Tor Haakon Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Kjøleveske vannet på Passaten min varierer "voldsomt" mye når jeg kjører,men holder seg inn-om område 80`c og 90`c. Når den står stille (på tomgang) holder den jamt 90`c. Merker dette spes. ved økning/senkning av fart, ved forskjellig gass-på-trykk og ved klima (temp ute). Bilen er av type: VW Passat 2.0i Court st.v 96 mod. 170k km Synes ikke det er aktuelt at en så "ny" bil skal ha så ugjevn temp. Noen som vet om en mulig årsak??? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg tror ikke variasjoner mellom 80 og 90 grader kan kalles unormalt. 80-90 grader er jo normal driftstemperatur, og det er naturlig at driftstemperaturen varierer etter hvilke belastninger motoren utsettes for. Så lenge motoren ikke går for kald i det ene øyeblikket, og nesten koker i det neste, ville jeg ikke bekymre meg. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Vet bare at den gammle Mazdaen min ifra 85 holdt nøyaktig den samme temperaturen, unntatt når jeg dro en campingvogn til Sverige (1 tonn tung). Måtte bruke 2 og 3 giret hele tiden. Da steg tempen med ca 10`c (i forhold til det normale) og holdt seg stabilt. Derfor er jeg litt skuffet med den nye bilen... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Det er ikke unormalt at den svaier opp å ned litt... På tomgang vil den gjøre det da vifta ikke går på fult turtall hele tia... Vifta byner som regel å starte på 92-93 grader, for så å stoppe ve 80-85 grader... Alt avhenger av type bil... Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hvis du mistenker at noe er galt, kan du sikkert spørre på ditt lokale VW-verksted. De vet nok hva som er normalt for bilen din, og hvis temperatursvingningene ikke er normale, vet de erfaringsmessig hva som er galt Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Termostater i biler er regulerbare. Ikke fysisk, men ved kjøp. Du har mest sannsynlig en termostat som åpner seg ved 90 grader. dette er helt normalt. Vet at Peugeot 605 feks. har driftstemperatur på rundt 110 grader som normal. Høres mye ut men dette er fordi at trykket fungerer som "vannpumpe" og sender kjølevæska rundt i systemet. Du kan bytte termostaten på bilen din selv eller på verksted hvis du vil til en som åpner seg på lavere temperatur, men dette anbefaler jeg ikke. Grunnen til det er at en varm motor jobber lettere enn en kjøligere motor. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Virker ikke som om det er problemet. Føleren åpner ugjevnt for å si det slik... Noen ganger ved 90, andre ved ca 88. Dette gjør ikke så my for min del, problemet er det at den enkelte ganger er åpen helt ned i 80 grader. Det er så pass mye at det merkes litt på temperaturen inne i bilen. Det som er ekstra rart er at den holder seg nøyaktig på 90 grader når bilen står å går på tomgang. Kan legge en papp skive på innsiden av grillen,og løse prob. på den måten. Men det ødelegger den fine sportsgrillen min Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Temperaturvariasjonen som du har er normalt, så dette er i grunn ikke et problem. ...ikke for bil og motor i allefall. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Men det ødelegger den fine sportsgrillen min Lakker pappen svart! Men som flere andre sier dette er ikke unormalt, du har egentlig ikke noe problem Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Tja, hvis det merkes på temperaturen inne i bilen kan det jo hende at det er litt lite kjølevæske på bilen. Du kan jo sjekke det, hvis ikkedet er tilfelle har nok de andre her rett Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Tja, hvis det merkes på temperaturen inne i bilen kan det jo hende at det er litt lite kjølevæske på bilen. Du kan jo sjekke det, hvis ikkedet er tilfelle har nok de andre her rett Det var faktisk litt lite vann,men ikke kritisk. Får vel bare leve med "den lille feilen". Men jeg skal prøve å fylle etter litt vann. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Med minusgrader så kan tempen på motoren min falle ifra 90 grader til 60 på under ti minutter på tomgang! Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Med minusgrader så kan tempen på motoren min falle ifra 90 grader til 60 på under ti minutter på tomgang! Du har diesel du da?? Bilen på jobben faller helt ned til 50. (det er også en Diesel. MB Sprinter 313) (gjelder kunn når den står stille) Dette er vel normalt med diesel biler,så vidt jeg er bekjent med i allefall. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 siden diesler har så stor unyttelse av pr dråpe diesel, så kan man oppleve at motor temperaturen detter når du står i still og motoren er på tomgang. Er en grunn til at noen biler, f.eks volvo med sin D5 bruker en ekstravarmer for å få opp temperaturen på motoren, noen biler bruker ett varmeelement i luftinntaket for å varme opp luften. og noen bruker varmeelement for å varme opp selve kjølevannet. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Det er riktig. På arbeidsbilen vår har vi Webasto montert, i bilen er det en knapp (som hurtig aktiverer denne). Motoren bli også fortere varm når vi starter opp med Webastoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå