Gå til innhold

Detaljert info under Windows oppstart?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde visst oversett denne. Den viser drivere som lastes under "tekst-modus-progress-baren", og at diskene sjekkes.

Fra MS support:

/SOS

The /sos switch causes the loader to print the name of loaded modules. When Windows NT comes up instead of displaying dots while the devices load, Windows NT will show the actual names of the drivers as they load.

Men det jeg gjerne ville var å få vite hva som skjer under "grafisk-modus-progress-baren" også...

Mvh.

Knut Arne Vedaa

Lenke til kommentar

Hva med noen av disse?

/NOGUIBOOT

Instructs Windows not to initialize the VGA video driver responsible for presenting bitmapped graphics during the boot process. The driver is used to display boot progress information, so disabling it will disable the ability of Windows to show this information.

/BOOTLOG

Causes Windows to write a log of the boot to the file %SystemRoot%\Ntbtlog.txt.

Lenke til kommentar

Hva med noen av disse?

/NOGUIBOOT

Denne dropper "grafisk-modus-progress-baren" og forblir i tekstmodus til logon-dialogen kommer opp. Gir ingen ekstra informasjon. (Men sparer kanskje noen millisekunder?)

/BOOTLOG

Her får man all informasjon om lasting av drivere, skrevet til en fil. Dette er den informasjonen jeg er ute etter, men jeg vil ha den i real-time! :hmm:

Forøvrig ser det altså ut til at ingen av de dokumenterte boot-optionsnene gir en "Linux-lignende" oppstart. Men disse er forsåvidt også noe uryddig dokumentert hos Microsoft, for eksempel /TIMERES som Sysinternals skriver om finner jeg ikke noe sted hos MS, så kanskje der er en eller annen svitch, ment til internt bruk hos MS, som kunne gi det ønskede resultat.

Men jeg tror ikke jeg gidder å sitte oppe en hel natt for å gjette meg frem til den. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...