Den Polse Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Den siste "offansiven" mot fildelere har plaget meg litt, men har også fått meg til å gjenoppta en gammel ide. Veldig enkelt, lage en Dc++ hub el for meg og vennene mine. Loven sier vel noe sånt som at det er tillatt å dele med familie og venner, så da skulle det vel ikke være et problem siden det bare kommer til å være venner av meg som har tilgang. Det jeg lurer på er om dette er fullt lovlig, ikke det at det har så mye å si siden ingen uvedkommende ville få tilgang uansett. Men av nysgjerrighet lurer jeg, siden det står at man kan dele med venner, og da kan det vel ikke være noe i veien for dette ?? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg vet ikke hvordan det er med DC, men en privat FTP server tror jeg er mer "lovlig", men da er det bare 1 person som kan hoste filene, og de andre må laste opp til han, og så de andre last ned igjen... Jeg vet egentlig ikke helt... Lenke til kommentar
Izor Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Den siste "offansiven" mot fildelere har plaget meg litt, men har også fått meg til å gjenoppta en gammel ide. Veldig enkelt, lage en Dc++ hub el for meg og vennene mine. Loven sier vel noe sånt som at det er tillatt å dele med familie og venner, så da skulle det vel ikke være et problem siden det bare kommer til å være venner av meg som har tilgang. Det jeg lurer på er om dette er fullt lovlig, ikke det at det har så mye å si siden ingen uvedkommende ville få tilgang uansett. Men av nysgjerrighet lurer jeg, siden det står at man kan dele med venner, og da kan det vel ikke være noe i veien for dette ?? Det er vel heler snakk om "nær" familie ikke venner, og han peder seksmeningen min Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Sto venner i de fleste artiklene jeg har lest om saken er jeg temmeli sikker på. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 da blir jo spørsmålet,hva er definasjonen på en venn? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Vil ikke tro personvernet kan endres av denne loven. At du kan bli tatt for å bruke DC er en ting, og FTP er en annen. Under DC tar de som skal kjøre sak mot deg å laster noe ned fra deg og identifiserer materiellet, og blir en del av bevisbyrden for å etterforske din linjebruk. Nå tror jeg heller ikke personvernet åpner for gransking av overføringslogger med dette som bevis heller, men det vil trolig under noen omstendigheter om beviset er sterkt nok og vertmaskin er bevist identifisert kunne føre til åpning av logger fra ISP. På ftp i motsetning er det ingen måte å for motpart å identifisere din overføring med mindre han eller hun "sniffer" eller hacker seg inn på din ftp-server. Dette er sterkt ulovlig, og det blir jo saksøker som kan bli dømt for dette. FTP blir primært brukt til lovelige ting så det er en stor sniffejobb for å finne fram til noen å ta. Med andre ord er sjansene for å bli tatt for privat FTP (public FTP-sharing er noe HELT annet) lik null om du ikke har noen tystere på loginlista di. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Med andre ord, fildeling på LAN med venner er fremdeles lovlig? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Med andre ord, fildeling på LAN med venner er fremdeles lovlig? Lovligheten er en ting, sjansen for å bli tatt er en helt annen ting. For å bli tatt må de fysisk ta deg, noe de ikke kan uten ransakelseordere. Hvor stor sjanse trur du retten vil gi noen en ransakelseordere for synsing? Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Bra innlegg Allyse Lenke til kommentar
Prnkstr Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Alitghy then...noeon som har en fin guide på hvordan en setter OPP en ftp server? Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 gløm nå det da den_polse.. lag en liten ftp for deg og vennene dine, ingen som finner ut av det uansett.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Eventuelt hvis du er skikkelig paranoid kan du bruke Waste Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Er ikke det å bli tatt jeg tenker på, er det et lukket "nettverk" er det så å si umulig. Tenkte mest på det juridiske, siden det ikke er så alt for stor forskjell å dele med venner og det å dele med "venner man ikke kjenner". Så lenge man kan bevise at man kjenner en person, så kan de da ikke dømme deg for brudd på opphavsrett og alt det der, hvis jeg har forstått det riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå