oyztain Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 vil forst si: skriv med ENGELSK tastatur mangler de siste bokstavene i det norske alfabet :wink: ok.. over til saken.. I gaar var det lyn-nedslag i eit hus, 100 meter fra huset mitt, og Pcen min. Pcen va paa, men kontakten vart trekkt ut straks etter nedslaget. Daa eg fekk straumen tilbake, starta eg Pcen. Maskinen boota seg inn i win2000, og allt virka normalt. Men, etter eg hadde logga meg paa win2000, stoppa pcen opp. Daa maatte eg restarte Pcen, og igjen boota den normalt, og denne gangen heilt inn i windows. Men, etter ca 1 minutt fekk eg ein blaa skjerm. Husker ikkje denne feilmeldinga, men det var ett eller anna av memory dump.. trur eg... Saa begynte det a lukte litt svidd av Pcen. Eg drog ut kontakten til Pcen, og opna kabinettet. Her var det ingen svi merker paa hovedkortet(slik det var sist gang eg oydela hovedkortet og prossessor...), men det lukta svidd attmed prossessoren og stromforsyningen. Saa det eg lurer paa, er kva som kan ha svidd seg, om det er prosessoren... Nokon som har gode raad til ein FORTVILA pcbruker?.. maskinen er ein Dell dimension 4100 intel i815 chipset 733 mhz p3 384 mb Sdram 133mhz Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Det tyder på at strømforsyingen er blitt ødelagt. Det stemmer med symptomene du skriver. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Hvilke komponenter er det som ryker først mht lynnedslag da? Dette må jeg vite, da jeg er på vei til en kjenning for å se på maskinen hans som tok kvelden etter lynnedslag i natt. Trodde isdn kortene var de som røk først? Men psu`et er altså også utsatt? DrErling Lenke til kommentar
oyztain Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 ja, det lukta litt rart av stromforsyningen.. men ville da maskinene ha starta opp visst det var stromforsyninga so var oydelagd? haper det er det, for den er vel ikkje saa dyr aa faa ny.. eller? nokon som veit kvar eg kan faa ny stromforsyning til dell maskiner uatn at det koster flesk? Lenke til kommentar
sness Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Quote: Den 2002-06-23 16:06, DrErling skrev:Hvilke komponenter er det som ryker først mht lynnedslag da? Dette må jeg vite, da jeg er på vei til en kjenning for å se på maskinen hans som tok kvelden etter lynnedslag i natt.Trodde isdn kortene var de som røk først? Men psu`et er altså også utsatt?DrErling Det spørs jo litt da. Hvis lynnedslaget går gjennom strømmen så går det jo først ut over psu'n men går det i telefonlinja så er det jo nettverks- eller isdnkortet som går. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Akkurat samma dell maskina gikk hos pappa her om dagen under lyn. Det gikk på garantien tror jeg =) evt forsikring/jobben betalte, men tror det var garanti. Anyways, det som ryker først er PSU (power supply unit) og deretter hk'et. ISDN kortet ryker nok det oxo, men siden jeg har ADSL har jeg ikke undersøkt. Man må ihvertfall dra ut pluggen til routeren... Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Det har nok skjedd noe inni strømforsyningen som følge av lynet. Det er mulig å starte opp, men den er ikke stabil. Når det i tillegg lukter rart av den, ville jeg ha tatt den ut av PC'n og bestilt ny strømforsyning Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Du bør ikke bruke den mer før du har byttet strømforsyningen. Strømforsyningen er nok ødelagt. Dette er helt normalt hvis lynnedslaget har forårsaket overspenning på strømnettet. Strømforsyningen må byttes, men forhåpentligvis har sikringsnettverket i strømforsyningen forhindret at andre komponenter er blitt ødelagt. [ Denne Melding var redigert av: simfan på 2002-06-23 18:19 ] Lenke til kommentar
oyztain Skrevet 23. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2002 takker for gode og hjelpsame svar! Det virker som dere er einige om av det er straumforsyninga i PCen som er gått. Eg har dårleg erfaring med dell sine reperatører, då eg sist gang fekk problem med PCen måtte vente nesten eit halvt år før eg fekk han att. Men, ei straumforsyning skal vel ikkje vere så vanskeleg å montere, men kor kan eg få tak i strømforsyninger som passer? (har ei .jpg fil som av etiketten som beskriv straumforsynga, men får ikkje posta det...Kan sende via mail til de som er så snille og vil hjelpe meg:) Lenke til kommentar
