Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor temp. vann. Varierer


Anbefalte innlegg

Kjøleveske vannet på Passaten min varierer "voldsomt" mye

når jeg kjører,men holder seg inn-om område 80`c og 90`c.

Når den står stille (på tomgang) holder den jamt 90`c.

Merker dette spes. ved økning/senkning av fart,

ved forskjellig gass-på-trykk og

ved klima (temp ute).

 

 

 

Bilen er av type:

 

VW Passat 2.0i Court st.v

96 mod.

170k km

 

 

Synes ikke det er aktuelt at en så "ny" bil skal ha så ugjevn temp.

 

 

 

Noen som vet om en mulig årsak???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke variasjoner mellom 80 og 90 grader kan kalles unormalt. 80-90 grader er jo normal driftstemperatur, og det er naturlig at driftstemperaturen varierer etter hvilke belastninger motoren utsettes for. Så lenge motoren ikke går for kald i det ene øyeblikket, og nesten koker i det neste, ville jeg ikke bekymre meg.

Lenke til kommentar

Vet bare at den gammle Mazdaen min ifra 85

holdt nøyaktig den samme temperaturen,

unntatt når jeg dro en campingvogn til Sverige (1 tonn tung).

Måtte bruke 2 og 3 giret hele tiden.

Da steg tempen med ca 10`c (i forhold til det normale) og holdt seg stabilt.

 

Derfor er jeg litt skuffet med den nye bilen...

Lenke til kommentar

Termostater i biler er regulerbare. Ikke fysisk, men ved kjøp. Du har mest sannsynlig en termostat som åpner seg ved 90 grader. dette er helt normalt.

Vet at Peugeot 605 feks. har driftstemperatur på rundt 110 grader som normal. Høres mye ut men dette er fordi at trykket fungerer som "vannpumpe" og sender kjølevæska rundt i systemet.

 

Du kan bytte termostaten på bilen din selv eller på verksted hvis du vil til en som åpner seg på lavere temperatur, men dette anbefaler jeg ikke. Grunnen til det er at en varm motor jobber lettere enn en kjøligere motor.

Lenke til kommentar

Virker ikke som om det er problemet.

Føleren åpner ugjevnt for å si det slik...

 

Noen ganger ved 90, andre ved ca 88.

 

Dette gjør ikke så my for min del,

problemet er det at den enkelte ganger er åpen helt ned i 80 grader.

Det er så pass mye at det merkes litt på temperaturen inne i bilen.

 

 

Det som er ekstra rart er at den holder seg nøyaktig

på 90 grader når bilen står å går på tomgang.

 

Kan legge en papp skive på innsiden av grillen,og løse prob.

på den måten.

Men det ødelegger den fine sportsgrillen min :no:

Lenke til kommentar
Tja, hvis det merkes på temperaturen inne i bilen kan det jo hende at det er litt lite kjølevæske på bilen. Du kan jo sjekke det, hvis ikkedet er tilfelle har nok de andre her rett :)

Det var faktisk litt lite vann,men ikke kritisk.

Får vel bare leve med "den lille feilen".

 

Men jeg skal prøve å fylle etter litt vann.

Lenke til kommentar
Med minusgrader så kan tempen på motoren min falle ifra 90 grader til 60 på under ti minutter på tomgang!

Du har diesel du da??

Bilen på jobben faller helt ned til 50. (det er også en Diesel. MB Sprinter 313)

(gjelder kunn når den står stille)

Dette er vel normalt med diesel biler,så vidt jeg er bekjent med i allefall.

Lenke til kommentar

siden diesler har så stor unyttelse av pr dråpe diesel, så kan man oppleve at motor temperaturen detter når du står i still og motoren er på tomgang.

 

Er en grunn til at noen biler, f.eks volvo med sin D5 bruker en ekstravarmer for å få opp temperaturen på motoren, noen biler bruker ett varmeelement i luftinntaket for å varme opp luften. og noen bruker varmeelement for å varme opp selve kjølevannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...