Panter Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Viften i PSUen har gått i stykker. Viften er en Yate Loon D80SM-12 80mm DC12V/0.14A. Hva skal jeg tenke på når jeg kjøper ny? Kan jeg bare kjøpe første og beste jeg får tak i eller hvor mye luft må den flytte og hvilken RPM? Edit: Fant følgende nå: MODEL SIZE VOLT SPEED AIR FLOW NOISE D80sm-12 80x80x25 12 2200 27.0 29 Tips? Endret 21. februar 2005 av Panter Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 29 dB på en vifte er ikke å anbefale Hvis du vil ha en vifte som flytter bra med luft, samt er støysvak, kan du se på denne. Hvis du ikke bryr deg om støynivå, så kan du jo selvsagt velge en vifte som drar mer luft pr. m3, men personlig hadde jeg iallefall ikke kjøpt en vifte over 21dB, hvis du ikke har planer om å kjøre viften på en viftestyring. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Jeg synes den opprinnelige viften bråkte mye, så tar gjerne en mer stillegående. Hvilke andre spesifikasjoner må jeg se på? Vil helst få handlet viften over disk i Oslo tirsdag. Endret 21. februar 2005 av Panter Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Da kan du dra innom Digitalimpuls i Oslo. Eneste butikken jeg vet om iallefall Denne har lavt støynivå, samt flytter bra med luft. Det du kan se på når du skal kjøpe vifte er : Støynivå og luftmengde, og selvsagt størrelse Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) Regner vel med at Datakjeden 100 meter borten for også har vifter.. Ser at den som ble linket til har 3-pins molex kontaktor, den originale hadde 2-pins. Hva er den 3. lederen godt for og hvordan evt bruke 3-pins der hvor det har vært 2-pins før? Takk for all hjelp :-) Endret 21. februar 2005 av Panter Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 KJøp en 3-pins, du. Den tredje kan du bruke til å lese av turtall! Og så lodder du av den originale kabelen og lodder denne på den nye viften. Da er du sikker på at du har gjort det riktig. Evt, så kan du kutte kabelen midt på og skjøte Lenke til kommentar
Panter Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Ok, så bare for å være sikker. Jeg kan bruke en 3 leders vifte ved å skifte ut kontakten til en 2 pins? Skjønner at den 3. lederen bare er en turtallsinfo, men den fungerer altså uten den? Takker.. Endret 22. februar 2005 av Panter Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Den fungerer uten turtallstelleren ja. Bare å koble til strøm og jord, så funker den Lenke til kommentar
Panter Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Et spørsmål til. Den opprinnelige viften hadde oppgitt: AIR FLOW (CFM) = 27 Er CFM det samme som m3/time? Da kan jeg vel heller bruke denne http://digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=787 som er enda stillere og likevel flytter mer luft enn den originale viften? Edit: For å svare meg selv, har vært på hjemmesiden til Papst. Den første, 19 dB flytter 45m3/h = 26.5CFM 12dB, 33m3/h = 19.4CFM Så m3/h er altså ikke det samme som CFM så da blir det den 19dB viften på meg. Endret 23. februar 2005 av Panter Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Kan jeg anbefalle Verktøykisten her på Overklokking? Temperaturkalkulator Decibelkalkulator Omregningskalkulator for luftmengder Om strømforsyninger Meget nyttig LOZER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå