kaffenils Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Heisann folkens. Tenkte jeg skulle begynne å utforske litt av MySQL eller Postgre på privaten, siden jeg ikke er loaded og har råd til å kjøpe MS SQL Server. Dessuten er det jo kjekt å lære nye ting også. Jeg har såvidt sett litt på brukermanualene til MySQL og Postgre, og det ser jo ut som om de er ganske identiske mhp. funksjonalitet som datatyper, indexering, nøkler, triggere, relasjoner, prosedyrer, funksjoner osv osv. Er det noen som har erfaringer med begge disse systemene og kan gi en kort oversikt over fordeler/ulemper, funksjonalitet som finnes i det ene eller andre systemet, brukervennlighet osv. Det eneste jeg la merke til når jeg skummet gjennom innholdsfotegnelsene var at MySQL har støtte for replikering, men jeg ikke kunne finne noe slikt i Postgre. Ikke at det spiller så mye rolle for min del. Javel ,"kjør debatt"! Ruglet eller glatt pommes frites? Lenke til kommentar
Oracel Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Synes det er rart at du synes MySQL og PostgreSQL er så like, de er jo faktisk ganske så ulike, ja nesten rake motsetninger. Der MySQL er en liten, kjapp og minimalistisk løsning som egner seg godt til generelle dynamiske websider med enkle INSERT, UPDATE, osv., er PostgreSQL en spekket server med tonnevis av funksjonalitet. Det kan hende at det var MySQL 5 du tittet på da du leste om disse funksjonene? Realistisk sett er det, såvidt jeg vet, ingen leverandører av webhotell som kjører MySQL 5 ennå, og med god grunn: nåværende versjon (5.0.2) er fortsatt en alpha. Så hvis du trenger "avansert" funksjonalitet fra db-serveren din, så er MySQL uaktuelt for deg, 5-serien er ikke egnet for produksjonsmiljø på svært lenge ennå. Når det gjelder PostgreSQL så har du her et alternativ som slettes ikke står tilbake for MS SQL Server. Du får nå også PostgreSQL for win32. Dette er på høy tid, og vil nok føre til at PostgreSQL over tid får en langt større markedsandel enn hva de har hatt så langt. Du kan ikke gå feil med Postgres :o) (som forøvrig er 100% gratis, som i gratis øl) Endret 25. februar 2005 av Oracel Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Nå finnes det en repliseringsmodul for postgres, sloni (Russisk for elefanter). Litt forbehold fordi jeg har ikke sammenliknet på en stund, men dette burde gi deg noen ideer om hvor du bør kikke, i hvert fall. Tradisjonelt var Postgres et tynmgere system enn mysql på alle måter, da jeg begynte å bruke PG for omtrent 5 år siden var mysql ikke noe alternativ siden den ikke støttet blant annet foreign keys og subqueries. Men etterhvert har jeg forstått at My har fått flesteparten av standard SQL funksjonene. Pg har også blitt raskere, så forskjellen har blitt mindre. En mulighet som Pg har som, jeg ikke tror at My har, er å embedde språk eller systemer i databasen. Fx finnes statistikksystemet R (www.r-project.org) som en postgres modul, postgis er en modul som gir Pg ytterligere muligheter i sammenheng med lagring av geometriske data. Tror ikke du gjør noen blemme om du velger My heller, men jeg har aldri følt noen trang til å bytte over til den... M. Litt offtopic: @Oracel: Postgresql er ikke 'gratis øl', det uttrykket brukes for å skille mellom det to betydningene av det engelske ordet 'free' (fri, eller gratis på Norsk) postgresql er gratis, men også med full tilgang på kildekode, (free as in freedom) mens fx internet explorer er gratis, men der er det stopp (free as in free beer..) Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Takk for alle svar Det er uten tvil Postgresql jeg kommer til å velge. En tungtveiende grunn er denne: CREATE FUNCTION Oracel, det var faktisk MySQL 5.0 A dokumentasjonen jeg leste på. Dumme meg Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Ingres kommer med rimelig god støtte for replikering om jeg har forstått riktig. For postgres må man vel ty til eksterne løsninger som Slony, PGCluster og pgreplicator eller hva de nå heter. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) prøvde å porte en database fra postgres til mysql v 4... Fikk feilmeldingen: ERROR 1064: You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'view sampdata as select organisation.name,location.name (...) Så litt søk etter hva som var feil i create view statementet mitt og fant: i http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/create-view.html "The CREATE VIEW statement was added in MySQL 5.0.1. The WITH CHECK OPTION clause was implemented in MySQL 5.0.2. " I følge mysql.com er v 5 'Development release (use this for previewing and testing new features)' jaja, det var databasen sin det... (eller er det noen som kan fortelle jeg tar feil og at det faktisk er mulig å lage views på mysql v 4.x? I så fall blir jeg lykkelig...) M. Edit: Måtte ryddde litt Endret 8. mars 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Oracel Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Du kan ikke bruke views, lagrede prosedyrer, eller triggers i MySQL 4.*. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Og noen mener allikevel at MySQL 4 er et alternativ til skikkelige databaser... M. Edit: Takk for info Oracel! Endret 8. mars 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå