Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 11. september 2001 Del Skrevet 11. september 2001 Hei folkens Jeg kjører en AMD T-bird 850, ikke overklokket, Asus a7v hovedkort, og Cool Master CPU kjøler. Jeg bruker AsusProbe (som jeg vet ikke er spesielt nøyaktig...) og måler CPU temp på mellom 73 og 79 grader, MB temp på 30+. Hva er normaltemp på T-bird'n? Kan min høye temp resultere i bluescreen eller andre feil på systemet? (Hår fått en del feil i det siste...) Noen gode tips for å kjøle ned mer? Prøvde med en ekstra kabinettvifte, og fikk da ned tempraturen ca 10 grader. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 12. september 2001 Del Skrevet 12. september 2001 Enten er temperaturmålinga feil, eller så holder du på å brenne opp prosessoren din. Les http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html og gjør som den sier. mvh Are-Harald Lenke til kommentar
einaren Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Har selv en t-bird 1133 (ikke oc) som holder seg mellom 50-65 grader. Jeg spurte på Komplett om det var noe galt med vifta mi eller om den ikke var god nok (billig coolermaster < 1.4GHz). Svaret var at det ikke gjorde noenting. Så lenge maskinen var stabil var det ingen fare selv om den var 80 grader. Er ikke helt sikker på om jeg tror på ham (er fra før av vant med celeron hvor 45 grader føles som krise :smile: ), men jeg vet hvor jeg skal forlange ny prosessor om den ryker... Lenke til kommentar
Novec Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Han har i og for seg rett, prosessoren skal faktisk være stabil på oppgitt hastighet helt opp til 90 grader, men det er på ingen måte anbefalt. Hvis du ikke driver med noen form for overklokking og dermed ikke har noen stabilitetsproblemer ville jeg ikke stresset noe med det, det er først når du skal tøye grenser at temperaturen er veldig viktig. Lenke til kommentar
heaika Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Du KAN skade prosessoren om Temperaturen går veldig mye opp,du kan evt bestille nye vifter som har bedre ytelse en den du har nå http://www.microplex.no Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Har nå byttet prosessor til en t-bird 900 som jeg kjører på 950 mhz. har satt inn større kjøleribbe med større vifte som skal klare godt over 1ghz. tempratur i bios er nå ca 50 grader og alt er stabilt. men jeg får ikke lastet windows hvis jeg kjører opp til 1ghz. har bestilt arctic silver pasta, så vi får se hvordan det går etterhvert... Lenke til kommentar
Colin Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 I følge AMD white paper på Athlon er max temperatur for CPU'er lavere enn 1ghz 90C, mens de over er 95C. Det betyr at på denne temperaturen dør cpu'en. Det betyr også at man kan oppleve ustabilitet på temperaturer som nærmer seg dette. 79C er jo kun 10-15C under max temperatur, så dine bluescreens kan være forårsaket av dette. Ham "kammeraten" på Komplett har derfor rett i at det kan gå greit. Jeg kjenner til tilfeller hvor maskiner som brukes til 3d-rendering over tid har holdt 85C i flere uker uten at maskinen har vist tegn til ustabilitet. Men det er avhengig av kvaliteten på CPU'en. Noen kan være heldige og få en bra CPU, mens andre kan få dårligere. Var jeg deg, ville jeg sett på kjølinga i maskinen. Sjekk disse tingene: Goop Er goopen ordentlig påført? Har du renset godt før du påførte den? Har du for mye/for lite? Hva slags goop har du? Bruker du den møkka som er på kjøleribba, eller har du påført skikkelig pasta? Tilogmed billig Globalwin pasta fra Komplett (eller hvor som helst ellers) er å foretrekke over den rosa greia som coolermaster bruker. Kjøleribbe Er den ordentlig montert? Sitter den ordentlig nedpå cpu'en? Kabinett Har du kjøing i kabinettet? Du har 30+ i kabinettet. Kanskje montere noen kabinettvifter? En foran for innsug og en bak for utsug er en god løsning. Det senket system-temperaturen i min maskin med 10C. Håper dette hjelper Pål Lenke til kommentar