TVPR Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Om du må bytte PSU'en har det lite hensikt å gi infoen som står på etiketten, da det som i første omgang teller er om det er en med helt standard form, eller om Dell har (som IBM elsker å gjøre) satt i en helt snål spesial-PSU til flere tusen kroner, som bare kan bestilles via dem. Men uansett, jeg tviler på at det bare er PSU'en. Når et lyn slår ned i en PC, forplanter gjerne skaden seg til alt av komponenter. Helt umiddelbart vil du nok bare merke små problemer, men etter hvert kommer resten av komponenetene til å ryke på løpende bånd. Det er ihvertfall det som vanligvis skjer. Det jeg ville gjøre, i ditt tilfelle, er å finne ut om _forsikringen_ dekker dette. Har du forsikring er du reddet uansett, da leverer du maskina inn til en autorisert (av forsikringsselskapet) PC-reperatør (det kan stort sett være hvilken som helst, men sjekk først uansett). Så får du dem til å gå over maskina, finne ut hva nøykaitg hva som har gått, hva det vil koste å erstatte osv. Så vil forsikringen erstatte de ødelagte komponentene, og normalt også dekke montering av dette utstyret, kostnader i forbindelse med feilsøking osv... Men for all del: Sjekk først med forsikringsselkapet om du er forsikret, hvor stor egenandelen er, om den PC-reperatøren du tenker på kan åpne maskina di for å gi et overslag og så videre. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 En PSU er ikke vanskelig å skifte. Den er stort sett festet til med fire skruer på baksiden av kabinettet. Her har du en link til Komplett sitt utvalg av strømforsyninger: http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=10&t=635&l=2 Hvilken modell du bør kjøpe vet jeg ikke, men det er jo bare til å spørre de som jobber der. Jeg regner med at en av de i 300-400 kroners klassen skulle passe. Lenke til kommentar
oyztain Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 ja,har faktisk eingen PC-fosikring.. saa, desom det er noko anna enn PSUen som er gaatt, sender eg den inn. Men forst tenkte eg skulle prove sjolv med ny PSU. (det tar vel maaaange maneder for eg faar PCen igjen..eller?) Lenke til kommentar
oyztain Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Har snakka med ein del nettbutikker (pc-utstyr, komplett, psdata) om PSUer. Dei trudde eg kunne bruke standar ATX PSU, men var ikkje 100% sikker. Er det nokon her som VEIT om dell dimension maskiner aksepterer standar ATX PSU?. Dersom eg sette inn ein ATX PSU som ikkje skulle passe, kan den da oydelege andre komponenter i min maskin (levere feil spenning o.l)?... Lenke til kommentar
dagm Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Når det var lynnedslag hos meg gikk alle nettverkskorta, en psu, et grafikkkort, og fire porter på switchen min. :sad: Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 FY !!! Kjøp strømforsyner på http://www.microplex.no :smile: _________________ *Intel Pentium 4 2,4Ghz 533FSB* *Abit IT7 MAX* *1GB DDR-RAM PC2700* *ATI Radeon 8500* *Soundblaster Live Value!* [ Denne Melding var redigert av: ahpadt på 2002-06-24 13:44 ] Lenke til kommentar
tokr Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Husk at det er forskjellig type strømforsyning til Pentium 3 og Pentium4/Athlon Går det ikke på forsikringa de så tegner du ny forsikring med et selskap hvor det gjør det, og venter på neste uværsdag og later som det skjedde da. Dette er jo nesten ikke svindel en gang... det er de som vrir seg unna ved og definere bort lynnedslag som noe det ikke er for og slippe og betale... men tror de fleste lar det dekkes... spørsmålet er om det lønner seg... med egenandeler og det der. Lenke til kommentar
bluestone Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Kjøp denne: Sirtec HPC-300 300W ATX (AMD&P4 OK) Quiet! 226,- på http://www.databutikken.com/no/ Billig og passe til alle systemer :smile: 4 skruer til festing og PSU og en kontakt som du putte på hovedkortet og så er det jo bare og plugge til strømmen i de forskjelige hardwarekomponentene :smile: Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 tokr skrev (2002-06-25 10:20): Husk at det er forskjellig type strømforsyning til Pentium 3 og Pentium4/Athlon Dette stemmer ikke! Den eneste forskjellen er at Pentium 4-hovedkort trenger en ekstra plugg, som hverken Pentium 3 eller Athlon trenger. Dersom du kjøper ny strømforsyning med denne pluggen, lar du ganske enkelt være å putte den i noe. Ellers, dersom du ikke kan bruke en standard ATX-strømforsyning, vil du etter all sannsynlighet se forskjell på pluggen du plugger inn på hovedkortet ditt. Den skal se ut som pluggen som er "nærmest deg" i dette bildet: [ endret av Haaland den 2002-06-25 17:02 ] Lenke til kommentar
Nysil Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Du kjøper ny strømforsyning på Microplex.no BASTA! Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 kan du på noen måte få tatt bilde av den, se bare å legg merke til Watten og formen, (som ibm er noen veldig små og noen har en vifte på utsiden av psu slik at den blir litt spesiel) eller har en vifte på psu slik at den går ned på vifte/kjøleribben på cpuen. legg også merke til om den treger p4 kontakter eller ikke, hvor mange av ledningene fra psu går på hovedkortet. vet ikke om det nummeret kan sjekkes hos dell? men som oftes er det standar *du får håpe* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå