Gå til innhold

Kritikk på diverse bilder ønskes

GeCcO

Anbefalte innlegg

Er helt fersk innen fotografering, og tar mer enn gjerne mot tips på hvordan eventuelt noen av bildene jeg legger inn kunne vært bedre, eller bare generelle tips.

Her er noen bilder jeg har tatt. Bildene er tatt med Nikon D70 m/AF Nikkor 18-70mm objektiv.

Bro.jpg

Cola.jpg

Patroner_small.jpg

Solglimt.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk på hva du ønsker å formidle igjennom bildene dine.

En ting er at du har tatt bildene og sitter gjerne igjen med følelser og minner du hadde i øyeblikket når du ser dette bildet igjen. Det blir jo omtrent som bilder i et familie album. Disse følelsene og minnene har ikke vi uteforstående. Derfor er det viktig at du har et budskap i bildene dine som når igjennom til oss.

F.eks bilde nr 1 du har lagt ut ser bare ut som ble tatt tilfeldig mens du gikk forbi en bro og gir meg ingen inntrykk eller budskap.

Solnedganger er vel et av de mest fotograferte motivene og blir fort kjedelig om du har sett nok av dem. De trenger noe ekstra om de skal bli bra og stå fram.

Det er også viktig og eksponere riktig, deler av solnedagng bildet og patronhylse bildet ditt er utbrent.

Å ta bilder av ting med relekterende overflater som f.eks patronene er ingen lett oppgave, spesiellt ikke med blitz. Du trenger isåfall et mye mykere lys.

Mitt tips er at du studerer og analyserer andres bilder som du synes er bra og ikke minst leser masse :) Husk også å være kritisk til dine egne bilder!

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Hei Gecco.

Det er et flott kamera du har kjøpt. Uante muligheter... :thumbup:

bilde 1: Som proloxin sier, er det ikke noe budskap her. Men - du tenker på mønster og det er viktig. Dette fanger oppmerksomhet, og seeren blir nysgjerrig. Du har ikke lyktes på dette bildet, fordi komposisjonen er dårlig. Gittergjerdet nederst ødelegger mye.

bilde 2: du tar nok en gang tak i en spennende ting - og en veldig viktig faktor når det kommer til fotografering. Dybde og perspektiv. Men motivet her er kjedelig, bildet er undereksponert og har et lite kledelig blåstikk.

bilde 3: dette bildet var det som fanget oppmerksomheten min mest, (kanskje fordi det var patroner? :ermm: ) men det er dessverre ikke et godt bilde. Utbrent (felter som fremstår som helt hvitt pga overeksponering).

bilde 4: et ganske kjedelig solnedgangsbilde. Du vil, som proloxin sier, ha noe som gjør at det skiller seg ut fra alle de andre. Du kan også tenke på å ta med mer himmel hvis den er den som gjør at solnedgangen er ekstra fin. Er det sjøen og fargespillet i vannet du vil formidle, flytter du horisonten høyere.

Tenk på at bildet er delt i 9 felt (3 x 3). Unngå å legge motivet i midten.

Råder deg til å sette deg på biblioteket en dag - og les fotobøker. Noter gjerne.

Hvis du vil kjøpe èn bok - kjøp National Geographics Fotoguide. :w00t:

Ta mange bilder - det lærer du på. Plasser deg i forhold til motivet, hvis motivet ikke kan flyttes.

Og husk - fotografering er dritens vanskelig av og til... men øvelse gjør mester.

Lykke til! :yes:

pip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...