glaserud Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 Kanskje litt utenom tråden, men foreslår at man tar en titt på en video fra tomshardware.com, hvor de viser hva som skjer når du tar av viften fra en del prosessorer. Ganske interessant. Video Lenke til kommentar
Jdronnen Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 Det er ingen fare så lenge prossesoren ikke kommer opp i mot nærmere. 80grader. Da bør du begynne å bekymre deg en smule ! Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 Gjør som jeg gjorde! Jeg stilte ned volten til 1,525 (tilsvarer 1,6), og da lå den på 28 grader idle og 45 max load! Men dette lønner seg ikke å gjøre hvis du skal overklokke da... _________________ Mvh Magne. >>[email protected]<< ---------------------------------------- Yeha! 1214MHz! FAEN! For varmt! :razz: [ Denne Melding var redigert av: flakkman på 2001-10-14 18:11 ] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Hei og takk for alle svar. Kjører nå 900@1006MHz (133*7,5) og alt er helt stabilt. Bruker Vcore 1,85V. Har brukt ArticSilver pasta, og satt inn 80*80 vifte i front, 60*60 avsug bak, samt gammel cpu vifte på skjermkortet (for morro skyld). Fant ut at AsusProbe viser ca 10 grader for mye, og at virkelig cpu temp ligger på ca 50 grader, opp til 54 ved 3dmark2000, max payne etc. kabinett temp ligger stabilt på 28 grader. Goopen ble påført litt raskt, så jeg skal rense skikkelig og legge på på nytt. Skal rapportere hvordan det går. :smile: Lenke til kommentar
normal Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 hvofor lønner det seg ikke hvis du ike skal overklokke da? lavere temp skader vel ikke, heller tvert imot Quote: On 2001-10-14 12:59, Flakkman skrev:Gjør som jeg gjorde! Jeg stilte ned volten til 1,525 (tilsvarer 1,6), og da lå den på 28 grader idle og 45 max load! Men dette lønner seg ikke å gjøre hvis du skal overklokke da... _________________Mvh Magne. >>[email protected]<<----------------------------------------Yeha! 1214MHz! FAEN! For varmt! :razz:[ Denne Melding var redigert av: flakkman på 2001-10-14 18:11 ] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Flakkmann: enkelt og greit fordi ved overklokking trenger du høyere spenning, og da vil ikke systemet være stabilt ved lavere spenning, kanskje ikke engang boote. Men dette er en fin balansegang, så det lønner seg selvsagt å prøve seg fram, og finne den lavest mulige spenningen. De fleste prosessorer har også et visst område man skal holde seg innenfor for ikke å skade prosessoren, men her er det mest sannsynlig lagt inn sikkerhetsmarginer... Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Akkurat som jeg skulle sagt det selv, Broots Har akkurat bestillt Taisol cgk760 og 2 nye 80*80 kabinettvifter :grin: Blir dette bra tru? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Flakkman: Det blir sikkert bra! Lurer på om jeg skal modde kabinettet mitt for bedre gjennomstrøming etc. Hadde også vært en idé å sette på 80*80 vifte på cpu kjøleren. Dytter enda mere luft... Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Skulle kanskje bestilt 3 stk? Skal ha en til å blåse luft inn nede og en til å suge ut oppe (AOpen HQ08), men kanskje jeg skulle kjøpt enda en 80*80 tilcpuen hehe Hadde vært kult å prøve :smile: _________________ Mvh Magne. >>[email protected]<< ---------------------------------------- Yeha! 1214MHz! FAEN! For varmt! :razz: [ Denne Melding var redigert av: Flakkman på 2001-10-16 15:33 ] Lenke til kommentar
Colin Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Når cpu'en driver og "mekker" så trenger den et stødig signal. Men det er faktisk en del støy i de signalene som den får, og ved lavere volt-styrke kan dette gjøre at cpu ikke er stabil. Hvis man øker klokkefrekvensen, øker også mengden støy, og da er det ekstra viktig å ha nok volt på den for å minimere mengden støy. Har forresten selv senket VCore til 1.65 og med det fått 6c lavere temp. Pål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå