Gå til innhold

Nå kan vi få ting til å fly i løse luften!

Jørnan

Anbefalte innlegg

Så på TV at ved å legge en superleder (som er -100 grader celsius kald eller lavere, som du får ved å legge den i en beholder og helle flytende nitrogen oppi) på bakken, kan du ta en magnet over den, og den vil fly over.

Har noen spørsmål jeg lurer på, og litt forskjellig om den.

1. Hva er en superleder, og hvorfor må den være -100 grader eller kaldere for å virke som en svevende dings over magneten?

2. Jorda er jo en stor magnet, så om du da tar et fly, setter en stor kald superleder under den (og den må være veldig stor. Si f.eks. en superleder på ca 50x20x1000 m) Vil den da sveve rundt jorda?

3. Vil det være mulig å utvinde energi av den på en måte?

Håper på svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan jeg ikke mye om, så med forbehold:

1. En superleder er en leder uten elektrisk motstand, altså er det ikke noe energitap. De superledere som er konstruert så langt er bare superledere ved veldig lave temperaturer. -100 er antagelig en gitt superledes temperaturbehov for å fungere.

2. Lite trolig. Jordens magnetfelt er svakt. Kanskje rent teoretisk.

3. Nope. Et magnetfelt som holder en magnet oppe bruker ikke energi fordi magneten ligger i ro. Når magneten ikke heves eller senkes så er det ingen endring i magnetens potensielle energi. Men dersom en magnet beveger seg gjennom feltet til superlederen så kan man overføre energi (som en vanlig elektrisk generator) med minimalt energitap.

Lenke til kommentar

1) En superleder er en type ofte IKKEledende materiale som blir 100% ledende i kalde omgivelser. Da har man 0 motstand og strømmen som er satt i gang kan gå i en evighet (men den stråler ut magnetisk felt)

2) Virkemåten er slik:

Du har noe som heter Meissner effekt. Hvis du bruker 3Fy: Når det skjer en forandring i magnetisk fluks i en leder vil det induseres en strøm i lederen. Når denne strømmen går rundt inni lederen vil lederen sette opp et magnetisk felt rundt seg. Dette erfares ved forstyrrelse av lyden i nærheten av strømledninger. Hvis det er endelig motstand vil strømmen dø ut og magnetfeltet dør ut. Dette skjer ganske fort og man vil ikke obsevere denne kule effekten.

Når man har en superleder og legger en magnet oppå superlederen vil man få indusert en spenning i superlederen. Den liker ikke forandring i magnetisk fluks og setter derfor opp en strøm for å motsette magnetfeltet (et prinsipp som er viktig i generatorer). Når denne strømmen sette i gang i superlederen vil et magnetfelt med motsatt retning bli satt opp. Dette magnetfeltet er like kraftig som magnetens eget felt. Man har nå en kraft som virker oppover på magneten. Og jo nærmere magneten kommer superlederen jo sterkere blir magnetfeltet. I en riktig avstand balanserer denne kraften med gravitasjonskraften og magneten svever over superlederen.

Varmer du superlederen forsiktig opp (ved å ta den opp av N2-badet) vil den bli mindre og mindre ledende og magnetfeltet vil bli svakere og svakere. Du vil å se at magneten detter forsiktig ned på superlederen.

Hvis du legger magneten på superlederen før den kjøles ned og putter begge i N2-badet vil du ikke se noen effekt. Dette er fordi det ikke skjer noen forandring i magnetfeltet i superlederen. Men hvis du prøver nå å løfte opp magneten vil et magnetfelt settes opp av superlederen som har samme retning som magneten. Superlederen vil da hektes til magneten og vil også bli løftet opp i samme slengen. Men når den løftes opp av N2-badet vil temperaturen øke og magnetfeltet vil dø ut. Og da blir hektekraften for liten og den detter ned på bakken.

3) Det er ikke mulig å utvinne energi av dette

Lenke til kommentar
Så på TV at ved å legge en superleder (som er -100 grader celsius kald eller lavere, som du får ved å legge den i en beholder og helle flytende nitrogen oppi) på bakken, kan du ta en magnet over den, og den vil fly over.

Har noen spørsmål jeg lurer på, og litt forskjellig om den.

1. Hva er en superleder, og hvorfor må den være -100 grader eller kaldere for å virke som en svevende dings over magneten?

