Blackie Lawless Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hallo Jeg har akkurat mottatt et Zyxel dsl moden med innebygd router. Denne har ikke WLAN og kun 1 port. Min egen, en 3Com WLAN router ønsker jeg heller å bruke. To routerer i serie går ikke bra. Derfor ønsker jeg å kutte ut hele router funksjonen i Zyxel, og kun sende dsl signalene til min 3Com router og la den takle DHCP jobben. Hvordan får jeg gjort Zyxel routeren transparent? En ide er å: - Krysse vekk valget for DHCP - Sette den i bridge mode - Gi den en statisk IP adresse til 3Com router. De er også oppsatt med samme IP på LAN som default. (192.168.1.1) Hvilken annen IP-adresse kan jeg bruke for at de ikke skal krasje? Det er sikkert andre med Firstmile der ute som har WLAN og har gjort disse innstillingene, og vet hvordan det skal settes opp. mvh Per-Øivind Berg Lenke til kommentar
Rim Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Anbefaler følgende; Skru av DHCP på 3com Sett IP på 3com til 192.168.1.2 Koble modemet til 3com med en kabel fra LAN på modem til LAN på 3com (altså ikke WAN). Da fungerer 3com som et trådløst aksesspunkt og ikke ruter med alle de komplikasjonene det medfører. Lenke til kommentar
Blackie Lawless Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Hallo Takk for svar. Jeg skal prøve, men er fremdeles mer lyst til å bruke 3Com ruter. Jeg tar gjerne i mot flere tips hvis det er andre med Firstmile Zyxel modem som har gjort det samme. mvh Per-Ø Lenke til kommentar
Rim Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Ikke for å være vrang, men hvorfor vil du bruke ruting-delen i 3com'en? For det første vil det øke latency'en din litt, samt at du får dobbel NATing som er fryktelig klønete om du vil åpne noen porter for f.eks. FTP-server, enkelte nettspill, o.l. Lenke til kommentar
Blackie Lawless Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Sant nok. Bare det at 3Com'en har betydelig flere muligheter og et enklere grensesnitt. Det er ikke alle funksjoner jeg vil ha slått til enhver tid, men takk for svar. mvh Per-Øivind Berg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå