Gå til innhold

Problem: lyd/bilde-sync, framerate, hopping

Onkel

Anbefalte innlegg

Jeg driver og tar opp TV-programmer gjennom TV-kortet mitt. Kortet gjør helt fine opptak i DVD-kvalitet, problemet oppstår når det er programmer jeg har lyst å ta vare på: jeg koder dem da om til .AVI-filer (DivX) for at de skal ta mindre plass.

Når jeg spiller av de ferdige AVI-filene virker det som om lyden og bildet går i ulik hastighet: noen steder er de i sync, men så "glir" bildet gradvis etter lyden. Etter noen sekunder (ca 8) gjør bildet et "hopp", rykker fram og blir korrekt i forhold til lyden igjen. Så gjentar det seg. Det virker som om bildet spilles av ved for lav framrate, og så korrigeres timingen ved hvert av disse utgangspunktbildene som dukker opp i MPEG-strømmen ca hvert 8-10 sekund.

Først, hva jeg IKKE tror det er. Prosessorkraft, feks: jeg spiller gjennom skjermkortets overlay-driver, og DVD-filene som er større og mer krevende går helt fint. Dette skjer dessuten både ved avspilling i WinXP og i Win2000 (altså to ulike skjermkortdrivere, kortet er forresten et GeForce2 MX-400), det skjer i alle avspillere, og det skjer BARE med filene jeg koder selv. Så jeg mistenker det har noe med codec'ene å gjøre.

Codecs: for bildet bruker jeg en av to ulike: Microsoft MPEG-4 V2 (som er kjapp og gir bra bilde) eller DivX pro 5.1 (som er utrolig treig, men gir enda bedre bilde). Problemet oppstår ved begge to. For lyden bruker jeg Frauhofer (?) MPEG-3 på 24 khz/56kbps.

Men noe som kanskje er interessant: hakkingen skjer ikke i filer som er kodet til 320 x 288 og 1400kbps, bare ved 720 x 576 på 2400kbps eller der omkring.

Noen som har noen anelse om hva dette er eller hva jeg kan gjøre?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...