2. Jorda er jo en stor magnet, så om du da tar et fly, setter en stor kald superleder under den (og den må være veldig stor. Si f.eks. en superleder på ca 50x20x1000 m) Vil den da sveve rundt jorda?

3. Vil det være mulig å utvinde energi av den på en måte?

Håper på svar ;)

Newton??

Lenke til kommentar

1. En superleder er en leder uten elektrisk motstand, altså er det ikke noe energitap. De superledere som er konstruert så langt er bare superledere ved veldig lave temperaturer. -100 er antagelig en gitt superledes temperaturbehov for å fungere.

Grensen for superledere er et av de områdene hvor det er mest forskning, en superledende matriale som fungerer i romtempratur vil revulusjonere nesten alt som krever/overfører energi (pc uten varmetap eks.)

Opprinnelig var dette kun noe teoretisk de viste sjedde ved o grader Kelvin (-273,15C), men ved hjelp av forskning har denne grensen stadig blitt økt.

Lenke til kommentar

Grensen for superledere er et av de områdene hvor det er mest forskning, en superledende matriale som fungerer i romtempratur vil revulusjonere nesten alt som krever/overfører energi (pc uten varmetap eks.)

Opprinnelig var dette kun noe teoretisk de viste sjedde ved o grader Kelvin (-273,15C), men ved hjelp av forskning har denne grensen stadig blitt økt.

Men om jeg kan kjøle ned en superleder innenfra, med f.eks. flytende nitrogen, da kan den vel virke i romtemperatur? ;)

En annen ting. Mange mener at 0 kelvin er -273,15 som du skriver, men mange mener også at det er -173,16. Hva er riktig? er det riktige -273,155? ;)

Lenke til kommentar

Det var enormt mye forskning på dette da høytemperatursuperlederne først ble oppdagte for ca. 20 år siden. For øyeblikket virker det som om noe av luften er gått ut av ballongen.

Interessant. Dette er helt motsatt av hva jeg hørte, har du en kilde?

Historien, slik jeg kjenner den, er at da flytende helium ble tilgjengelig på laboratorier og en oppdaget at kvikksølv brått mistet resistiviteten ved nedkjøling i flytende helium.

Lenke til kommentar

Ja, nå er ikke planen å åpne en ny kontrovers her, ser bare ikke helt at alt under stemmer.

1) En superleder er en type ofte IKKEledende materiale som blir 100% ledende i kalde omgivelser. Da har man 0 motstand og strømmen som er satt i gang kan gå i en evighet (men den stråler ut magnetisk felt)

Ofte? Lavtemperaturesuperledere er vanligvis metaller som bly, niob og kvikksølv. Endel legeringer finnes også, trodde disse også var ledere. Høytemperatursuperledere er etter det jeg kjenner keramer som leder strøm også ved romtemperatur, omenn ikke like godt som et metall. Hvilke ikkeledende materialer er det du har i tankene?

2) Virkemåten er slik:

Du har noe som heter Meissner effekt. Hvis du bruker 3Fy: Når det skjer en forandring i magnetisk fluks i en leder vil det induseres en strøm i lederen. Når denne strømmen går rundt inni lederen vil lederen sette opp et magnetisk felt rundt seg. Dette erfares ved forstyrrelse av lyden i nærheten av strømledninger. Hvis det er endelig motstand vil strømmen dø ut og magnetfeltet dør ut. Dette skjer ganske fort og man vil ikke obsevere denne kule effekten.

Når man har en superleder og legger en magnet oppå superlederen vil man få indusert en spenning i superlederen. Den liker ikke forandring i magnetisk fluks og setter derfor opp en strøm for å motsette magnetfeltet (et prinsipp som er viktig i generatorer). Når denne strømmen sette i gang i superlederen vil et magnetfelt med motsatt retning bli satt opp. Dette magnetfeltet er like kraftig som magnetens eget felt. Man har nå en kraft som virker oppover på magneten. Og jo nærmere magneten kommer superlederen jo sterkere blir magnetfeltet. I en riktig avstand balanserer denne kraften med gravitasjonskraften og magneten svever over superlederen.

Varmer du superlederen forsiktig opp (ved å ta den opp av N2-badet) vil den bli mindre og mindre ledende og magnetfeltet vil bli svakere og svakere. Du vil å se at magneten detter forsiktig ned på superlederen.

