansklig å bestemme uten mer opplysninger med den bør ikke bli så høy med et slikt kabinett.

Men det jeg tenkte jeg skulle opplyse om er at 2 vifter på 19dB bråker mer en 19dB. En tommelfinger regel to like vifter+ 3dB, 4 like vifter +6dB ~ca.

Og personlig synes jeg 19dB er alt for mye hvis pcn står på hele tiden. Liker meg under 13dB selv. :dribble:

Lenke til kommentar

Dette er kjøleløsninga mi med og uten filter.

Filterert er tynt gardinstoff kjøpt på Ikea for 19.- pr. meter.

legger ved bildene for å vise at det går an.

Dette oppsettet lager 32db lyd.

Den er definnitivt ikke lydløs men det er rent som, en barnerumpe inni.

Viftene trekker 15W til sammen og går på 1000rpm så effektforbruket er ikke noe fare heller.

Du trenger ikke å ha så mange, noe som vil gjøre det mer stille.

DSC00263.JPG

DSC00008.JPG

DSC00009.JPG

Lenke til kommentar

(PS Tar helt nye strømpebukser!!!!)  :thumbup:

sikker på at du ikke bruker dem selv også? :thumbup:

av og til? jeg har ikke støvsugd mine på ?? ja.. aldri ;) men hva skjer vis det kommer for mye støv på HK?` lukter det svidd hår i rommet, eller er det direkte branfarlig?

Greit nok det skal mye støv før det brenner. Men det er ikke det jeg tenker på.

Støv isolerer. = Mer varme. Ikke bra for skjermkort og CPU!!!

Støv kan lede om det bli fuktig!!! = Kortslutning = BYE BYE PC

Støv legger seg på vifter. = Viften blir til slutt slitt og kan lage støy. Eks at det legger seg mer støv på ene siden av viften, som igjen gjør viften ustabil. Viften vil vibrere og til slutt støye. Slik som min har begynnt å gjøre. Glemte å sette på filter på en av pc'ene her. :thumbup:

Lenke til kommentar
hvordan i h£$€´´ skal han greie å få det fuktig inni pc`en da? tror nok ikke at det er det mest bekymringsverdige du.

Tro meg. Det har skjedd.

Er det muligheter for at det kan bli fuktig så trekker støvet fuktigheten til seg.

Eks en varm og fuktig dag. (Varmt ute + regn)

Eller Du sitter nær et bad ol.

Eller slik det skjedde med meg for noen år siden. Skulle på LAN party. Det var minus grader ute og jeg skulle kjøre minst 50 min.

Bilen var fuktig som f... etter noen uker med regn og snø. Dermed mye fuktighet i bilen. Når jeg var endelig fremme var bilen god og varm og fuktig. Mens jeg hjalp en venn med å bære opp mat og stoler ol. Stod pc'en min i bilen og ble frosset ned igjen.

Alt vannet hadde trukket inn i støvet. (særlig visse steder det hadde samlet seg mye støv) Så frøs det ned. Jeg tuller ikke. Det var iskrystaler i pc'en min.

Tok pc'en inn sist. Koblet den opp for å få litt varme i rommet. (Satt i på et loft i en garasje) Hørte bare et paff og masse ulyder fra pc'en.

Sikringen i PSU'en røk på stedet. Fikk den til å virke igjen etter jeg fant en gammel PSU. Men pc'en var aldri seg selv igjen.

Det var gøyt det. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...