Hvis du legger magneten på superlederen før den kjøles ned og putter begge i N2-badet vil du ikke se noen effekt. Dette er fordi det ikke skjer noen forandring i magnetfeltet i superlederen. Men hvis du prøver nå å løfte opp magneten vil et magnetfelt settes opp av superlederen som har samme retning som magneten. Superlederen vil da hektes til magneten og vil også bli løftet opp i samme slengen. Men når den løftes opp av N2-badet vil temperaturen øke og magnetfeltet vil dø ut. Og da blir hektekraften for liten og den detter ned på bakken.

Dette får jeg ikke til å stemme. Meissnereffekten dreier seg om diamagnetisme, og er uavhengig om det var et magnetfelt gjennom superlederen mens den var varm (før fasetransisjon til superleder). Ved fasetransisjon vil magnetfeltet ekskluderes, med unntak for felt over kritisk styrke, og type II superledere hvor feltet er sterkt nok til at hvirvler dannes.

Dersom vi hadde snakket om en perfekt leder så kunne en fryse inn feltet. Meissnereffekten viser at en superleder er langt mer enn en god leder.

Når du snakker om hekting, mener du da pinning?

Lenke til kommentar
Men jeg tenkte på en ting;

Når en gjenstand holder en temperatur på 0 grader Kelvin,

vil jo atomstrukturen falle sammen.

Hvordan kan den da lede strøm?

Sikter til hageby1 sitt innlegg

Ved 0 grader Kelvin er alle atome ABSOLUTT i ro. Da virker det kun to krefter på dem. En tiltrekkende kraft og en frastøtende kraft som akkurat balanserer hverandre. Avstanden mellom dem er dermed bestemt.

Elektroner "parrer" seg sammen og går i par, en med spinn opp og en med spinn ned. Ingen kranling om plass og de koliderer ikke med hverandre og taper energi.

Dermed har vi null resistans.

Lenke til kommentar
Nok et eksempel på at Wikipedia kan gjøre skade på et individ...

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/solids/meis.html

Dette er uten sidestykke det mest arrogante jeg har sett på dette forumet.

I tillegg er du heller ikke istand til å forklare hvordan magneten ikke løfter seg når en kjøler ned superlederen, det å bare henvise til Meissner-effekten er ganske enkelt misvisende. I tillegg er det naturligvis helt feil at det ikke skjer noen forandring i magnetfeltet i superlederen under oppvarming sammen med magneten.

Har du i det hele tatt forstått artiklene linket til i denne tråden?

Lenke til kommentar
Nok et eksempel på at Wikipedia kan gjøre skade på et individ...

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/solids/meis.html

Dette er uten sidestykke det mest arrogante jeg har sett på dette forumet.

I tillegg er du heller ikke istand til å forklare hvordan magneten ikke løfter seg når en kjøler ned superlederen, det å bare henvise til Meissner-effekten er ganske enkelt misvisende. I tillegg er det naturligvis helt feil at det ikke skjer noen forandring i magnetfeltet i superlederen under oppvarming sammen med magneten.

Har du i det hele tatt forstått artiklene linket til i denne tråden?

Beklager, ser at det jeg skrev var på kanten...

Men tilbake til saken. Jeg ville ikke gå dypt inn i detaljer rundt dette. Men det er mulig å regne ut høyden magneten svever over superlederen. Men da må man vite hvor sterk magneten er, for man vet at superlederen setter opp et magnetfelt, men motsatt rettet, som akkrurat er sterk nok til å kansellere magnetetfeltet inni superlederen.

"Superlederen tvinger magnetfeltet til å gå utenfor superlederen." Matematisk så er summen av de to magnetfeltene, superlederens motfelt og magneten , lik null inni superlederen og ulik null utenfor.

Det er dette som er meissner effekt.

Når en magneten står på superlederen før den er superledende vil den ikke klare å motvirke magnetfeltet. Altså er magnetfeltet gjennom den lik og bare lik magneten eget felt. Når du kjøler den ned så blir den superledende. Og når du tar den opp så prøver du å fjerne magnetfeltet inni den, altså en forandring i magnetisk fluks. Og det er nå den setter opp et felt i samme retning for å motvirke dette. Det er nå vi har en motsatt kraft. Den hekter på magneten når du løfter magneten opp.

Jeg er ikke ute etter å starte en krangel, men når upresis informasjon blir gitt så reagerer jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...